Nekromanti Krigsäventyr

Bunny

Crazy like a fool
Håller på att fila på ett krigsäventyr och skulle gärna ta emot idéer och förslag från er andra rollspelsnördar. Jag har under mitt inledande arbete stöt på en rad problem och funderingar, bland dessa finns:

* Tänk er följande, en av totalt 3 RP för befälet över en styrka, de andra lyder under honom, hur motverkar man att den med befäl får göra alla roliga beslut medan de andra får bifigurroller. Hur kan detta motarbetas, idéer? Jag har tänkt mig att slitningar inom gruppen som kräver mycket uppmärksamhet till viss del kan motverka bifigurs-effekten.

* Bör man använda fältslagsregler vid eventuella fältslag eller gå efter egen skalle och hitta på, vad tycker ni? Kan det inte bli för omständigt att köra med regler?

* Jag har funderat en hel del på det här med logistik. Hur kan man på ett troligt sätt simulera problem med tross, packning, proviant och liknande. Jag är hela tiden rädd för att jag på något sätt skulle missbedömma detta med vad som behövs, hur mycket som behövs och hur pass mycket plats detta tar. Ett annat problem är att veta vilken packning soldaterna kan bära på ryggen och vad som bör lastas på vagnar och liknande.

Sadaigh

Swordsman
Hmm, att göra så att de andra RP:na lyfts fram så att säga är att kanske snacka med den du tror skall bli lite väl dominant, att låta de andra också kommer med idéer. Kanske om den dominante är skadad och inte kan delta i någon strid, då kommer ju dem andra fram, och då kanske de tycker det ÄR kul att vara lite dominanta dem med, sen när den 3:e blir frisk igen, så är alla lika dominanta, och då är det ju kuul, med intelligenta spelare..! =) Fattar ni?

UnConnected

Veteran
I de enstaka fall som jag har vart SL i ett fälttåg så har jag spelat ut striden med regler innan vi har spelat så att jag vet ungefär vad som händer i striden. Sen när vi spelar beskriver jag utifrån RP's synvinkel där hans handlingar är viktigare än vad som händer runt omkring.

Detta tycker jag funkar bra eftersom man slipper hålla på med en miljard extra regler som tynger ner speltempot medan man spelar. Men eftersom slaget redan är utspelat, åtminstone i stora drag, får man ändå en "realistisk" bild av hur striden fortlöper hela tiden.

Du kan ju alltid låta de andra rollpersonerna vara underbefäl över en fristående specialstyrka. Eller nåt...

Mvh Victor Palm

I'll be back

Baron Marak

Swordsman
"Jag har funderat en hel del på det här med logistik. Hur kan man på ett troligt sätt simulera problem med tross, packning, proviant och liknande. Jag är hela tiden rädd för att jag på något sätt skulle missbedömma detta med vad som behövs, hur mycket som behövs och hur pass mycket plats detta tar. Ett annat problem är att veta vilken packning soldaterna kan bära på ryggen och vad som bör lastas på vagnar och liknande.

Trossen är ofta ganska tungt lastad och kommer efter den stora hel truppen. Alltså på en klassisk landsväg så åker den igenom (vid händelse av regn) en trög lervälling och har stora problem att ta sig fram. Detta måste lösas fort eftersom de är mycket sårbara för ett anfall när de jobbar på att få upp trossvagnarna ur leran.
Vidare så är trossarnas last till visst problem. Detta eftersom att en hel del av soldaternas kvinnor är med där. Och då det går långsamt att ta sig fram, det regnar in och det är för kallt så haglar klagomålen värre än de värsta av pilregn.
Att hålla sina soldater diciplinerade och borta från sina kvinnor kan även ställa till det.
Nu så vet jag ju inte hur många som följer med. Men någon upptäcks då iaf efter att färden gått nog långt för att de inte ska gå att lämna av och sätta av hemåt.

Varje soldat har sina vapen med sig, med allt som ingår i detta som bryne och dylikt. Vidare så har en del av soldaterna kokutrustning med sig och andra kan ha ett enklare tält. Kläder i massor ha de med sig och hygienutrustning i den mån den finns.
De har även med sig en del religiösa attiraljer med sig och annat vidskepligt trams som halsduk för tur och liknande.
Trossen har med sig mat och det som krävs för storköket, det stora storköket. Sen så är det en hel del kvinnor som hakar på och nåt barn som fötts på vägen samt nån stackars soldat som skadat sin fot.

