Nekromanti Krigsattityd i Asharina

Den dära...

Veteran
Frågan är ganska enkel hur ser man på en respektabel krigare i asharina (menar huvudsakligen varanerna). I Consaber har jag förstått att man gärna ser en lite mer ädlare form av strid med mycket hyfs och etikett.
Men i asharina då? Vill man se kvicka kämpar som gör snabba utfall och parader elelr ser man hellre en mer effektiv form av strid framför elegant med offensiva mördarmaskiner som bara strider för ett mål, att DÖDA så brutalt och effektivt som möjligt.

Samma sak gäller vapen. Finns det några speciella normer för hur man skall vara beväpnad. Anses yxor tölpaktiga och svärd ädla eller kanske till och med tvärtom?

dream

Hero
Tänker du på gladiatorer? Gladiatorarenor är väl det enda ställe där Asharierna kan "njuta" lite av slagsmål, annars handlar det förstås om ren och skär överlevnad.
I gladiatorsammanhang har jag tolkat det så att man precis som på andra gladiatorarenor i Mundana eftersträvar mer eller mindre spektakulära tekniker som får åskådarna att imponeras. Dock är gladiatorscenen i Asharien mindre inriktad på att faktiskt döda sin motståndare än den kanske är på andra håll. Istället har man mer fokus på kampen. Visserligen får det gärna se farligt ut, men det ska helst inte vara det...

Krigare generellt torde ses med viss avsky av gemene man, enligt mitt förmenande. När de är i närheten betyder det orostider och det finns inget en bonde eller borgare avskyr mer är orostider. Samtidigt kan naturligtvis de som erhåller skydd av en soldat vara tacksamma, men jag skulle ändå säga att det finns en klar barriär mellan "vanligt" folk och krigare. Om inte annat så för att krigaren uppfattas som farlig och dödsföraktande.

Sedan finns det milismän, dessa är ju vanliga personer från byggden, alla känner dem och de ses förmodligen som ledare i många fall eftersom de visar på mod genom att vilja försvara sitt land eller omårde. Denna sorts krigare ses alltså med betydligt mer gillande ögon av folk.

Vad gäller hur maktens män och kvinnor ser på krigaren kan jag tänka mig att det samma gäller i Asharia som på andra håll - soldaten är ett verktyg, så länge han kan utföra sitt jobb spelar det ingen roll exakt hur han gör det.

Asharia har ingen motsvarighet till Consabers adels dyrkan av våldet och striden (framför allt i rituell eller formell form), med det möjliga undantaget Zorianorden. Dessa krigare slåss ju som bekant med yxor och deras strategi är att göra så mycket skada som möjligt på kort tid, de kan ta emot ett par smällar för att utdela ett dödande hugg eftersom de är tungt rustade. Som jag har tolkat dem så är de också mycket pragmatiska - om de bestämt sig för strid så finns en regel, att vinna. Ändamålen helgar medlen som det heter.

Lycan

Hero
Jag tror det är viktigt att man bryr sig om landet och familjen i Asharien. Patriotism och ståndaktighet värderas, gärna i kombination med en känsla för rättvisa och obrottslig lojalitet. Det enda man får skjuta utan misskund är urinvånarna, som inte har något människovärde.

Kulturen på resten av Asharina skiljer sig märkligt lite från den sabriska kulturen.

- Lycan

Ezping Orm

Hero
Re: Krigsattityd i Asharina (OT)

Frågan är ganska enkel hur ser man på en respektabel krigare i asharina (menar huvudsakligen varanerna).
Jag förmodar att varanerna i Asharien slåss på samma sätt som varanerna i vår värld; med klor, svansar och tänder. :gremgrin:

Mvh Jonatan - kunde inte låta bli.

Den dära...

Veteran

Tackar för svaren

Nu menar jag inte bara Asharien utan hela Asharina(halvön) ursäkta om det verkar lite otydligt.

Av gladiatorspelen har jag fått för mig att det främst är en massa stagefighting att det är Ashariens wrestling. Kanske har jag lite fel men annars skulle var och varannan skada sig ochs triderna blir ju då inte så långa...

Boridus

Veteran

Glöm inte att abboraten av Tibara har förklarat krig emot Soldarn för drygt ett år sedan (om ni kör tidsenligt) och då lär det ju häcka en heldel legoknektar runt omkring i Asharina.

Där det finns krig finns det också folk som livnär sig på det, på ett eller annat sätt.
De kan ju komma rätt långväga också. Så det kan finnas rätt blandat med folk och fä som har sin syn på krig och hur det ska utkämpas. Vilka vapen som är "ädla" och inte. Etc etc...