Krille
Super Moderator
Jag är inte riktigt förtjust i "initiativ" så som det brukar göras i BRP och de flesta andra spel. Med "initiativ" brukar man egentligen mena någon form av turordningsmekanism snarare än vem som styr striden, men förutom att funktionen oftast har fel namn så är det oftast en mekanism som man som spelare har väldigt lite kontroll över.
Så därför har jag snott taktikvalen från Skymningshem: Andra Imperiet.
För det första: delstrider. En delstrid består av en person som slåss i närstrid mot en eller flera andra personer. 1 mot X personer. Har man 2 mot X personer så splittas den till 1 mot X1 och 1 mot X2 personer.
Första grejen man gör i rundan är att välja en stans mot varje motståndare man har. Det finns fem stycken att välja på (Offensiv, Försiktig, Fintande, Defensiv, Vilande) och varje stans kan användas en gång per runda. Valen avslöjas samtidigt, så någon form av kort är lämpliga (en PDF är bifogad som kan skrivas ut, klippas isär och stoppas i kortkondomer, spelare behöver en uppsättning var, spelledaren behöver max fem uppsättningar).
Taktikvalen avgör sedan 1) vem som slår anfallsslag och försvarsslag, samt 2) turordningen (offensiv mot offensiv först, sedan offensiv mot annat, sedan försiktig, slutligen fintande).
Säg att Kalle väljer Offensiv och Fia väljer Fintande. Vi får direkt veta att Fia fintar skiten ur Kalle och får slå ett anfallsslag, medan Kalle är så bortfintad att han inte ens får slå försvarsslag. Dessutom får vi veta att anfallsslaget inträffar sist i rundan.
Nästa runda (förutsatt att Kalle överlevde) så väljer Fia väljer Fintande igen. Det gick ju bra förra rundan. Kalle väljer Försiktig. Så i Försiktig-fasen så får Kalle slå anfallsslag motsatt mot Fias försvarsslag (black jack-metoden igen - under färdigheten men över motståndarens slag).
(För detaljer får jag nog hänvisa till PDFen, är jag rädd.)
---
Så, dagens frågeställningar:
Jag känner spontant att stuntmekanismen och taktikvalmekanismen kan vara en valmekanism för mycket.
En variant skulle kunna vara att skippa stuntmekanismen och istället bara ha att ett exceptionellt slag gör att skada går direkt på Hälsa snarare än Gard. En annan variant är att följa Marcos förslag och minska antalet val rejält i stunten och ta bort uppbyggnadsmekanismen från den.
Också: en möjlighet är att slå ihop Vilande och Defensiv.
Så därför har jag snott taktikvalen från Skymningshem: Andra Imperiet.
För det första: delstrider. En delstrid består av en person som slåss i närstrid mot en eller flera andra personer. 1 mot X personer. Har man 2 mot X personer så splittas den till 1 mot X1 och 1 mot X2 personer.
Första grejen man gör i rundan är att välja en stans mot varje motståndare man har. Det finns fem stycken att välja på (Offensiv, Försiktig, Fintande, Defensiv, Vilande) och varje stans kan användas en gång per runda. Valen avslöjas samtidigt, så någon form av kort är lämpliga (en PDF är bifogad som kan skrivas ut, klippas isär och stoppas i kortkondomer, spelare behöver en uppsättning var, spelledaren behöver max fem uppsättningar).
Taktikvalen avgör sedan 1) vem som slår anfallsslag och försvarsslag, samt 2) turordningen (offensiv mot offensiv först, sedan offensiv mot annat, sedan försiktig, slutligen fintande).
Säg att Kalle väljer Offensiv och Fia väljer Fintande. Vi får direkt veta att Fia fintar skiten ur Kalle och får slå ett anfallsslag, medan Kalle är så bortfintad att han inte ens får slå försvarsslag. Dessutom får vi veta att anfallsslaget inträffar sist i rundan.
Nästa runda (förutsatt att Kalle överlevde) så väljer Fia väljer Fintande igen. Det gick ju bra förra rundan. Kalle väljer Försiktig. Så i Försiktig-fasen så får Kalle slå anfallsslag motsatt mot Fias försvarsslag (black jack-metoden igen - under färdigheten men över motståndarens slag).
(För detaljer får jag nog hänvisa till PDFen, är jag rädd.)
---
Så, dagens frågeställningar:
Jag känner spontant att stuntmekanismen och taktikvalmekanismen kan vara en valmekanism för mycket.
En variant skulle kunna vara att skippa stuntmekanismen och istället bara ha att ett exceptionellt slag gör att skada går direkt på Hälsa snarare än Gard. En annan variant är att följa Marcos förslag och minska antalet val rejält i stunten och ta bort uppbyggnadsmekanismen från den.
Också: en möjlighet är att slå ihop Vilande och Defensiv.
Attachments
-
69.4 KB Views: 9