Krille
Super Moderator
Vad är det här? Med jämna mellanrum får jag en idé som är så awesome att den måste skrivas ner. Den här gången är det episk SF som är föremålet för Krilles idéstormning.
Tänk er ett stort galaximperium. Nästan hela galaxen är med, som äkta del av imperiet eller som underkuvade planeter. Det finns en uppsjö av raser, från de majestätiska felina S'trix till de underliga fyrdimensionella yakarerna. Allihopa lyder de under kejsaren, som styr över galaxen genom Husens råd, den samling av adelshus, gilleshus eller motsvarande grupperingar som styr över respektive provinser och förläningar i Kejsarens namn. Allihopa är mer eller mindre jämställda.
Det är en stor galax, och det har många under, från de flygande städerna över gasplaneten Ragaros bottenlösa metanhav till de stora stenspirorna som sträcker sig ur vattnet mot himlen på Kildara V eller stjärnor som dansar runt svarta hål i galaxens mitt, men få saker är så imponerande som den kejserliga huvudstaden, en hel planet med en enda stad vars enda syfte är att driva den galaktiska byråkratin.
Imperiet har två stora problem. Det ena är att det egentligen inte finns någon tillväxt, så ekonomiskt och politiskt har imperiet stagnerat. Många av husen känner sig begränsade och skulle bra gärna vilja ta andelar på sina grannars bekostnad, något som både kejserlig lag och husens råd förbjuder. Men intrigerna finns där, och politiken finns där, men väldigt lite kommer folket till gagn. En stor mängd småproblem, som uppror och krig mellan hus, är egentligen bara symptom på det större problemet.
Det andra problemet är Skuggan.
Ingen vet vilka de är. Man vet ungefär varifrån de kommer: de dök upp ungefär två tredjedelar ut i Provosorna-armen, där system började försvinna i snabb takt. Flyktingar talar om en oövervinnerlig ansiktslös armada som tar över planeter i snabb takt. Man ser ett mönster, hur Skuggan slår ut noderna i hyperrymdslederna och isolerar ett system, varvid det bara försvinner från det galaktiska nätverket. Och nu är nästan hela Provosorna-armen, en av galaxens fyra armar, helt övertagen av dem.
Imperiet har inte lyckats enas mot Skuggan. En del anser fortfarande att de är myter och legender som sprids av rebeller. Några spekulerar i att de är en sjukdom som får folket i system att isolera sig. En del ser Skuggan för vad den är, och andra ser dem som en möjlighet att berika sig på sina grannars bekostnad. Och ett litet fåtal ser dem som galaxens framtida härskare och står hellre på Skuggans sida än på Kejsarens.
---
Jag tänker mig att rollpersonerna är ganska högt uppsatta inom sina respektive hus. De kan vara diplomater, agenter, spionmästare eller andra personer som regelbundet träffas på den kejserliga huvudstaden, och ibland har saker ihop och ibland saker mot varandra. De har rätt ordentligt med resurser och någorlunda likriktade intressen. De är inte allsmäktiga, men de har en hel del att säga till om.
Spelet skulle handla om ganska höga intriger men med nödvändighet att personligen ta hand om känsligare ärenden, lite som prinsessan Leias hantering av ritningarna till Dödsstjärnan.
Gelémässigt så tror jag att en Cortex+ Drama, typ Smallville, skulle passa. Med Pathways kan man bygga en bakgrund, relationer, kontakter och resurser, samtidigt som man kan få med såväl kontakter och militära resurser som lika viktiga egenskaper som rasmässiga förmågor. Det finns ett Kingdoms-hack i Cortex Plus Hacker's Guide som i grunden är gjort för att få Game of Thrones-liknande intriger mellan adelshus som förmodligen kan tas rätt av. Med hjälp av dessa kan man hyfsat enkelt få fram riktlinjer och system för spelledaren att med relationskartan mellan rollpersoner och relationskartan mellan hus hitta "kilar" att slå in, och på så sätt bygga drama/äventyr. Det ger också ett sätt att hantera konflikter på ett uniformt sätt, så att slagsmål, dueller, debatter i husens råd eller rymdkrig behandlas likadant.
Jag funderar på att bygga någon slags ödes-ekonomi, i stil med Svavelvinter, så att spelledaren kan hitta på bus. Även Skuggspelet skulle kunna tas från Svavelvinter: med en galaxkarta och med spelledaren som Skuggan så kan man ta bort resurser från angränsande hus. Dessutom kan man låta en spelare ha kontrollen över en annan spelares hus, och ge den andre spelaren uppdrag som måste lösas som driver intrigerna framåt ännu mer.
Det jag försöker åtgärda är något som jag har saknat i rollspel ett tag: ett riktigt ärke-episkt SF-rollspel på hög nivå. Man är alltid rebeller, alltid fotsoldater, alltid smugglare, alltid utforskare, men aldrig de där typerna som tar beslut och påverkar galaxens öde. Det är den nischen jag vill åt.
