Ymir
Liten kantbaron
Det här är Haley Henderson, min nya Vampire-rollperson. Jag har blivit bra på att
googla och photoshoppa fram riktigt bra karaktärsporträtt till just Vampire, så när jag ska hitta på en karaktär till det spelet kommer en bild ofta ganska tidigt i processen. Detta är väldigt olikt min approach i spel som Eon, där jag aldrig skulle drömma om att tillämpa samma process, eftersom det är alldeles för stringent hur folk faktiskt ser ut i Eons värld, och omöjligt att replikera genom random google-fynd. Men för Vampire, förlagt till vår nutid, passar det utmärkt, och dessutom synkar det väl med Vampires traditionellt karaktärsdrivna fisktanks-fokus - karaktärsgalleriet är helt enkelt superviktigt i Vampire. Men jag har funnit det intressant hur bilden jag väljer kan förändra min bild av personen jag håller på att skapa, och detta var väldigt slående med Haley. Jag kom nämligen först på ett koncept - jag ville spela en psykosparanoid kvinnlig hacker. Och jag hade en utseendemässig vision också - hon skulle ha lediga kläder, gärna hoodie, glasögon, onaturligt färgat hår, neontintat foto - och hon skulle vara liten och späd. Men bilden jag slutligen fastnade för porträtterade en person jag inte uppfattade som liten och späd, utan snarare med hyfsat grov benstomme. Det intressanta var hur detta i ett slag förändrade min bild av rollpersonen som höll på att ta form. Hon blev genast mindre klen och psykiskt mer självsäker än jag tidigare tänkt, hon tog plötsligt större plats socialt i rum och hade mer sexuella erfarenheter. Är det bara jag som har konstiga fördomar? Kanske. Men nog påverkas man mycket av hur andra uppfattar en, och nog är det dubbelt så för tjejer än killar?
Rollspel drar ofta åt andra hållet, och låter inte sällan folks utseende vara helt frikopplat från deras stats. Ett intressant undantag är arketyperna i Apocalypse Wörld, där man från en lista väljer utseenden som är handplockade för att passa just den arketypen. Personligen har jag alltid stört mig på karaktärer som är starka utan att det syns, eftersom det känns så orealistiskt - fysiska attribut som Styrka/Brawn whatever borde ofta ha en direkt koppling till personens storlek. I Star Wars system används ens Brawn-värde i en grov simulering för att representera hur mycket man väger, om någon tex måste bära en, det tycker jag är snyggt. Eon III hade i sin goa hyperdetaljism (<3) en bisarr bugg där kvinnor blev mer optade krigare eftersom deras rustningar vägde mindre - rustningars vikt beräknades baserat på kroppsvikt, men ens kroppsvikt hade märkligt nog nästan noll koppling till ens fysiska styrka. Nu när jag börjat använda bilder mycket mer, på ett sätt jag inte alls gjort tidigare, har jag kommit att fundera på hur bilder påverkar upplevelsen runt spelbordet, och upplevelsen av en karaktär. Borde man tänka mer noggrant på hur man beskriver folks utseenden när man spelar, för att hitta en starkare koppling mellan deras personlighet och intrycket de ger utåt? Finns det intressanta varianter på Apocalypse Wörld-approachen?
En grej som relaterar till detta var när vi på ett Vampire-forum letade efter det enskilda ord vi kunde bildgoogla för att få bilder på personer som bäst motsvarade de olika klanerna. Jag tror inte vi kom så långt, men "Preppy" var en fantastisk googling för att hitta Tremere-porträtt, och "Dignified" var bra för Ventrue.
Jobbar ni med karaktärsporträtt när ni spelar? Tycker ni som jag att det funkar bättre i vissa spel, och genrer, än andra? Vad förändrar det psykologiskt in actual play att ha en bild kontra att inte ha en?
googla och photoshoppa fram riktigt bra karaktärsporträtt till just Vampire, så när jag ska hitta på en karaktär till det spelet kommer en bild ofta ganska tidigt i processen. Detta är väldigt olikt min approach i spel som Eon, där jag aldrig skulle drömma om att tillämpa samma process, eftersom det är alldeles för stringent hur folk faktiskt ser ut i Eons värld, och omöjligt att replikera genom random google-fynd. Men för Vampire, förlagt till vår nutid, passar det utmärkt, och dessutom synkar det väl med Vampires traditionellt karaktärsdrivna fisktanks-fokus - karaktärsgalleriet är helt enkelt superviktigt i Vampire. Men jag har funnit det intressant hur bilden jag väljer kan förändra min bild av personen jag håller på att skapa, och detta var väldigt slående med Haley. Jag kom nämligen först på ett koncept - jag ville spela en psykosparanoid kvinnlig hacker. Och jag hade en utseendemässig vision också - hon skulle ha lediga kläder, gärna hoodie, glasögon, onaturligt färgat hår, neontintat foto - och hon skulle vara liten och späd. Men bilden jag slutligen fastnade för porträtterade en person jag inte uppfattade som liten och späd, utan snarare med hyfsat grov benstomme. Det intressanta var hur detta i ett slag förändrade min bild av rollpersonen som höll på att ta form. Hon blev genast mindre klen och psykiskt mer självsäker än jag tidigare tänkt, hon tog plötsligt större plats socialt i rum och hade mer sexuella erfarenheter. Är det bara jag som har konstiga fördomar? Kanske. Men nog påverkas man mycket av hur andra uppfattar en, och nog är det dubbelt så för tjejer än killar?
Rollspel drar ofta åt andra hållet, och låter inte sällan folks utseende vara helt frikopplat från deras stats. Ett intressant undantag är arketyperna i Apocalypse Wörld, där man från en lista väljer utseenden som är handplockade för att passa just den arketypen. Personligen har jag alltid stört mig på karaktärer som är starka utan att det syns, eftersom det känns så orealistiskt - fysiska attribut som Styrka/Brawn whatever borde ofta ha en direkt koppling till personens storlek. I Star Wars system används ens Brawn-värde i en grov simulering för att representera hur mycket man väger, om någon tex måste bära en, det tycker jag är snyggt. Eon III hade i sin goa hyperdetaljism (<3) en bisarr bugg där kvinnor blev mer optade krigare eftersom deras rustningar vägde mindre - rustningars vikt beräknades baserat på kroppsvikt, men ens kroppsvikt hade märkligt nog nästan noll koppling till ens fysiska styrka. Nu när jag börjat använda bilder mycket mer, på ett sätt jag inte alls gjort tidigare, har jag kommit att fundera på hur bilder påverkar upplevelsen runt spelbordet, och upplevelsen av en karaktär. Borde man tänka mer noggrant på hur man beskriver folks utseenden när man spelar, för att hitta en starkare koppling mellan deras personlighet och intrycket de ger utåt? Finns det intressanta varianter på Apocalypse Wörld-approachen?
En grej som relaterar till detta var när vi på ett Vampire-forum letade efter det enskilda ord vi kunde bildgoogla för att få bilder på personer som bäst motsvarade de olika klanerna. Jag tror inte vi kom så långt, men "Preppy" var en fantastisk googling för att hitta Tremere-porträtt, och "Dignified" var bra för Ventrue.
Jobbar ni med karaktärsporträtt när ni spelar? Tycker ni som jag att det funkar bättre i vissa spel, och genrer, än andra? Vad förändrar det psykologiskt in actual play att ha en bild kontra att inte ha en?
Attachments
-
665.7 KB Views: 2
Last edited: