Nekromanti Krigsföring i rymden.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hur ser folk på krigföring i rymden ?

Jag ser det som att det inte har funnits något riktigt incitament för att börja utveckla massa rymdgående slagkryssare, eftersom raketer från jorden kan slå ut det mesta. Däremot kan jag tänka mig specialtränade rymdförband.
Fast vad skulle dom få för typ av uppgifter ?
Dessutom så om det blir hårigt på Mars, hur gör man då på Jorden ? Har man några djuprymdsgående missiler ? Eller måste man börja införskaffa rymdkryssare för att kunna föra vettig krigföring på andra planeter ?

Har någon funderat i dessa banor förr ? vad kom ni fram till ?

/Naug, med spelare på Mars

Krille

Super Moderator
"Har någon funderat i dessa banor förr ? vad kom ni fram till ?"

Mycket enkelt: det intressanta i rymden finns på eller kring planeter. Resten är bara förflyttningsvägar.

Folk lever på och kring planeter (för närvarande Jorden, Mars och Månen), eftersom det är där förutsättningarna för liv finns. Delar av infrastrukturen finns också i rymden i närheten av dessa, eftersom det är praktiskt. Allt ifrån kommunikationsmetoder till viss tillverkling kan placeras däruppe.

Allt där emellan är snudd på totalt ointressant. För det första så finns det inget där. För det andra så tar det så enormt lång tid att ta sig mellan Jorden och Mars. För det tredje så finns det så oändligt många olika varianter av att ta sig från punkt A till punkt B, och de flesta av dem kommer inte ens i närheten av varandra utom vid punkt A och punkt B, och skulle de komma i närheten av varandra så är det med en relativ hastighet på tusentals kilometer i sekunden och i vinkel mot varandra, så en eventuell rymdstrid varar högst i någon mikrosekund. Ska man försöka komma i närheten av fienden i en parallell bana, så att man har en chans att träffa, så får man planera ett stridsuppdrag åratal i förväg, och risken finns ju att kriget är över då.

Så det finns alltså bara ett ställe i rymden som är strategiskt intressant: i närheten av en planet. Det finns också bara ett ställe i rymden där man kan tänka sig att träffa på fienden och bli tvungen att bekämpa honom: i närheten av en planet.

Rymdvapen torde därför vara anpassade för detta. Min tanke är ungefär de vapen som det amerikanska SDI-projektet planerade - lasersatelliter, självmördarsatelliter som spränger sig själva och fienden, masslungor och liknande.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Så det finns alltså bara ett ställe i rymden som är strategiskt intressant: i närheten av en planet. Det finns också bara ett ställe i rymden där man kan tänka sig att träffa på fienden och bli tvungen att bekämpa honom: i närheten av en planet.

Rymdvapen torde därför vara anpassade för detta. Min tanke är ungefär de vapen som det amerikanska SDI-projektet planerade - lasersatelliter, självmördarsatelliter som spränger sig själva och fienden, masslungor och liknande.

Låter fullständigt vettigt.

Fråga kolon.

Låt oss anta att situationen av någon anledning (dom politiska omständigheterna är irrelevanta) blev ohållbar på Mars. Terroristattentat, aggressiva uppköp av megaföretag, aliens, gud själv, whatever har inträffat och T.ex. Europa måste föra offensivt krig mot Mars för att återta sina presumptiva områden.

Hur skulle detta gå till. Har man teknologin att med precision skicka iväg missiler som kan bomba på Mars, eller måste man skicka dit sina tuffa elitsoldater ?

/Naug

Krille

Super Moderator
"Låt oss anta att situationen av någon anledning (dom politiska omständigheterna är irrelevanta) blev ohållbar på Mars. Terroristattentat, aggressiva uppköp av megaföretag, aliens, gud själv, whatever har inträffat och T.ex. Europa måste föra offensivt krig mot Mars för att återta sina presumptiva områden."

I så fall är det enklaste sättet att helt enkelt rikta varenda lasersatellit man har mot varje skepp som ska till eller från Mars. I ett andra steg så skickar man lasersatelliter till Mars för att hålla marsianerna på plats, och för att rensa omloppsbanan från marsianska lasersatelliter. Därefter letar man upp stora stenar och knuffar på dem så att de ramlar ner på Mars. Sedan väntar man på att marsianerna ger upp. Detta är den mest kostnadseffektiva metoden.

Skulle de nu av någon anledning inte ge med sig så bygger man upp en egen koloni på andra sidan Mars - det går att göra rätt ostört eftersom Mars är ett rätt stort ställe, trots allt - och använder den som avstamp för att helt enkelt invadera marsianerna.

