Nekromanti Kristalltjuren

McAber

Varulv
Hej!

Finns det någon, helst i Linköpingstrakten, som kan tänka sig att låna ut DoD-äventyret Kristalltjuren till mig?

/McAber

Baldyr

Hero
Re: Ett litet tips

Det stämmer - jag tror t o m att vi fick in två exemplar nyligen, men de är alltså redan sålda... Kristalltjuren är ju lite knepig få tag i och därför också lätt att sälja. Men det kommer alltid fler exemplar, förr eller senare. Fast då kostar det ju en rejäl slant också...

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

McAber

Varulv

Men det kommer alltid fler exemplar, förr eller senare. Fast då kostar det ju en rejäl slant också
Jupp, låna brukar vara billigare. Fast då måsta man lämna tillbaka det :gremlaugh:

MasterPo

Veteran

Hur är det egentligen med copyright å sånt på tio år gamla äventyr som aldrig kommer att tryckas igen. Vore det inte schysst att scanna in dom å bygga ett pdf-biliotek på gamla äventyr. Fast det är klart, då tar man ju Baldyrs affärsidé ifrån honom :-( Plus att det blir ju lite jobb å scanna å ha sig..

Baldyr

Hero

Vi riktar oss nog i hög grad till samlare som verkligen vill ha originalen, och som inte alltid främst är ute efter att faktiskt använda grejerna. Därav samlarpriserna på begagnade DoD-klassiker.

/Baldyr

Troberg

Sinister eater

Hur är det egentligen med copyright å sånt på tio år gamla äventyr som aldrig kommer att tryckas igen. Vore det inte schysst att scanna in dom å bygga ett pdf-biliotek på gamla äventyr.
Copyrighten gäller fortfarande om inte ägaren uttryckligen släppt det fritt.

Tyvärr finns det inga regler som tar bort copyrighten för sådant som kan klassas som abandonware.

Vissa är snälla och släpper materialet fritt som HP gjorde med ROMen till HP48-räknaren. Eftersom den inte säljs längre så är därmed enda sättet att få världens bästa räknare (HP49-an är fortfarande lite väl buggig) att ladda hem ROM-filen och en emulator och köra den på datorn.

Det hade inte varit fel med en lagstiftning som släppte material som inte sålts aktivt under en viss tid. På så sätt skulle det exempelvis gå att sprida gamla klassiska Spectrum, C64, Amiga och arkadspel (att emuleras med tex MAME (stolt ägare av komplett 0.62 romset, snart 0.63!)) fritt över internet. Det är ju trots allt inte som om de någonsin kommer att säljas igen, det är mest lathet från tillverkarna (i den mån de överhuvudtaget fortfarande finns) att man inte släppt dem fria.

Tyvärr är det alltså inte så.

MasterPo

Veteran

Jo jag har lite misstänkt att det är så. Och man/jag vill ju faktiskt ha orginalen i den mån man kan få tag på dom.

Men ibland blir det ju lite svårt som i kristalltjurens fall.

Föresten.. Tack för att ni finns, hobbyspel. Blev ju en heldel lättare att få tag på saker nu.

MasterPo

Veteran

Men hur är det egentligen när tillvärkaren av ett spel eller en produkt har upphört att existera. Följer upphovsrätten till materialet med någon enskild person. Eller kan den ibland bara försvinna, och vad skulle hända i ett sådant fall?

Hur är det föresten med gamla DoD prylar, är det Riotmind som fått äganderätten till detta?

En annan fundering, anta att det är Riotmind som har rätten till alla DoD prylar, och att dom skulle ge sitt medgivande till publicering av gamla DoD prylar på internet. Vore det inte lite dumt för dom då. Ja menar då kanske folk tankar gamla äventyr, och spelar dom, istället för att köpa nya till DoD6.

Men det är klart, man vill ju faktiskt ha orginal också. Plus att man vill ju spela dom nya grejerna också. Men alla kanske inte tänker så som jag. Dom kanske nöjjer sig med kopior.

Troberg

Sinister eater

Men hur är det egentligen när tillvärkaren av ett spel eller en produkt har upphört att existera. Följer upphovsrätten till materialet med någon enskild person. Eller kan den ibland bara försvinna, och vad skulle hända i ett sådant fall?
Min gissning är att någon står kvar som ägare till materialet. Den kan ha följt med konkursboet eller hamnat hos någon av ägarna till företaget. Det är trots allt en tillgång och den försvinner inte bara sådär.

Om ägaren skulle gå och dö och alla hans potentiella arvtagare skulle göra detsamma (jag uppmanar INTE till massmord här!) så vet jag inte vad som händer. Kanske rätten tillfaller allmänna arvsfonden (tror den heter så) som kommer att försöka sälja den, misslyckas och dumpa den. Den lär dock knappast bli fri.

MasterPo

Veteran

Borde nog vara på de sättet.

Men jag har fått för mig att Copyrighten slutar upphöra eller nått sånt efter 50 år. Kan det stämma? Eller är det patent som bara får gälla i max 50 år?

Staffan

Myrmidon

Enligt svensk lag tillhör alltid upphovsrätten en eller flera fysiska personer - ett företag kan t ex inte ha upphovsrätten till något, utan endast de som faktiskt framställt prylen. Däremot kan de fysiska personerna överlåta den så kallade förfoganderätten till en juridisk (eller annan fysisk) person - förfoganderätten är den ekonomiska sidan av upphovsrätten, den andra sidan är i princip rätten att stå som upphovsman till verket.

Upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död, så än så länge skyddas fortfarande alla DoD-prylar av upphovsrätt. Jag vet inte hur det förhåller sig med förfoganderätten, men jag har hört att vid Targets konkurs återgick den till upphovsmännen (alternativt att Target bara köpte förfoganderätten för begränsad tid). Eftersom det oftast är flera personer inblandade i framställningen av en rollspelspryl (om inte annat någon som skriver texten och någon som illustrerar) betyder det att rättigheterna är ett attans gytter.

Patent är något helt annat, och gäller endast i 20 år. Generellt kan man säga att upphovsrätten skyddar ett visst uttryck (t ex en viss text, eller en viss bild) medan ett patent skyddar en idé.