Nekromanti Kross och Stick på Morgonstjärna?

Akutabi Gamma

Veteran
Satt och lekte med tanken på hur tjockt det skulle vara med en magiker som har en morgonstjärna! Jag har lite udda smak...
Jag kollade upp vad en morgonstjärna gjorde i skada och blev förbryllad. Med tanke på att den har spikar, ska man då räkna med en stickskada när man slår med den? Och isåfall borde man väl använda grundskadan för Kross med tanke på att man bara "bankar", eller?

[H2O]

Veteran
Citerar "Vapen och rustningar" kapitlet, sidan 141 (Eon II):
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Utöver den normala Blödningstakten som orsakas så ger morgonstjärnan dessutom en extra blödningstakt som motsvarar antalet extraskador

<hr></blockquote>

Den gör alltså krosskada och en extra blödningstakt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Nej. Du slår fram krosskadan som vanligt, kollar extraskador som vanligt (något jag anser är lite fel, men va fan), och efter det...

Så tar du antalet extraskador plus ett blödningstakt, på grund av spikarna.

Däremot finns det en stickskada, eftersom att det finns en spetsig grej längst fram som kan användas medelst petning.

Solidin

Veteran
Det verkar väl vettigt. Asså det stämer ju att man använder sina (små) muskler (K) när man slår/bankar.... /images/icons/clever.gif

Björn Hellqvist

Swordsman
Med en morgonstjärna med 25 spikar (ca 37 mm långa) på ett klot med ca 100 mm:s diameter, sätter man garanterat två spikar, med omkring tre till som ger lättare skador. Resultat av empirisk forskning... :gremwink:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jo, men jag tycker ändå att det ska vara lite mer punkterade organ och grejer. Tänk dig kraften av en sån där grunka komma flygande, med en massa spikar som sticker ut dessutom! I regeltermer hade jag nästan hellre sett något i stil med att varannan extraskada slås på stickskadetabellen, med början på krosstabellen - plus den vanliga blödningen. Och så kan den fastna (bara för att det ska vara grisigt) /images/icons/laugh.gif.
Ovanstående förutsätter dock att spikarna är längre än 37 millimeter - vilket de ser ut att vara på illustrationen i alla fall. Nackdelen är förstås att man sällan gör mer än en extraskada, vilket leder till att regeln så gott som aldrig kommer i bruk.

Tycker för övrigt att det är skumt att morgonstjärnor och stridsgissel är förbjudna i Sverige, speciellt eftersom att man hur lätt som helst får och kan skaffa svärd (för att inte tala om slagträn)...

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Kross och Stick på Morgonstjärna? OT

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Tycker för övrigt att det är skumt att morgonstjärnor och stridsgissel är förbjudna i Sverige, speciellt eftersom att man hur lätt som helst får och kan skaffa svärd (för att inte tala om slagträn)...

<hr></blockquote>

De är inte förbjudna - man får tillverka dem, importera dem (om man kan styrka samlarintresse) och vifta med dem hur mycket man vill - bara man inte göra det på offentlig plats. Vapnen räknas som "gatustridsmedel", och faktum är att lagtexten är i princip densamma som för den som reglerar knivar, svärd, m.m. ("knivförbudet").

En elak jävel... och hans morgonstjärna! /images/icons/devil.gif

Satt och lekte med tanken på hur tjockt det skulle vara med en magiker som har en morgonstjärna!

I våran spelgrupp så har vi redan en sån.

Med tanke på att den har spikar, ska man då räkna med en stickskada när man slår med den?

Jag tycker att det borde vara så här: man slår alltid skada med stick och blir skada över... vad ska vi säga... blir skadan över 16 så har spikarna gått in så långt att man slår kross skada också, slår man då under 16 gick spikarna inte in lika mycke och det blir ingen kross skada.

Tänk dig kraften av en sån där grunka komma flygande, med en massa spikar som sticker ut dessutom!

Tänkt dig när någon drar ut den igen och sliter bort 1 kilo kött från din kropp också!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ett tufft regelförslag!

På en alltför tråkig svenskalektion idag tänkte jag ut en regeländring:

Slå fram skadan i kross som vanligt. Avläs tabellerna som vanligt, för in trauma et.c.. Tag sedan halva skadan på sticktabellen och för in mer trauma, smärta, blödning, o.s.v..

Så om en skada blir 20, så får man först två extraskador på kross, och en extraskada på stick.

Man få då ingen extra blödning.

Eller så kan man göra som jag nämnde i ett tidigare inlägg: Varannan extraskada går på stick/kross, med första på kross.

Så om man slår 30 i skada, så får man två extraskador på kross och en på stick. Detta alternativ är nog smidigast, av de två som jag har presenterat.

Bara några små förslag...