Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Eftersom alla svenskspråkiga brädspelsforum suger gör jag en post här (där Nördsveriges hjärntrust finns).
Jag har under en längre tid gått och funderat på en brädspelsidé. Bakgrunden till idén kommer från att jag och några vänner satt och spelade Risk och kedjerökte. Helt plötsligt slog det oss att det är ju såhär "dom" sitter och blickar ut över en världskarta med en cigarr i handen. "Dom" som kontrollerar varje aspekt av tillvaron. Männen som styr världen från sitt styrelserum. Och hey, är inte det en jättekul spelidé?
Så jag har spånat fram och tillbaka, och har en ganska utvecklad idé som jag tror är spelbar, däremot har jag ingen aning om det faktiskt skulle vara ett roligt spel. Det enda jag vet med säkerhet är att fluffet är asbra.
Två grundtankar
Det finns två grundtankar som väl kan sägas definierar den spelmekanik jag har spånat fram.
Den ena är doldhet - alla spelare har mål som är dolda för motspelarna. De (flesta) handlingar som görs i spelet är också dolda i den meningen att man inte vet vem som gör dem. En utmaning i spelet är alltså att försöka identifiera vilka agendor som finns.
Den andra är gemensamma resurser - "dom" sitter ju i sitt styrelserum och kontrollerar världen, och även om olika spelare har olika agendor finns det någon grund av gemensamhet. Eftersom hanteringen av resurserna sker öppet ger det även en ledtråd i vilka agendor som kan finnas, och vem som ligger bakom dem.
Vad går spelet ut på?
Min tanke är man har en spelplan (en världskarta) med stora övergripande regioner. Varje region har ett System bestående av tre aspekter: Staten, Kapitalet och Kulturen.
Spelarna har agendor (d.v.s. vinstkriterier) i stil med: "Du vinner om Illuminati kontrollerar hela Systemet i Region 2" eller: "Du vinner om Utomjordlingarna kontrollerar Kapitalet i alla regioner".
Hur spelar man?
Spelarna vill alltså manipulera de olika organisationernas (Illuminati, utomjordlingar, whatever - dessa är egentligen bara markörer) inflytande över regionernas system. Manipulationen sker genom att man spelar kort med Händelser. Dessa kan vara saker som krig, finanskris, internetrevolutionen, övervakningssamhället, o.s.v. (som synes är "Händelser" kanske inte en helt lyckad term). Jag tänker mig att dessa händelser kan vara mer eller mindre permanenta, regionala och globala.
För att kunna spela de olika korten måste vissa resursvillkor ha mötts. Jag tänker mig att den gemensamma "resursen" är Världssystemet - tre tiogradiga skalor som mäter utvecklingen i världen, typ Demokratin, Ekonomin och Teknologin. Tanken är alltså att spelarna börjar varje runda (efter man dragit kort dock) med att manipulera dessa skalor (exempelvis genom att varje spelare har tre steg att lägga ut). Ett kort kan kanske ha som förutsättning att ekonominivån ska vara högre än 5 eller att den demokratiska utvecklingen ska vara mindre än den teknologiska (övervakningssamhället).
(En not om hur man ska spela kort dolt: jag tänker mig att man har något form av "kuvert" att lägga sitt kort i. Tanken är alltså att man inte ska kunna se vem som spelar vilket kort.)
En exempelrunda i korthet
Först drar man kort - här kan man tänka sig att det går att spara ett visst antal kort från tidigare runor och så vidare.
Sedan manipulerar man Världssystemet.
Efter det spelar man korten för att manipulera organisationernas inflytande över de regionala systemen.
Vad vill jag?
Jag har lite andra lösa idér som jag eventuellt kan ta upp i ett senare inlägg - men detta är själva kärnan av vad jag har spånat på.
Det jag funderar på är om det fungerar att korten spelas dolt, blir det kul? Eller kommer man som spelare sitta i sin egen värld och inte interagera något med de övriga? Jag vill ju på något vis att spelet ska skapa förutsättningar för storslagna planer med stora nätverk av handlingar som alla leder fram till ett magnifikt finishing move. Som det ser ut nu tror jag att det är för sönderhackat.
Tanken är - i relation till fluffet - att man som spelare både ska uppleva att man har massor av kontroll över vad som händer i spelet, samtidigt som man ska vara mycket paranoid över de övrigas plottande.
