Krille
Super Moderator
Så här sitter jag och skriver långsamt på trolldomsbiten (femte dagen nu), men då och då glider tankarna iväg på saker som jag inte har skrivit.
Exempelvis så har jag inte skrivit något om det sociala tjofräset. Det finns en färdighet Status, som handlar om rikedom och ställning i samhälle/klan/whatever. Och nånstans bland recepten så finns ett recept om hur man avgör ett mål på tinget.
Men eftersom vi ändå talar fornnördisk folkvandring så kanske jag ska titta på andra saker som har med fornnördiska folkslag att göra. Som ätter och klaner, till exempel.
Vad jag tänker mig är ett antal fack som ska fyllas med personer, typ hövding, völva, anfader och andra balla personer. När facken fylls så får man några val på hur de fylls. En hövding skulle till exempel kunna användas som värde att slå för när man skaffar prylar, eller som värde att slå för i ett fältslag, eller något annat (välj ett av dem när man fyller facket). En berömd anfader skulle kunna användas som värde att slå för i ett av slagen i en social konflikt, en völva kan ge rollpersonerna en spådom, och så vidare.
Rollpersonen som fyller facket får dessutom ett antal utrustningsval från facket som fylls. Om det är huskarlen som bestämmer hövdingen så kan huskarlen få en bättre häst, ett krigshorn som kan kalla på hjälp, ett bättre svärd eller något liknande.
På så sätt bygger man upp sin klan. Fack som en sysselsättning inte får fylla kan gruppen fylla gemensamt, eller av spelledaren.
En bonus blir att man vill ha olika sysselsättningar om man vill opta utfallet. Om man har två huskarlar så får man inte två hövdinga-egenskaper, och man kanske inte får ett utrustningsval vardera, så de får slåss om det eller välja annan sysselsättning.
Exempelvis så har jag inte skrivit något om det sociala tjofräset. Det finns en färdighet Status, som handlar om rikedom och ställning i samhälle/klan/whatever. Och nånstans bland recepten så finns ett recept om hur man avgör ett mål på tinget.
Men eftersom vi ändå talar fornnördisk folkvandring så kanske jag ska titta på andra saker som har med fornnördiska folkslag att göra. Som ätter och klaner, till exempel.
Vad jag tänker mig är ett antal fack som ska fyllas med personer, typ hövding, völva, anfader och andra balla personer. När facken fylls så får man några val på hur de fylls. En hövding skulle till exempel kunna användas som värde att slå för när man skaffar prylar, eller som värde att slå för i ett fältslag, eller något annat (välj ett av dem när man fyller facket). En berömd anfader skulle kunna användas som värde att slå för i ett av slagen i en social konflikt, en völva kan ge rollpersonerna en spådom, och så vidare.
Rollpersonen som fyller facket får dessutom ett antal utrustningsval från facket som fylls. Om det är huskarlen som bestämmer hövdingen så kan huskarlen få en bättre häst, ett krigshorn som kan kalla på hjälp, ett bättre svärd eller något liknande.
På så sätt bygger man upp sin klan. Fack som en sysselsättning inte får fylla kan gruppen fylla gemensamt, eller av spelledaren.
En bonus blir att man vill ha olika sysselsättningar om man vill opta utfallet. Om man har två huskarlar så får man inte två hövdinga-egenskaper, och man kanske inte får ett utrustningsval vardera, så de får slåss om det eller välja annan sysselsättning.