Åjustdet, det finns en twist också:
Tänk er ett stort galaximperium. Nästan hela galaxen är med, som äkta del av imperiet eller som underkuvade planeter. Det finns en uppsjö av raser, från de majestätiska felina S'trix till de underliga fyrdimensionella yakarerna. Allihopa lyder de under kejsaren, som styr över galaxen genom Husens råd, den samling av adelshus, gilleshus eller motsvarande grupperingar som styr över respektive provinser och förläningar i Kejsarens namn. Allihopa är mer eller mindre jämställda.
Det är en stor galax, och det har många under, från de flygande städerna över gasplaneten Ragaros bottenlösa metanhav till de stora stenspirorna som sträcker sig ur vattnet mot himlen på Kildara V eller stjärnor som dansar runt svarta hål i galaxens mitt, men få saker är så imponerande som den kejserliga huvudstaden, en hel planet med en enda stad vars enda syfte är att driva den galaktiska byråkratin.
Imperiet har två stora problem. Det ena är att det egentligen inte finns någon tillväxt, så ekonomiskt och politiskt har imperiet stagnerat. Många av husen känner sig begränsade och skulle bra gärna vilja ta andelar på sina grannars bekostnad, något som både kejserlig lag och husens råd förbjuder. Men intrigerna finns där, och politiken finns där, men väldigt lite kommer folket till gagn. En stor mängd småproblem, som uppror och krig mellan hus, är egentligen bara symptom på det större problemet.
Det andra problemet är Skuggan.
Ingen vet vilka de är. Man vet ungefär varifrån de kommer: de dök upp ungefär två tredjedelar ut i Provosorna-armen, där system började försvinna i snabb takt. Flyktingar talar om en oövervinnerlig ansiktslös armada som tar över planeter i snabb takt. Man ser ett mönster, hur Skuggan slår ut noderna i hyperrymdslederna och isolerar ett system, varvid det bara försvinner från det galaktiska nätverket. Och nu är nästan hela Provosorna-armen, en av galaxens fyra armar, helt övertagen av dem.
Imperiet har inte lyckats enas mot Skuggan. En del anser fortfarande att de är myter och legender som sprids av rebeller. Några spekulerar i att de är en sjukdom som får folket i system att isolera sig. En del ser Skuggan för vad den är, och andra ser dem som en möjlighet att berika sig på sina grannars bekostnad. Och ett litet fåtal ser dem som galaxens framtida härskare och står hellre på Skuggans sida än på Kejsarens.
---
Jag tänker mig att rollpersonerna är ganska högt uppsatta inom sina respektive hus. De kan vara diplomater, agenter, spionmästare eller andra personer som regelbundet träffas på den kejserliga huvudstaden, och ibland har saker ihop och ibland saker mot varandra. De har rätt ordentligt med resurser och någorlunda likriktade intressen. De är inte allsmäktiga, men de har en hel del att säga till om.
Spelet skulle handla om ganska höga intriger men med nödvändighet att personligen ta hand om känsligare ärenden, lite som prinsessan Leias hantering av ritningarna till Dödsstjärnan.
Gelémässigt så tror jag att en Cortex+ Drama, typ Smallville, skulle passa. Med Pathways kan man bygga en bakgrund, relationer, kontakter och resurser, samtidigt som man kan få med såväl kontakter och militära resurser som lika viktiga egenskaper som rasmässiga förmågor. Det finns ett Kingdoms-hack i Cortex Plus Hacker's Guide som i grunden är gjort för att få Game of Thrones-liknande intriger mellan adelshus som förmodligen kan tas rätt av. Med hjälp av dessa kan man hyfsat enkelt få fram riktlinjer och system för spelledaren att med relationskartan mellan rollpersoner och relationskartan mellan hus hitta "kilar" att slå in, och på så sätt bygga drama/äventyr. Det ger också ett sätt att hantera konflikter på ett uniformt sätt, så att slagsmål, dueller, debatter i husens råd eller rymdkrig behandlas likadant.
Jag funderar på att bygga någon slags ödes-ekonomi, i stil med Svavelvinter, så att spelledaren kan hitta på bus. Även Skuggspelet skulle kunna tas från Svavelvinter: med en galaxkarta och med spelledaren som Skuggan så kan man ta bort resurser från angränsande hus. Dessutom kan man låta en spelare ha kontrollen över en annan spelares hus, och ge den andre spelaren uppdrag som måste lösas som driver intrigerna framåt ännu mer.
Det jag försöker åtgärda är något som jag har saknat i rollspel ett tag: ett riktigt ärke-episkt SF-rollspel på hög nivå. Man är alltid rebeller, alltid fotsoldater, alltid smugglare, alltid utforskare, men aldrig de där typerna som tar beslut och påverkar galaxens öde. Det är den nischen jag vill åt.
Åjustdet, det finns en twist också:
Skuggan är från Jorden. De är människor, och hell-bent på att ta över galaxen, och om galaxen är för upptagen med interna intriger och bråk och inte vill göra motstånd så är det inte människornas problem.
Det innebär förstås att rollpersonerna inte är människor. De är precis allt annat, och det definiera när man bygger rollpersoner och adelshus.
Det innebär förstås att rollpersonerna inte är människor. De är precis allt annat, och det definiera när man bygger rollpersoner och adelshus.