Nekromanti Kristalltjuren

Ezping Orm

Hero
Har funderingar på att lägga ut en ganska fet slant på äventyret Kristalltjuren, men känner mig rejält tveksam..

Därför undrar jag hur bra äventyret egentligen är och om någon som spelat det, skulle kunna skriva en liten recension..?

Eksem

Champion
Det är en del av Svavelvinterserien, och fungerar nog rätt dåligt ur det sammanhanget, så köp det inte om du inte ska spela Svavelvinterserien.

Jag har bara läst igenom det en gång, och det var rätt länge sen, så jag kanske svamlar lite:

Nåja, i äventyret hamnar man, efter en promenad i de grå hallarna som binder samman Multiversum, i en värld som styrs av låtsasguden Nominatorn. Där ska man överlista honom och ta tillbaka några saker som behövs i nästa del av Svavelvinterserien.

Nåja, det är den sämsta delen i Svavelvinterserien, vilket får den att verka sämre än den är, Svavelvinterserien är ju nämligen det bästa som kom till Drakar och Demoner (uttalar mig inte om någon av Riotminds produkter då jag inte läst dem).

Kort sagt, ska du spela Svavelvinterserien gör du bäst i att köpa den, annars kan du spendera pengarna på nåt annat.

Magnus L

Hero
Allvarligt talat tycker jag inte att det är speciellt bra. Första delen i serien, svavelvinter, är jäkligt bra men sedan blir det sämre, kristalltjuren, oraklets fyra ögon och framförallt Den femte konfluxen är väldigt röriga....det är åtminstonde min åsikt, köp svavelvinter istället.

Ezping Orm

Hero
Problemet är att jag har Oraklets fyra ögon (som jag tycker är det bästa äventyr som gjorts) och Den femte konfluxen. Svavelvinter har jag läst igenom ett antal gånger, så det är bara Kristalltjuren som saknas...

Foggmock

Myrmidon
(uttalar mig inte om någon av Riotminds produkter då jag inte läst dem).

Dude, gå genast och köp Jorges. Ssssmaskens, min ssssöte.

G

Guest

Guest
Måste bara tillägga ett och annat här.

Jo, det är riktigt att du självklart ska spela Kristalltjuren som en del av Svavelvinterserien. Dels för att äventyret då lyfts så otroligt mycket högre. Svavelvinterserien är ju det bästa till D&D och den får man ju bara inte gå miste om genom att spela tredje delen först!
Sen så håller jag inte alls med om att Kristalltjuren på något sätt skulle vara mycket sämre än de andra. Bara annorlunda.
Min spelargrupp talar alltid mycket varmt om just denna del som mycket riktigt delvis utspelar sig i annan dimension då RP:na får i uppdrag att hämta det (Store Stenfar) som ska hjälpa dem att krossa fienden. Resan dit går genom Grå hallarna och tar ungefär upp halva äventyret. Dessförinnan utspelar sig äventyret på Clusta Noba (en mytomspunnen ö med ett lika mytomspunnet folk) där man tilldelas uppdraget och färden går genom bl.a. ett ökenområde på en av Trakoriens öar fyllt av eldelementarer, "vind-jakter", och konspirationer. Äventyret rymmer en drös spännande figurer och underliga situationer som blivit till bland de roligaste minnena för mig och min spelargrupp.
Kanske en något otydlig summering, men den behövs inte. Jag tycker absolut att du ska skaffa denna och resten av serien: Svavelvinter, Oraklets 4 ögon och 5:e konfluxen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lita inte på vad folk säger: Kristalltjuren är den överlägset bästa delen av Svavelvinter-kampanjen. Den är bara lite annorlunda. Det är å andra sidan just det faktum att den är så annorlunda, som gör den så bra. Äventyret innehåller problem som inte liknar något annat. Avsnittet i världen Bythos är helt genialt (och resten också, bara inte lika genialt). Sälj gärna din lägenhet, din mamma och din syster om det är nödvändigt för att köpa den./images/icons/smile.gif

/tobias

Eksem

Champion
Jag kanske ska tillägga att en av anledningarna till att jag inte är ett jättefan av Kristalltjuren är att jag har en heeeelt annan syn på Multiversum än vad Granström har (även om hans artikel "Den lilla metafysikern" är rätt så underhållande). Jag är mer inne på Moorcocks variant (the original and best).

Baldyr

Hero
liten rättelse

Dessförinnan utspelar sig äventyret på Clusta Noba (...)

Jag tänkte bara påpeka att Kristalltjuren inledningsvis utspelar sig på ön Palamux (inte Clusta Noba), närmare bestämt på Fokale-slätten (men även på Stegos och Moskorien).

Vad gäller äventyrets kvaliteter så har jag tyvärr aldrig lyckats spelleda äventyret... Det låter dock hoppfullt att andra har gillat den, då jag faktiskt har betraktat det som den svagaste delen i serien. (Jag skulle nog aldrig själv kunna klara av alla långsökta gåtor och pussel. Därför känns det lite tröstlöst att utsätta sina spelare för dessa problem. Men jag kanske har fel?)