Krig mot andra planeter är helt enkelt ett alldeles för stort företag för att någon skulle vilja företa sig det med de resurser som finns i rymden i Neotechs tid. Du får helt enkelt vänta några hundra år.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Lasersatteliter

Krig mot andra planeter är helt enkelt ett alldeles för stort företag för att någon skulle vilja företa sig det med de resurser som finns i rymden i Neotechs tid. Du får helt enkelt vänta några hundra år.

Ungefär vad jag hade tänkt mig också.

Tack för all info, det har varit mycket hjälpsamt och faktum är att det har skjutit upp ett par små äventyrsuppslag i Naugs lilla hjärna.

Sista fråga:
Lasersatteliter. Hur kraftfulla är dom ? Hur vanliga är dom ?
Berätta allt. :gremcrazy:

/Naug

DAKRilla

Hero
Interplanetär kommunikation

"Allt ifrån kommunikationsmetoder till viss tillverkling kan placeras däruppe."

Vilken teknik använder man egentligen för interplanetär kommunikation? Fördröjning? Kostnad? Vem har tillgång till den? Är den så pass kraftfull att personer på mars har tillgång till nätet på jorden med en hastighet som är acceptabel?

Krille

Super Moderator
Re: Interplanetär kommunikation

"Vilken teknik använder man egentligen för interplanetär kommunikation?"

Den gamla hederliga: radio. Det finns inte så många andra - det är svårt att dra fiberkabel till Mars, och Kungl Postverket tar nio månader på sig att leverera posten. Således, all kommunikation mellan Jorden och Mars går via radio på något sätt, inklusive datapaket, video, telegram, brev, epost, fan och hans moster.

"Fördröjning?

Mellan 10 och 30 minuter mellan Jorden och Mars, beroende på var i omloppsbanorna de är, gånger två för roundtrip. Omkring 1,5 sekunder mellan Jorden och Månen, gånger två för roundtrip.

"Kostnad?"

Skulle tro att det mesta är "gratis", dvs ingår i ens nätabonnemang. Mars har ju fått en egen toppdomän nu, så kan man stå ut med att vänta i upp till en timme på att få se en webbsida så kan man i teorin surfa till en marsiansk webbserver... :gremwink:

"Vem har tillgång till den?

Alla, skulle jag tro, om inte länken bryts.

"Är den så pass kraftfull att personer på mars har tillgång till nätet på jorden med en hastighet som är acceptabel?"

Är väntetider på mellan 20 minuter och 1 timme för varje webbsida acceptabel? I så fall är svaret "ja". Fast jag skulle tro att för de flesta så är svaret "nej" - jag får spatt om jag behöver vänta mer än fem sekunder på att en webbsida ska börja överföras, och är den inte surfbar efter tio så går jag någon annanstans. Och jag skulle definitivt inte vilja prata i telefon med någon där det tar en timme att höra svaret...

DAKRilla

Hero

"Den gamla hederliga: radio."

Jaså. Det kan inte tänkas att detta bara är den absolut vanligaste metoden, men att mer avancerade metoder finns men inte används i lika stor utsträckning av någon uppenbar anledning (kostnad kanske?). Det jag syftar på är någon form av "överljushastighets kommunikation". Fast det kanske kräver för stora framsteg i relation till relativitets teorin (men även andra vetenskaper antar jag) så att de helt enkelt är utom räckhåll år 2059? Å andra sidan så har jag läst om att liknande saker i princip redan gjorts för några år sedan (IRL alltså), om än bara på experimentellt stadium (källa: Illustrerad Vetenskap av okänd årgång och nummer, så trovärdigheten kanske är lite bristande).

Krille

Super Moderator

"Det kan inte tänkas att detta bara är den absolut vanligaste metoden, men att mer avancerade metoder finns men inte används i lika stor utsträckning av någon uppenbar anledning (kostnad kanske?). Det jag syftar på är någon form av "överljushastighets kommunikation"."

Överljuskommunikation idag är som du säger högst experimentell, och går ut på att man tunnlar en våg av ljusvågor genom ett medium, så att vågfronten rör sig snabbare än ljuset. Jag vill minnas att mediet var exciterade cesium-atomer i dimma. Själva ljuset rör sig dock med den vanliga hastigheten.

Kruxet med den metoden är att det krävs ett medium för det, och det är det som är problemet: det finns inget medium mellan Mars och Jorden. Det är därför det kallas för "vacuum".

Hur som helst, eftersom ingenting har nämnts om någon form av teknomagi i Neotech (som till exempel all form av överljuskommunikation) så antar jag att det inte finns. Därmed är det den gamla vanliga tekniken som gäller, tills Neogames säger något annat.

swazze

Swordsman

Eller på Terra One. Detta ligger dock inom samma tidsperspektiv :gremgrin:

Nä nu ska vi inte vara taskiga. Terra One är nog bättre anpassat så sådana saker