Nekromanti Krutmagi

God45

#PrayersForBahakan
Här är de tidigare trådarna som är en del av det här projektet:

Divination

Infernomancy

Vit magi

Svart magi

Jag gillar fokus formatet och medan jag tidigare använt det för att analysera existerande spel så kommer jag nu vända det mot nya mål. Jag håller på att bygga ett fantasy spel med en extremt magisk värld där alla spelar karaktärer kommer vara någon typ av magiker. Jag baserar systemet på regelsystemet jag satte ihop för att köra Mage över skype med men kommer införa magiskolor istället för sfärer. Istället för att skriva hela världen på en gång kommer jag släppa den bit för bit med fokustrådar ägnade åt olika aspekter av spelet. Först kommer jag fokusera på de olika formerna av magi. Spelet har blivit delvis speltestat men mycket arbete är kvar att göra.

Den här gången fokuserar vi på: Krutmagi

Magiker har aldrig gillat magiska föremål och varför skulle de? Varför sätta ett magiskt vapen i händerna på en normal man och göra honom till ett potentiellt hot mot dig själv? Men teknologin har nu utvecklats till en nivå där magikerna kan använda magiteknologiska föremål till att komma runt de farliga sidoeffekter som magi för med sig. De kan alltså göra magi säker att använda för sig själva och samtidig finna nya sätt att kombinera olika former av magi.

Krutmagi är inget bra namn eller namn som gillas av magikerna själva. Det är ett öknamn för dem, de vill testa gränserna för vad de kan göra med sin magi men ett av de få ställen där de kan få utrustning, material och pengar nog för att göra det är i det militära. Att deras skapelser är fruktansvärt effektiva när det kommer till att döda och förstöra är naturligtvis också en faktor. Detta har lett till att de största magiska nytänkarna i den här åldern spenderar sin tid med att skapa bättre och bättre vapen och sätt att använda dem på.

Krutmagi är nytt och har ingen roll i världen än. Det är populärt på universiteten, hos militären och hos futurister. Men ingen vet vad som kommer bli av det. Att vara en krutmagiker är att lägga grunden för en ny skola av magi och ryktet du skapar kommer följa med magin du använder långt efter det att du lämnat jordelivet.

Vanliga raser som använder Krutmagi: Krutmagi är den absoluta framkanten av magisk teori och är därför bara utövad av människor och en handfull medlemar av andra raser som studerat nyligen vid mänskliga universitet.

Bra koncept jag tänker mig för Krutmagiker: Krutmagiker kan vara forskare på jakt efter mer magisk kunskap eller diplomater med säkra sätt att inte bli förgiftade eller lönmördade. Men de kommer antagligen vara soldater. Krigsherrar som använder gigantiska stridsmaskiner till att besegra sina fiender. Mobila vapen plattformar som aldrig behöver ladda om eller helt enkelt riktigt, riktigt tungt bepansrade krigare som är närmst osårbara. Medan krutmagiker har en plats borta från slagfältet är det där deras maskiner får visa sin mest skrämande potential.

Koncept jag aldrig vill se: Personen som bygger vapen och utrustning till resten av gruppen och sedan sitter i en källare och äter en macka medan de gör allt jobbet. Visst, reglerna låter dig göra det men det är nog inte jätteroligt att spela.

Klädsel för Krutmagiker:

Varför är Krutmagi den bästa formen av magi?: Pålitlighet. Du är inte lika dynamisk eller mångsidig som andra magiker men dina föremål kan användas om och om igen av dig själv eller av andra om du anser det vara bättre. Utan risken att explodera kan du vara den perfekta mobila vapen plattformen.

Speltekniska effekter Krutmagiker kan bygga magiska artefakter som de binder upp färdiga magiska effekter i genom att binda upp sina magi tärningar där. En magisk artefakt kan ha upp till tre effekter men för varje effekt efter den första får föremålet -1. Vill en krutmagiker alltså bygga en pistol som har en magisk attack effekt binder de upp sina krutmagi tärningar i pistolen. Pistolen kan nu avfyras på full effekt (alltså rulla Krutmagi tärningarna + Styrka tärningarna) obegränsat antal gånger utan risk för magiska bakslag tills det att Krutmagikern väljer att ta tillbaks sin magi. Att göra ett nytt magisk föremål kräver råmaterial, verktyg och 8 timmar. Krutmagi är tekniskt sett eld och metall naturmagi i grunden men kan inte användas på det sättet utan att vara bundet i ett föremål. Krutmagi fungerar inte med Svart eller vit magi.

Cybot

Mest spelbar
De är experimentella magiker, right?

Så när det gäller klädsel så skulle jag säga att det inte finns några generella regler om vilken typ av klädsel de har, men de brukar vara vadderade och oantändbara.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
De är experimentella magiker, right?

Så när det gäller klädsel så skulle jag säga att det inte finns några generella regler om vilken typ av klädsel de har, men de brukar vara vadderade och oantändbara.
Jag har helt enkelt glömt att fylla i den kategorin. Men det du skriver är mycket bra :gremsmile: