Undrar om någon har koll på skillnaderna mellan luntlås, hjullås och flint lås. Någon annan typ jag glömt?
(Jupp det finns flera, speciellt många nationella varianter av nedanstående beskrivna)
Luntlåset använder en påtänd lunta som vid avtryckning tvingas ner mot fängpannan och antänder krutet. Luntsnapplåset (1400-talets mitt) är en vidareutveckling där den nu fjäderbelastade hanen låses fast manuellt för att vid avtryckning automatiskt slås ner mot fängpannan.
Flintsnapplåset (1500-tal) byggde vidare på luntsnapplåset, men istället för att utnyttja levande eld användes flinta på hanen och eldstål på fängpannan som skapade gnistor som antände krutet. Flintlåset förbättrade själva mekanismen.
Slaglåset (typ sent 1700-tal tror jag) bestod av en hane som slog ner på en knallhatt innehållandes något mycket lättantändligt, slagkrutet, som sedan antände själva drivladdningen i kammaren via en kanal. Mycket tillförlitligt.
Hjullåset (1500-talets början) var en ömtålig finmekanisk dyrgrip som med ett räfflat stålhjul och svavelkis skapade sin egen eld via friktion när hjulet drevs runt av en fjäder. Mycket hysteri kring denna typ då kejsar Maximilan på tidigt 1500-tal ombads att förbjuda dem. Tyvärr klickade typ var femte skott och utkonkurrerades av luntlåset inom infanteriet, men för beridna var hjullåset mer praktiskt då de slapp använda sig av luntor för att ladda om. Många version existerar, tex självspännarlåset som bestod av över 70 delar, men som var allt för praktiskt obrukbar och dyr.
Från 1480-talet började man räffla och borra pipan för att låta uppta krutsmutsen. På 1520-talet uppfanns spiralräfflorna som ökade precisionen.
Detaljerna kring eldvapnens framväxt är betydligt mer omfattande.
Finns det anledning att flitlås är betytdligt dyrare än de andra?
Nä, varianter av hjullåset var nog dyrare än flintlåset. Vilket konsumentindex har du tittat på?
Desutom vad gör allmänt vapen från denna ålder bättre än andra rent kvalitets mässigt. Är det stora skillnader mellan billiga vapen och dyra?
Vilken ålder? Vi snackar om en utveckling över flera hundra år här.