Arvid

Warrior
Jo mitt tips är också att du spelar striderna med regler före, om nu inte rollpersonerna är alltför delaktiga i ordergivningen, då uppstår det problem. Men så länge de har någon över sig är det ingen fara. Detta gör att striderna blir realistiska men samtidigt tar det inte en massa tid där man sitter och räknar, vilken gör att du kan koncentrera dig på rollpersonerna mer, vilket gör det hela mer intressant än en massa regelbjäfs.
Om inte rollpersonerna har så väldigt stora roller så tycker jag att du spelar klart hela slaget innan och då är noga med reglerna. Efter egen erfarenhet kan jag tipsa dig om att inte räkna allting under spelmötet. Jag gjorde det en gång, jag hade gjort klart allt men hade inte slagit några slag. När slaget väl började så snabbade jag ner allt för att kunna koncentrera mig på spelarna, vilket gjorde att reglerna bara användes ungefärligt.

Bunny

Crazy like a fool
Mer funderingar och mera fakta

Tack för alla svar.

Förutom en överskådande idé om vad uppdraget ska gå ut på, har jag tecknat ner hur stor truppen ska vara samt vad trossen ska innehålla. Jag kan delge er de uppgifterna imorgon (uppgifterna finns på min hemmadator, jag befinner mig i skolan nu). Jag kan berätta att truppen inte kommer bli så stor, runt 140 soldater + andra som trosspersonal, tjänare, läkare och liknande. Det kanske också ska sägas att jag ska och köpa Krigarens Väg idag, så jag har ännu inte läst vad den har att säga om fälttåg.

När det gäller min första punkt:
* Tänk er följande, en av totalt 3 RP för befälet över en styrka, de andra lyder under honom, hur motverkar man att den med befäl får göra alla roliga beslut medan de andra får bifigurroller. Hur kan detta motarbetas, idéer? Jag har tänkt mig att slitningar inom gruppen som kräver mycket uppmärksamhet till viss del kan motverka bifigurs-effekten.
Så är det tänkt att åtminstånde en av RP:na ska bestämma över en fallang av dem, kanske bör funderas om även den andre ska få någon liknande post.

Angående fältslagsregler så är idén om att köra slaget innan man rollspelar väldigt bra, tror jag ska spara lite på den, men eftersom jag har tänkt mig att en av RP:na som befälhavare så funkar det inte.

När det gäller tross och liknande så återkommer jag med siffror och liknande som ni kan kommentera, som sagt.

Arvid

Warrior
Re: Mer funderingar och mera fakta

Är rollpersonen högsta befälhavaren i striden? Om han är en sergeant understående en kapten så har han ju knappt något att säga till om. Är han däremot ledande för styrkan blir det problem. Problemet när du använder reglerna kommer att bli att det går väldigt segt, de avancerade reglerna (eller snarare det sega spelet som bieffekt) kan göra att de andra spelarna tröttnar, den som spelar befälhavaren får kanske mer roligt.
Om nu en rollperson måste vara högsta befäl så låt han vara det, men annars är det nog bättre att han är underlydande en kapten. Han kan fortfarande delta i vissa taktiska förberedelser innan slaget men när det väl går av har han inte mycket att säga till om. Jag vet inte riktigt alls hur det ska gå att få det speciellt intressant för de av spelarna som inte är högre befäl, men vem vet, du kanske lyckas. Du skulle ju kunna låta befälet ge de övriga spelarna vissa specieluppdrag typ, döda fiende sergeanten, slå sig fram till floden, få fram bågskyttar till höjden, erövra kullen o.s.v.
Men det som gäller då jag spelar kanske inte alls gäller för er, det kan ju hända att spelarna gillar då du använder reglerna under striden. Bästa sättet att lära sig är att pröva på de olika alternativen

Bunny

Crazy like a fool

Delat ledarskap med en SLP kanske vore något?

Alternativet finns ju att totalt strunta i fältslagsreglerna och låta SL (mig) att bestämma vad som händer till följd av RP:s handlingar (kanske något som FMMSL inte tycker om...)/images/icons/cool.gif

Bunny

Crazy like a fool

Kanske ska vara ännu mer tydlig, idén i stort är att medans de två RP som inte är befälhavare stöter på en hel del problem med gruppen och olika slitningar inom den, så kan befälhavarens konsentration ligga betydligt mer på problem rörande logistik och övrigt.

Vindhand

Myrmidon

Gör en star-trek: rollpersonerna är alla ansvariga för ett delområde. I star-trek är kapten Kirk i.o.f.s. chef men om han helt kör över sin science-officer (Spock) eller medical officer (Dr. Bones) så kommer han vara tvungen att förklara detta väl för sina chefer.
I en fantasy-trupp kan en av de tre vara chef (som bestämmer _hur_ hans chefers order skall genomföras), en annan vara ansvarig för spaning och informationssamlande, en tredje vara den som leder faktiska strider.
När man råkar på en fientlig vaktpostering kan därför dessa vara tvugna att konferera: Chefen kan hålla på att de har order att utplåna överkomligt motstånd, spanaren kan ha åsikter om att de bör ta reda på mer om varför posteringen finns och insatsledaren kan ställa krav för att se till att fotfolket har en chans...

