Re: Krigslister (mkt Spoiler)
Under sportlovet hade jag och andra i min rollspelsgrupp en livlig diskussion om möjligheterna till gränsflyttningar mellan thalamur och gannländer.
Det är tämligen knepigt att förutse händelser men många grupperingar som kan vara med finns det förstås:
1. Rakhori: lär göra slarvsylta av all sorts infiltration och kan antagligen slå ut viktiga personer i vilka andra länder som helst...
2. 20 000 thalaskiska yrkessoldater bakom biffiga fästningar är inte lätta att rucka på...
3. Criefaliska flottan kan slå ut alla möjliga trossar som thalaskerna kan hitta på+fixa egna förbindelser till armeer
(thalamur har i stort sett ingen flotta så som krigsskepp har de väldigt få användningsområden)
4. Raunländska stammar: Är inte enade just nu och inte intresserade av krig tror jag. Med en stark ledare är det dock en annan sak då de har tillgång till måååÅÅÅnga kavalerister som ensamma kan plöja långt in i vilket land som helst...
5. Drakarna (lumian) som helst ser till att det inte bryter ut ett krig (och de har bannemej makt att förhindra mkt)
6. Magikratens "destruktiva" konkubin som antagligen kan se till att det blir krig.
7. Thalamur rustar as we speak och kan enligt geografika mundana (tror jag) orda så mkt som 130 000!! man.
8. Cirefalier som antagligen kommer stötta den svagare sidan i den mån de kan vilket kan försvåra för den vinnande sidan avsevärt då de har en ofantlig rikedom att disponera vid behov
9. Magiker i krig tror jag inte på då det finns alldeles för få i consaber och som desutom i regel inte kan eller vill använda sina krafter i kriget. I thalamur så tror jag de flesta magikrater föredrar att hålla sig på säkert avstånd från långbågskyttar. (Asharien och ehbron är de länder där krigarmagiker är vanligast och de är inte direkt med i konflikten)
10. Jargien som allierad är nog omöjligt, det är väldigt långt och genom andras land+ att jargien är upptaget med inre osämjor om jag minns rätt. Det skulle kosta alltför mkt och de fanatiska daaktroende som skulle kunna överväga kostnaderna skulle aldrig kunna kämpa med barbariska raunlänningar eller sabriska avfällingar/magiker.
-kommer inte på mer nu
-