"Jag slutade spela D&D pga att charmen försvann när man blev mer eller mindre oslagbar av diverse varelser, Och tänk er att försöka lönnmörda någon som tål över 100 Kp"
" Men en viktig skillnad mellan DoD och D&D är att i DoD skall de 100kp fördelas över olika kroppsdelar som inte tål lika mycket."
Samt, vapen i DoD gör i regel mer skada än i D&D, plus att de kritiska träffarna (vilka förvisso också finns i D&D) kan se till att man får in riktigt otäcka träffar som däckar den hårdaste hjälte / skurk.
Jag funderar dessutom på att tillämpa regeln från Talislanta 4th ed när det gäller kritiska träffar. Detta skulle innebära att en varelse eller rollperson kan dö knall och fall oavsett hans kvarvarande KP av en kritisk träff.
Regeln innebär att om man får in en kritisk träff så får man slå ett FYS slag med antal poäng som man tog i skada som en negativ modifikation. OM detta slag misslyckas, då dör man knall fall (förutsett att träffen är i huvud, bröstkorg eller mage). Självklart använder man ingen multipler på skadan i detta fallet.
Något sådant. Kanske kan vara ett alternativ för er som vill ha ett element av att strider kan bli extremt dödliga om man har turen / oturen att råka ut för kritiska träfffar.