* Bör man använda fältslagsregler vid eventuella fältslag eller gå efter egen skalle och hitta på, vad tycker ni? Kan det inte bli för omständigt att köra med regler?

Kraftigt bantade regler. Ju fler folk desto mer abstrakt. Att sitta och se på spelledaren köra strid efter strid mellan anfallar SLP och försvarar SLP blir ganska B till slut.

Jag använder en ganska enkel metod när det blir många trupper involverade. Finns i DoD-forumet (här).

* Jag har funderat en hel del på det här med logistik. Hur kan man på ett troligt sätt simulera problem med tross, packning, proviant och liknande. Jag är hela tiden rädd för att jag på något sätt skulle missbedömma detta med vad som behövs, hur mycket som behövs och hur pass mycket plats detta tar. Ett annat problem är att veta vilken packning soldaterna kan bära på ryggen och vad som bör lastas på vagnar och liknande.

Om du inte har bestämda åsikter om hur det bör funka: abstrahera bort det. Låt truppledningen slå ett slag för strategi eller motsvarande. Om det missar får man någon brist (hitta på någon), om det fummlar får man en allvarlig brist (mat t.ex.). Ju längre det går sedan senaste gången man fick nya förråd desto svårare blir det. Ju mer tross man har desto lättare.
I övrigt kan man strunta i det. Det är väl ingen som tycker det är kul att räkna havresäckar ändå? /images/icons/smile.gif

Korpen

Hero
Jag tror att det är bäst om delen av styrkan som RP är chef för är rätt liten, max en plt helst bara en grupp. I en liten grupp kan man koncentrera sig mera på de små detaljerna, t,ex vem som ska sitta eldpost när, eller vem som får uppdraget att gräva latriner. Det gör att det är lättare att få en känsla för fältlivet, och det är det jag tror att du inledningsvis ska koncentrera dig på. Det är då viktigt att göra ordentliga SPL för övriga soldater i gruppen och närmaste befälet, samt åtminstone namnge de flesta i förbandet. Att får förbandet levande och dynamiskt är det som jag tycker att man ska efterstäva. Exempel: Låt RP vara en del av ett lego-kompani, RP som är chef är det över en grp på 9-12 man (inkl övriga RP), beroende på vilket sorts kompani (Rytteri/infanteri, tungt/lätt) det är så är uppgifterna olika; spaning och plundring för lätt rytteri, vakttjänst och strid för tungt infanteri.
I en mindre styrka så blir det inte heller något stort glapp mellan chef RP och de övriga, och jag tror inte att det är av ondo att en RP upplevs som dominerande.

Fältslagsregler: Nej, men sen kanske det beror på att jag tycker att de är ganska dåliga.

Logistik, jag skulle åtminstone i början lägga det över RP;s huvuden, det kan kanske bli en fråga senare i en kampanj.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Mer funderingar och lite siffror

Som utlovat kommer här ett litet stycke av vad jag hittills har tecknat ner om mitt äventyr, allt har med logistik att göra:

2. 32 Hästar, av dem är:
...20 Stridshästar
...12 Draghästar

3. Ytterligare djur:
...4 Packåsnor
...4 Getter
...13 Hönor
...12 Brevduvor

4. Hundar varav:
...2 Spårhundar
...3 Vakthundar

5. 3 vagnar, dragna med fyra draghästar var, packade med:
...15 tält, åtta man
...1 Paviljong för ledarstaben
...1 Sjuktält
...Saltat kött nog för 4 veckor
...Hö för 1 vecka (förutsatt att hästarna bara äter det)
...2 dagars dricksvatten
...1 Veckas brödförråd
...Köksutrustning
...Burar för brevduvor
...Öl för en vecka (ett stop om dagen)
...Skrivdon
...100 Guldmynt
...1000 Silvermynt
...Läkarutrustning
...Rep (40 meter)
...Vapentillbehör, bl a:
......500 Pilar
......250 Skäktor
......Strängar till pilbåge och armborst
......Vapenfett och andra saker för underhåll av vapen och
......Rustning
...Byggverktyg:
......Hammare
......Såg
......Spik
......10 liter Tjära
......Spade
......Spett
......Yxa
...Klättring/Stormningsutrustning:
......Änterhake
......Stege (5 meter)
...50 Facklor
...Ved för 1 vecka (kokeldar och andra lägereldar)
...Elddon

Det jag mest funderar över ät hur många vagnar som kan behövas för att forsla detta, gruppens storlek ligger på 144 soldater + civilister (Läkare, kökspersonal, trosspersonal o.s.v). Jag kanske ska tillägga att jag tänkt mig att logistiken ska ta en ganska stor roll i mitt äventyr. Åsikter på det ena eller det andra är varmt välkommet.