Nekromanti Kroppspoäng

Dracon

Veteran
Kör alla med systemet att dom ökar kroppspoäng när man stiger i nivå ?
Jag slutade spela D&D pga att charmen försvann när man blev mer eller mindre oslagbar av diverse varelser, Och tänk er att försöka lönnmörda någon som tål över 100 Kp
" Gift inte tillåtet "...
/images/icons/hairy.gif

Hasse

Hero
"Jag slutade spela D&D pga att charmen försvann när man blev mer eller mindre oslagbar av diverse varelser, Och tänk er att försöka lönnmörda någon som tål över 100 Kp"

Men en viktig skillnad mellan DoD och D&D är att i DoD skall de 100kp fördelas över olika kroppsdelar som inte tål lika mycket.

Archer

Swashbuckler
"Jag slutade spela D&D pga att charmen försvann när man blev mer eller mindre oslagbar av diverse varelser, Och tänk er att försöka lönnmörda någon som tål över 100 Kp"

" Men en viktig skillnad mellan DoD och D&D är att i DoD skall de 100kp fördelas över olika kroppsdelar som inte tål lika mycket."

Samt, vapen i DoD gör i regel mer skada än i D&D, plus att de kritiska träffarna (vilka förvisso också finns i D&D) kan se till att man får in riktigt otäcka träffar som däckar den hårdaste hjälte / skurk.

Jag funderar dessutom på att tillämpa regeln från Talislanta 4th ed när det gäller kritiska träffar. Detta skulle innebära att en varelse eller rollperson kan dö knall och fall oavsett hans kvarvarande KP av en kritisk träff.
Regeln innebär att om man får in en kritisk träff så får man slå ett FYS slag med antal poäng som man tog i skada som en negativ modifikation. OM detta slag misslyckas, då dör man knall fall (förutsett att träffen är i huvud, bröstkorg eller mage). Självklart använder man ingen multipler på skadan i detta fallet.
Något sådant. Kanske kan vara ett alternativ för er som vill ha ett element av att strider kan bli extremt dödliga om man har turen / oturen att råka ut för kritiska träfffar.

Silke

Warrior
Aldrig i livet!!!!!!!!!!!!!!
Har själv haft flera diskutioner med D&D spelare som försökt förklara denna ologiska styggelse: en j-vla massa HP.

Den enda förklaringen som är värd att nämnas (och som dessutom fungerar sålänge man inte använder logik) är att man vill spela en hjälte som skall tåla en j-vla massa och helst inte kunna dödas av en normal människa... men alla gillar ju olika typer av spel och stilar på dessa /images/icons/laugh.gif

Antraxe

Veteran
"Och tänk er att försöka lönnmörda någon som tål över 100 Kp"
Om en lönnmördare smyger in på en person bakifrån utan att han märker det så tycker jag nästan att det borde vara rutin (möjligen slå 1t20 för att se om det blir fummel) att köra upp kniven i huvudet utan att han överlever...

Hasse

Hero
"Om en lönnmördare smyger in på en person bakifrån utan att han märker det så tycker jag nästan att det borde vara rutin (möjligen slå 1t20 för att se om det blir fummel) att köra upp kniven i huvudet utan att han överlever... "

Sådär har jag oxå löst liknande situationer. I detta fall så skulle jag låta spelaren få slå, beroende på hur långt RPn måste smyga, ett eller flera slag för smyga samt då han oupptäckt nått fram till offret slå ett anfallsslag med attack bakifrån modifikation. Om alla dessa slag lyckats så skulle jag som SL säga att RPn lyckats med det han tänkte göra, dvs skära halsen av offret, och därmed anse att slå fram skadan inte behövs.

Rickard

Urverk speldesign
Så kör jag också [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som kör m att alla slag som görs mot offer som inte kan försvara sig är dödliga (eller knockande om spelaren nu vill det)