Men som sagt, det enda jag vet att jag gillar är fluffet. Finns det något att använda i mekaniken? All kritik välkomnas.
Jag har under en längre tid gått och funderat på en brädspelsidé. Bakgrunden till idén kommer från att jag och några vänner satt och spelade Risk och kedjerökte. Helt plötsligt slog det oss att det är ju såhär "dom" sitter och blickar ut över en världskarta med en cigarr i handen. "Dom" som kontrollerar varje aspekt av tillvaron. Männen som styr världen från sitt styrelserum. Och hey, är inte det en jättekul spelidé?
Så jag har spånat fram och tillbaka, och har en ganska utvecklad idé som jag tror är spelbar, däremot har jag ingen aning om det faktiskt skulle vara ett roligt spel. Det enda jag vet med säkerhet är att fluffet är asbra.
Två grundtankar
Det finns två grundtankar som väl kan sägas definierar den spelmekanik jag har spånat fram.
Den ena är doldhet - alla spelare har mål som är dolda för motspelarna. De (flesta) handlingar som görs i spelet är också dolda i den meningen att man inte vet vem som gör dem. En utmaning i spelet är alltså att försöka identifiera vilka agendor som finns.
Den andra är gemensamma resurser - "dom" sitter ju i sitt styrelserum och kontrollerar världen, och även om olika spelare har olika agendor finns det någon grund av gemensamhet. Eftersom hanteringen av resurserna sker öppet ger det även en ledtråd i vilka agendor som kan finnas, och vem som ligger bakom dem.
Vad går spelet ut på?
Min tanke är man har en spelplan (en världskarta) med stora övergripande regioner. Varje region har ett System bestående av tre aspekter: Staten, Kapitalet och Kulturen.
Spelarna har agendor (d.v.s. vinstkriterier) i stil med: "Du vinner om Illuminati kontrollerar hela Systemet i Region 2" eller: "Du vinner om Utomjordlingarna kontrollerar Kapitalet i alla regioner".
Hur spelar man?
Spelarna vill alltså manipulera de olika organisationernas (Illuminati, utomjordlingar, whatever - dessa är egentligen bara markörer) inflytande över regionernas system. Manipulationen sker genom att man spelar kort med Händelser. Dessa kan vara saker som krig, finanskris, internetrevolutionen, övervakningssamhället, o.s.v. (som synes är "Händelser" kanske inte en helt lyckad term). Jag tänker mig att dessa händelser kan vara mer eller mindre permanenta, regionala och globala.
För att kunna spela de olika korten måste vissa resursvillkor ha mötts. Jag tänker mig att den gemensamma "resursen" är Världssystemet - tre tiogradiga skalor som mäter utvecklingen i världen, typ Demokratin, Ekonomin och Teknologin. Tanken är alltså att spelarna börjar varje runda (efter man dragit kort dock) med att manipulera dessa skalor (exempelvis genom att varje spelare har tre steg att lägga ut). Ett kort kan kanske ha som förutsättning att ekonominivån ska vara högre än 5 eller att den demokratiska utvecklingen ska vara mindre än den teknologiska (övervakningssamhället).
(En not om hur man ska spela kort dolt: jag tänker mig att man har något form av "kuvert" att lägga sitt kort i. Tanken är alltså att man inte ska kunna se vem som spelar vilket kort.)
En exempelrunda i korthet
Först drar man kort - här kan man tänka sig att det går att spara ett visst antal kort från tidigare runor och så vidare.
Sedan manipulerar man Världssystemet.
Efter det spelar man korten för att manipulera organisationernas inflytande över de regionala systemen.
Vad vill jag?
Jag har lite andra lösa idér som jag eventuellt kan ta upp i ett senare inlägg - men detta är själva kärnan av vad jag har spånat på.
Det jag funderar på är om det fungerar att korten spelas dolt, blir det kul? Eller kommer man som spelare sitta i sin egen värld och inte interagera något med de övriga? Jag vill ju på något vis att spelet ska skapa förutsättningar för storslagna planer med stora nätverk av handlingar som alla leder fram till ett magnifikt finishing move. Som det ser ut nu tror jag att det är för sönderhackat.
Tanken är - i relation till fluffet - att man som spelare både ska uppleva att man har massor av kontroll över vad som händer i spelet, samtidigt som man ska vara mycket paranoid över de övrigas plottande.
Men som sagt, det enda jag vet att jag gillar är fluffet. Finns det något att använda i mekaniken? All kritik välkomnas.