Nekromanti krut, rustningar och semigudar

antorax

Swordsman
Jag som så många andra har rollspelsprojekt på hyllan som man tar fram då och då. För tillfället så är det någon sorts fantasy med krutvapen och magi, väldigt vagt, men julhelgen är ju perfekt tillfälle att skaffa sig mer kött på benen.

För tillfället har jag två funderingar. Dels är det angående vapen. Jag har för tillfället fastnat för krutvapen, men jag är också väldigt förtjust i rustningar, såsom i AT43: http://www.at-43.com/images/stories/AT-43/flash/at43_intro_EN.php?faction=UNA
krutvapnena kommer att vara slaglåsgevär mestadels men även pistoler. krut kommer att vara en alkemisk blandning, något som förmodligen mina "dvärgar" kommer att tillverka. varför jag skriver "dvärgar" är för att de är någon sorts blandning mellan dvärgar gnomer och vättar.korta, konservativa, lawful och män allihop.

problemet med krutvapen och rustningar är: "skyddar metallrustningar bra emot kulor?" jag funderar även på att göra en futuristisk variant av detta rollspelet, som då utspelar sig i en tidsepok då människan bosätter rymden (såklart), kommer förmodligen vilja ha kvar rustningar då, samt krutvapen (fast lite förfinat). några tips på hur man löser detta? (om det ens är ett problem).

fråga nummer två är huruvida andevärld, gudaväsen och liknande skall fungera. rent spontant så vill jag ha en skapargud, som dock inte agerar så mycket, utan mest skapade och vill se hur hans skapelse utvecklas.
under honom finns ett par semigudar som människor och de andra folken i världen tillber och har kontakt med. har skaparguden skapat även dessa, eller bara "jorden"? hur mycket makt har de? förmodligen så kommer det att finnas konflikter emellan semigudarna, hur går en sådan konflikt till? hur ser andeplanet ut?
en massa frågor, men jag skullle bara vilja be er berätta hur ni vill ha det. och svara gärna inte "det beror på settingen", det hjälper inte, och utgå isf ifrån det lilla som jag gett er.

godnatt och tack på förhand

Crom

Veteran
Nu har jag ingen aning om hur effektiva dåtidens krutvapen var.

Men med helmantlad kula kommer du nog igenom de flesta medeltida rustningar i dagens läge.
Och om du inte gör det så blir personen i rustningen allvarligt skadad oavsett.