Nekromanti Krille gör en BRP: trolldom

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Fornnördisk - om nu målet är ett fornnördiskt rollspel så ska även magin rimma med detta
  • Övernaturlig och mystisk - det här kommer att rimma illa med spelarkontrollerade aktiviteter och regler
  • Kunskap som måste erövras - det skulle vara kul att göra ett magisystem där man inte bara levlar, utan att man aktivt måste söka djupare kunskap och att det innebär lite av en uppoffring
  • Farligt - med stor kunskap och makt kommer också stor fara, och gratisluncher finns som bekant inte
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
En sak du borde ha med är ju att gör man magi fel (ex inte kan runor så bra), så kanske man får ett helt annat resultat än det man tänkt på. Och att det då krävs mer och bättre runor för att bryta det.

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ulfgeir said:
En sak du borde ha med är ju att gör man magi fel (ex inte kan runor så bra), så kanske man får ett helt annat resultat än det man tänkt på. Och att det då krävs mer och bättre runor för att bryta det.

/Ulfgeir
Det känns inte som att systemet är balanserat för fler än de drygt trettio färdigheter som finns, så jag tror inte att man ska kunna bli "bättre" eller "sämre" på runor. Därför funderar jag på att göra runor binära: antingen så kan man en runa eller så kan man den inte. Då blir det också en mer påtaglig kunskapssökande-grej av det. Det blir en tydligare insiktseffekt, vilket ofta uteblir med färdighetsliknande saker. Dessutom får man något som man kan villkora tydligare och göra äventyr av.

Man skulle kunna plugga in det i mekanismen med exceptionella misslyckanden, som innebär att man inte lyckas och att något annat händer (dvs inte nödvändigtvis att man fumlar). Sammansatta slag och konflikter innebär flera slag och således en påtaglig risk för exceptionella misslyckanden.

Då är det lätt att definiera "något annat händer" som något dåligt som skulle behöva motverkas på det sätt som du nämner.

---

Jag funderar på om inte galder skulle kunna funka som Apocalypse Worlds "holds". När man använder galder så får man ett antal holds som kan spenderas på vissa tydligt specificerade effekter. Grattis, din dörr-galder funkade, här får du tre holds. Spendera en hold för att hålla dörren stängd när trollen försöker tackla in den. Spendera en hold till för att dörren ska göra trollen illa när dörren trots allt tvingas upp. Spendera din sista hold på att göra det svårt att kliva över tröskeln även om där inte finns någon dörr. Fast på något annat sätt, eftersom det inte är AW utan en BRP.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Alltså. Fornnordisk galdr ÄR lite schweizerkniv.
Jag menade, sades den som var skicklig på galdr kunde trubba svärd eller göra någon osårbar mot eggvapen/järn (där alla vikingar visste att den man gjorde med sådana var att klubba dem med något stort, tungt och som inte var gjort av järn. Ankarstock, öltunna eller absolut helst en klubba gjord av ek).

Men det är ju definitivt inte artillerimagi.

Galdr och Runmagi är ganska liknande varandra. Det är ordet, skriftens och konceptens makt.
Utgå ifrån 16-runors raden och skapa magier utifrån dem (där de har olika effekt om man uttalar runan som ett maktord eller sätter dess runa på någonting). En runmagiker kan ett par eller kanske allihopa av de här runorna.
De 8 överblivna runorna (ifrån 24-runors raden) vet man hur tecknen ser ut, och hur ordet uttalas, men man har glömt hur man sätter makt bakom dem (vilket gör att dels så kan man questa om glömda runor, dels kan skurkar ha ett äss i rockarmen).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Kan berätta lite hur vi gjort.

I forntida norden måste man offra något för att få trolldomsgåvan. Till och med Oden själv gjorde så. Här är en beskrivning av en quest i Edda för att få trolldomsgåva: http://edda-rpg.blogspot.se/2013/02/vitterbett-for-sejdargava.html

Och här är ett exempel på en magiker: http://edda-rpg.blogspot.se/2013/02/sna-vidfarne.html

I Edda är magin binär (du kan eller inte), den kostar skadepoäng, och räddningsslag modell D&D används om ett ovilligt offer vill undkomma magin.
 
Top