/Baldyr, som är moderator för Trakorien-listan (där bl a Kristalltjuren har diskuterats åtskilliga gånger)

Baldyr

Hero
förslag

Då Kristalltjuren är något av en raritet (det är i själva verket en av de allra mest efterfrågade DoD-produkterna) tänkte jag erbjuda ett möjligt alternativ till att skaffa äventyret överhuvudtaget.

Äventyrarna skickas nämligen ut i Multiversum för att hitta väsendet ("hjälten") Store Stenfar i Arn Dunkelbrinks ställe. Den som inte har tillgång till Kristalltjuren låter dock rollfigurerna aldrig bli kallade till Stegos och kungen (Dunkelbrink), utan Melealina skickar bud efter dem till Isakra istället (se Den femte konfluxen). Under tiden har Arn i så fall själv begett sig ut i Multiversum och hämtat både Store Stenfar och den så kallade skaparpennan. Dessa har Melealina i sin tur stulit från kungen på Stegos, varför Arn är henne hack i häl. (Inte för att hon stulit utan för att han älskar henne.) Därifrån fortsätter man alltså bara spela enligt Den femte konfluxen. (Jo, Gobrugda/Manghalde är förresten död vid det här laget - han dog när han hjälpte Arn ute i Multiversum. Man stötte på demonen Ebharing som förrvisso dödade trollkarlen, men Store Stenfar själv hann ingripa innan turen kom till Arn. Melealina har förresten knutit en hemlig pakt med demonen Ghumgakk mot Shagul och Ebharing.)

En nödlösning, i alla fall...

Sedan vill jag verkligen rekommendera artikeln Den lille metafysikern i Sinkadus #17 som komplement till Kristalltjuren.

/Baldyr, som faktiskt skulle vilja spelleda Kristalltjuren med en Arn-spelare istället för en traditionell spelargrupp

G

Guest

Guest
Re: liten rättelse

Ah, just det. Måste blandat ihop Stegos och Clusta Noba.
Men herregud, pussel och problemlösning är ju en del av det ultimata äventyrandet. För att inte tala om talande tuppar, krigare som förvandlas till trasdockor, torn som stiger likt raketer, demonstrid i grå hallarna, marsvinsliknande avkommor med gudinnor, alienliknande kokonger i mörkret, kulturkrock i öknens enda värdshus, beställa öl på de dödas värdshus, öga mot öga med Medusa, möte med en hög mer eller mindre förvirrade gudar och för att inte glömma jultomtekopian Nominatorn. Helknarkat, men det är ju precis vad man alltid har önskat sig i äventyrsväg. Kan det bli bättre??? Nej!

Baldyr

Hero

Men herregud, pussel och problemlösning är ju en del av det ultimata äventyrandet.

Tala för dig själv! /images/icons/smile.gif

Själv är jag faktiskt ganska trött på dylikt. Missförstå mig rätt -jag är stor fan av Granström och Svavelvinter-serien, men själva deläventyren är inte det bästa med kampanjen. Styrkan finns snarare hos själva handlingen och i persongalleriet. Sedan älskar jag Granströms metafysik också. /images/icons/smile.gif

För att inte tala om talande tuppar, krigare som förvandlas till trasdockor, torn som stiger likt raketer, demonstrid i grå hallarna, marsvinsliknande avkommor med gudinnor, alienliknande kokonger i mörkret, kulturkrock i öknens enda värdshus, beställa öl på de dödas värdshus, öga mot öga med Medusa, möte med en hög mer eller mindre förvirrade gudar och för att inte glömma jultomtekopian Nominatorn.

Det låter dock helt ok. /images/icons/laugh.gif

Det är som sagt kul att höra lite nyanserade åsikter om Kristalltjuren, för en gång skull. (Själv tror jag dock fortfarande att äventyret ska förbehållas Arn och inte några gravplundrare från Cruri.)

/Baldyr, som funderat på att spelleda (en mycket annorlunda variant av) Svavelvinter via e-post

Ezping Orm

Hero

"... /Baldyr, som funderat på att spelleda (en mycket annorlunda variant av) Svavelvinter via e-post ..."

Hur fungerar det?

Mogger

Hipsteranka
Bifall

"Själv är jag faktiskt ganska trött på dylikt. Missförstå mig rätt -jag är stor fan av Granström och Svavelvinter-serien, men själva deläventyren är inte det bästa med kampanjen. Styrkan finns snarare hos själva handlingen och i persongalleriet. Sedan älskar jag Granströms metafysik också. "

Amen. Lyckligtvis var min karaktär bard och kunde således lösa flera klurigheter tack vare det.

Angående Kristalltjuren så är den både bra och dålig. Mötet med de minst sagt underliga Stegoserna var omtumlande och fram till Woddamporten flyter det hela på ganska bra men sen blir det lite för mycket. Det bästa med hela serien är att den utspelar sig på de trakoriska öarna med allt vad det innebär, inte dimensionvandrande.

