Nekromanti Kristendom...

Baron

Veteran
För att inte komma in på en lång diskussion om vad kristendom är och inte... men för att ändå kunna pejla vad som den vanliga rollspelande "gruppen" (om man nu kan använda sådana termer) tycker så ställer jag den enkla frågan:
Vilka ser Jesus Kristus som sin ende, och personlige, frälsare.

PS. Även de som inte gör detta ber jag svara. Ni behöver inte gå in på varför, det räcker med att ni svarar ja eller nej...
Tack...

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Statistik eller mission?

" men för att ändå kunna pejla vad som den vanliga rollspelande "gruppen" (om man nu kan använda sådana termer) tycker så ställer jag den enkla frågan:
Vilka ser Jesus Kristus som sin ende, och personlige, frälsare.

Icke jag, eftersom jag är Daoist. (nej, jag skämtar inte)

Är du ute efter en religionssociologisk statistisk analys från rollspelskiktet tror jag nog att det här landet, med ett och annat undantag, får relativt förutsägbara resultat dock: de flesta är sekulariserade protestantiska kristna. Kanske mellan 5-10 % (om ens det) är troende, men då förmodligen från någon frireligiös kristen församling).

"PS. Även de som inte gör detta ber jag svara. Ni behöver inte gå in på varför, det räcker med att ni svarar ja eller nej.. "

Jag undrar dock givetvis varför du är intresserad av det. :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vilka ser Jesus Kristus som sin ende, och personlige, frälsare."

Vad högtravande. Du tycker inte att det har varit bättre att fråga hur många här som anser sig vara kristna?
Jag ser då sannerligen inte Jesus Kristus som min ende och personlige frälsare. Och jag ser mig heller inte som särskilt kristen även om mina värderingar och tankar i mångt och mycket säkert har någon form av koppling till den religion som påverkat oss så mycket genom historien. Jag talar naturligtvis om smurfismen. :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
Jag ser att du efter 2 år på forumet inte har lagt upp någon information alls om dig själv. Då förstår du säkert varför jag och en del andra upplever frågan som lite egendomlig.

:gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tror du verkligen att man kan dra några slutsatser om rollspelare i allmänhet utifrån svaren du får i en sådan här tråd?

Men för statistikens skull: Jag tror inte på Gud, Jesus, Allah, Oden, Zeus, Buddha, Vishnu, Regnbågsormen, Tezcatlipoca, analfixerade utomjordingar, slagrutor, kontakt med döda, spåmän, homeopati, Atlantis, ESP eller något annat flummigt! :gremwink:

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Jag är nog fatalist.. Tror på att ödet (tillfälligheterna i livet) styr hur mitt liv kommer att se ut.. Finns det verkligen kristna i ateistsverige? :gremsmile: (Nej, svara inte på frågan)

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tror på några övernaturliga saker men tycker parapsykologi är intressant och har lämnat sin syn öppen för att kunna överbevisas om dess existens (min farmors systers man kan exempelvis använda slagruta)

Ceram

Hero
Kristendomens börda

"Vilka ser Jesus Kristus som sin ende, och personlige, frälsare."

Vad högtravande. Du tycker inte att det har varit bättre att fråga hur många här som anser sig vara kristna?
I begreppet kristen lägger många skuld för korståg, häxbränningar, att folket förtryckts av diverse statskyrkor, USAs bombningar av Irak och massa andra absurda assosiationer.

Det finns också många människor som kallar sig kristna men inte bryr sig ett skit om varken gud eller vad gud tycker...

Däremot håller jag med om att det gör frågan betydligt läskigare. om någon frågar "är du kristen?" svarar jag ja direkt. "Ser du Jesus Kristus som sin ende, och personlige, frälsare?" Kräver betydligt mer eftertanke men jag skulle svara ja på den också efter att ha läst igenom frågan flera gånger för att se vad det står egentligen...

/Ceram, tar inte på sig något som folk gjort för makt och inte för tro...

Tyr

Hero
Om man säger så här. Bland de rollspelare jag har träffat, och vars religiösa åskådning jag känner till, så är en förkrossande majoritet icke troende.

Man Mountainman

Storsvagåret
För det första tror jag att det här är fel forum att posta i. Rollspelarkulturforumet handlar alltså om sådana icke-rollspels-relaterad kulturyttringar (såsom böcker, film och serier) som rollspelare kan tänkas uppskatta, inte om rollspelares beteendemönster.

För det andra (och för att besvara din fråga): jag är agnostiker och med mig de flesta rollspelare jag känner. Face it: nästan alla svenskar är agnostiker. Att ställa den här frågan på det här forumet kommer knappast att ge dig något statistiskt underlag som du kan göra någonting av. Möjligtvis kommer du att kunna dra slutsatsen att "rollspelare är i stort sett som folk är mest".

Staffan

Myrmidon
Icke jag. Jag skulle rubricera mig själv som en tämligen skeptisk agnostiker - visst, det är möjligt att det finns en eller flera gudar, men jag har då inte sett något bevis för den/dem.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nej. Jag är skeptiker och agnostiker, även om jag vid ett tillfälle utövat vad som tycktes vara okontrollerad telepati (alltså inte som så att jag försökte utöva telepati, utan att jag spontant uppfattade - eller genom ett märkligt sammanträffande kom att tänka på något liknande - några tankar eller minnen hos en kille).

G

Guest

Guest
Tråden är låst.

Innehållet i det ursprungliga meddelandet är för OT och luddigt. Jag ser inte den direkta koppling till rollspelskultur, tyvärr. Dessutom är det allt för lätt att dylika trådar svävar ut och slutar i en orgie av OT och NT.

Därför låses härmed tråden.