ett skämt?
Jag köpte faktiskt den gamla grundboken för 6 (?) år sedan och den innehöll verkligen inte allt jag behövde.
Till att börja med så gick det inte att göra vettiga magiker-rollfigurer. Antalet besvärjelser per aspekt (eller vad det heter) är på tok för lågt, och dessutom hänvisar många besvärjelser till varelsebeskrivningar som enligt uppgift skulle komma i Mystik & Magi. (Det sista är väldigt dumt. Man kunde ha lagt besvärjelserna ifråga i magi-modulen om man ändå måste köpa den för att få varelserna. Tycker jag.)
Sedan finns det inte några varelser i grundboken. Inte ens som exempel. Jag visste exempelvis inte vilka värden var vettiga för vanliga djur, för att inte tala om vilken typ av skada de kunde tänkas göra eller hur mycket de kunde tänkas tåla. Det gick alltså inte att spela utanför stadsmiljö, tyckte jag. (Ska man exempelvis slåss till häst behöver man regler och värden för hästar. Det gick alltså inte att göra riddar-rollfigurer heller.) Det förenklade skadesystemet från Monster & varelser borde dessutom kunnat följa i grundboken, tycker jag. (Spelet anklagas ju ofta för att vara tungrott.)
Informationen om Mundana är också otillräcklig i (den gamla) grundboken, av naturliga skäl. Däremot är mycket av den information som faktiskt finns ganska onödig, tyckte jag. (Det knappa utrymmet kunde alltså ha använts bättre.) Man behöver helt enkelt en spelmiljö att spela i, och därför måste man köpa Mundana-modulen och/eller en landsmodul. (Personligen kände jag att jag ville vänta tills en landsmodul kom ut innan jag skulle sätta igång med en kampanj i Mundana. Det dröjde faktiskt så pass länge att jag tappat lusten när Asharien & Soldarn väl kom ut.)
Vidare så saknas information om stridskonster, även om det är ganska naturligt att spara sådana extra-regler till en krigarmodul.
Jag säger alltså inte att Eon (speciellt första utgåvan) är ett dåligt rollspel eller liknande, utan endast att jag inte kan förstå föregående talares resomeng.
Alltså: Regelboken räcker inte för att man ska kunna spela. Man behöver åtminstone ha tillgång till Monster & varelser och Mystik & magi. Vill man spela i Mundana så behövs ytterligare moduler.
/Baldyr, "vem som helst"