Baldyr

Hero
e-postspel (OT)

Jag har alltså mest funderat kring möjligheterna att spela någon form av rollspel via e-post och hittat en spelform (om man nu kan kalla det så) som kallas Sim. Robert Jonsson skriver en del om det på In the Darks hemsida.

Jag hade dock tänkt använda någon form av regler (som i viss mån baseras på mitt egna spelsystem URSUS) och moderera (alltså redigera) hela kampanjen genom en e-postslista.

Min tanke var i alla fall att spelarna skulle gestalta Arn Dunkelbrink, Praanz da Kvaelve, Dahobny, Brior Brådfot, Baldyr Brummare med flera välkända personer från Svavelvinter-serien. Det skulle däremot inte finnas någon "spelargrupp" eller liknande och handlingen skulle skilja sig något från originalet. Rollfigurerna skulle alltså främst agera på egen hand och ha sina egna agendor. Däremot skulle alla spelare hela tiden kunna följa kampanjen ur de andra spelarnas synvinkel. Det skulle inte heller göra något om spelarna är bekanta med Svavelvinter-serien sedan tidigare, eftersom viss kunskap bara är bra att ha så att man kan spela bättre (dvs skriva en intressantare berättelse tillsammans).

Slutresultatet skulle hur som helst bli en lång krönika om den femte konfluxen sett från flera väldigt olika pespektiv. Och den skulle alltså skrivas av spelarna och redigeras av spelledaren (dvs av mig). Själva spelmomentet skulle bestå i att olika handlingar som spelaren beskriver bedöms ur svårighets-synpunkt och jämförs med rollfigurens speldata. Vid behov modifierar spelledaren händelseförloppet så att berättelsen blir trovärdigare och spelet rättvisare. Någon form av fusk-poäng skulle dock finnas. Antagligen i form av "ödespoäng" och "stilpoäng". Ödespoängen får man genom att delta i handlingen och inte minst lägga näsan i blöt (exempelvis genom att möta Shagul eller bli omskriven i Vox Ranzina). Stilpoäng får man istället för att man har en skarp penna och håller sig i skinnet (alltså låter sig frivilligt begränsa sig till sin rollfigurens faktiska potential).

Nåja, det är ungefär vad jag har spånat kring. Ingenting är dock bestämt eller bokat på något vis! Dessutom behövs väldigt duktiga, uthålliga och motiverade spelare. Sedan skulle själva spelsystemet behövas speltestas i någon form innan man faktiskt sätter igång. (Annars blir det rätt pannkaka.)

/Baldyr

G

Guest

Guest

Sant är att min entusiasm kring Kristalltjuren dels beror på att vi spelade det under den tid då jag fortfarande var allsmäktig och ingen av RP:na egentligen funderade över att det fanns en SL bakom alltihop utan bara drömde sig bort i äventyrandet. Man behövde inte ens fundera över trotsiga spelare. Konstigheter i äventyren gick aldrig ut över SL utan istället förbannade man saker och karaktärer "in game" så att säga. Fina tider, snyft... Ojoj vad nostalgisk man blir.

En undran bara. För ganska länge sen nu så ryktades det om att Erik Granström skulle skriva en bok med denna episka hjältesaga som grund. Alla såg vi så fram emot detta för att åter kunna få uppleva dessa äventyr. Men det förblev bara rykten, eller?

Rollspel via mail? Låter komplicerat, men intressant.

Eksem

Champion

Han skriver på boken nu. Han har släppt yttepyttebitar av information på Trakorien-listan. Tala med Baldyr om du vill veta mer om listan.

Brior

Swordsman
Svavelvinterbok = sant

Japp, jag kan verifiera att jag verkligen skriver på boken nu - har gått ner till 75% arbetstid och avsatt en heldag per vecka (+kvällar) till att skriva. Det är riktigt skojigt, fast förebered er på att det blir en hel del ändrat och nytt från spelet, vilket är en förutsättning för att hålla mitt eget intresse uppe. Första halvan, med Kronolabens invigning som första kapitel utspelar sig i Tricilve / Ilibaurien / till havs och resten på Marjura. Jag har även med fria avsnitt om Arn D:s strid med draken (som jag döpt om), interiör från Shaguls mysigt instängda 50-åriga cocooning, hur Didra Damagi får mormor i örat, hur Furianerna bildade världen m.m. Huvudperson så här långt är nog Praanz da Kaelve, men andra tunga figurer är Arn D (som hamnar på Stegos redan i första boken), den Opianderberoende trollkarlen Ramilard, smugglaren Baldyr Brummare, syster Iarmona av Frand, akademikern Brior Brådfot, dolken Demens m.fl

Mina planer är att skriva boken "Svavelvinter" och se hur det går att få den publicerad och såld. Går det inte bra så blir det inget mer, men går det hyfsat bra så skriver jag resten också - förmodligen totalt 3-4 böcker.

Hälsar Erik "Brior" Granström

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Svavelvinterbok = sant

Törs man fråga hur långt du har kommit i dina skriverier?