Nekromanti Krigarens Väg - Riddaren

J_oelson

Veteran
är det på ett ungefär samma bok, eftersom inte Krigarens väg finns i butikerna längre kanske man kunde köpa Riddaren istället, har hört mycket bra om båda..

och kanske någon som vet vart jag kan få tag i Krigarens Väg?

Tavili

Veteran
Nupe, de är inte i närheten av varandra. Riddaren endast till för att spela adel. KV för att spela just vad namnet antyder krigare av alla dess slag.
Vet ej vart man kan få tag i KV. :gremlaugh:
Rekomenderar dock Riddaren varmt det är en aldeles ypperlig bok.

"är det på ett ungefär samma bok, eftersom inte Krigarens väg finns i butikerna längre kanske man kunde köpa Riddaren istället, har hört mycket bra om båda.."

Både jag och nej. När Krigarens väg blev slutsåld så ersattes den med Riddaren, Vapenmästaren och Fältherren, så Riddaren ersätter en del av Krigarens väg. Det du kanske saknar i Riddaren är en massa krigaryrken, den nya skadetabellen (om du äger Eon1 och inte har M&V) och fältslagsregler. Men just färltslagsreglerna är ändå inte att rekommendera. Jag kan sammanfatta bristen: Dina vapenfärdigheter spelar INGEN roll i ett fältslag. Annars så är Riddaren en mycket bra bok, mycket bättre än KV, då den innehåller förläningsregler, regler för borgar, och diverse annat som kan vara bra att ha. Läs mer på Neogames hemsida.

Mvh Victor Palm...

...Som snart tänkte gå och lägga sig, fastän hon bara är 22.40.

Helmgast
Krigarens väg skall ersättas av Riddaren+Vapenmästaren+Krigsherren. Dock är Riddaren den bok som innehåller mest nytt material, och har således minst med KV att göra. Å andra sidan kommer mycket nytt i de senare två med, då både stridskonsts- och fältslagsregler skall stuvas om.

Har du KV så hindrar det på intet sätt att du köper Riddaren. Det är nästan bara omslaget som är samma... :gremwink:

Grendel

Warrior
Ah. Jag trodde det var snålhet som gjorde att det var samma framsida på KV och Riddaren. :gremsmirk:
*förlåt NG för mina tvivel*
Riddaren är helt ok.

Helmgast
Snålhet, ja kanske kan man se det så. Det blev strul med rättigheter på den önskade bilden, ingen ville ha försening, så då tog man den bild som fanns. Hade de inte varit snåla med tiden så hade de kunnat fixa en ny bild.

Kimon

Swordsman
Jag kan sammanfatta bristen: Dina vapenfärdigheter spelar INGEN roll i ett fältslag.

Det är väl ingen brist. Individuell skicklighet i närstrid har inte så stor betydelse när du befinner dig i det kaos som ett fältslag måste vara. Truppens diciplin och träning har större betydelse. Det faktum att du är bra i man mot man situationer innebär inte att du är en bra soldat under fältslagsförhållanden.

är det på ett ungefär samma bok, eftersom inte Krigarens väg finns i butikerna längre kanske man kunde köpa Riddaren istället, har hört mycket bra om båda..

och kanske någon som vet vart jag kan få tag i Krigarens Väg?

Krigarens väg är en väldigt bra bok, och det är riddaren också! :gremwink: Köp du riddare :gremsmile:

Aralion Ravathon m Cavalles av det jargiska kejsardömet!

samiis

Warrior
Krigarens väg var en modul som handlande om riddare, fältslag och vapenkonster...

Den är numera väldigt svår att få tag i (kanske finns nån på www.tradition.se)
[edited-nej den verkar inte finnas kvar]

Riddaren är den första av tre uppdateringar av krigarens väg; Riddaren, Fältherren och Vapenmästaren

...om jag har rätt för mig... :gremwink:

Menar du att en fältkirurg skulle vara bättre på att slåss än en vapenmästare i ett fältslag?

Mvh Victor Palm...

...Som bestämt hävdar att individens skicklighet spelar roll när man slåss.

Big Marco

Läskig
Re: Snarare...

...är det så att i begreppet "Stridsvana" i KVs fältslagsregler så ingår vapenskicklighet som en del. Men disciplin, samstämighet och träning i formationsstrid är minst lika viktiga, eller viktigare, delar.

"Men just färltslagsreglerna är ändå inte att rekommendera. Jag kan sammanfatta bristen: Dina vapenfärdigheter spelar INGEN roll i ett fältslag"

...det är väl snarare bristen på intressant upplägg, hela systemet för att räkna ut värden, konstiga modifikationer på stridsvana, utmattningen ännu mer mystisk...

KV ger stridskonster. De är inget att ha. Riddaren är snygg och rolig men innehåller inte heller den särskilt mycket man har användning av. Tycker fortfarande att båda är värda pengar. Är det fel på mig?