Nekromanti Krypta: De döende minnena hos en dräpt gud

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
I ett mörk tidevarv av historien så krigade gudarna och de som dyrkas idag var de som överlevde kriget. En av de som dräptes var Miasandra, labyrinterna, speglarna och skuggornas gud/gudinna och när dennes huvud högs av så landade den i de dödligas värld. Det sägs att om man somnar i skuggan av det så hamnar man i labyrinten som är Miasandras minnen. Många har försvunnit i dem, ett fåtal har återvänt med sinne och kropp i behåll.

Beskriv ett rum i denna labyrint.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Ett stort rum med golv, väggar och tak av vit marmor. Förutom öppningen man kommer in genom finns det en stor spegel i en ram som är snidad som en dörrkarm. I övrigt är rummet helt tomt. Rör man vid spegeln får man en känsla av svindel för ett ögonblick. Om man nu kontrollerar utgången i rummet så leder den någon helt annanstans. Rör man vid spegeln igen leder utgången dit den gjorde förut igen.

Spegeln är en portal mellan två identiska rum. Alla i rummet förflyttas från det ena rummet till det andra, och de som kommer in i rummet senare ser bara sin egen spegelbild, precis som de som transporterats fortfarande bara ser sin egen spegelbild, inget av vad som finns i andra rummet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Ett porlande ljud leder utforskarna genom vindlande korridorer till ett tolvsidigt rum, svagt upplyst av ett milt, varmt ljus. I rummets mitt tornar en fontän med en invecklad centrumstaty upp sig. Friskt, välsmakande vatten porlar fram ur flertalet pipar på fontänen. Fontänen ser ut att vara väldigt distinkt, med en utbuktning på den sida som vätter mot dörren man kommer in genom, men när man börjar gå runt den inser man att den tack vara synnerligen sinnrik konstruktion ser identisk ut från alla håll. Det finns således inga som helst riktmärken i rummet. Ljuset kommer från kristaller i taket, en kristall ovanför varje dörröppning. Det är en smula förvirrande i början eftersom alla håll ser likadana ut, men studerar man ljuset tillräckligt länge kan man märka att vilken kristall som lyser starkas skiftar med tiden på dygnet, som en klocka.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
En gammal trädörr som ser nästan förfallen ut leder in i ett grått stort rum med ett svärd nerstucket i stengolvet som är täckt av ett tunt lager damm. Svärdet har en gyllene kristall i mitten av parerstången där bladet möter handtaget, kristallen lyser svagt upp rummet. När man går in i rummet försvinner dörren bakom en och man känner en pressande tyngd i luften. Det finns ingen väg ut.
Efter några timmar kan man svagt höra ett tickande ljud som man först inte vet om det va där eller inte.
Efter några timmar till så kan man med ett upptäcka slag av någon sort märka att ljudet nog ändå blivit lite högre, eller är man på väg att bli galen? :p

Sakta men säkert börjar även ljuset att mattas av och man kan börja se skuggor i hörnen av rummet. Efter någon timme till så börjar skuggorna bli mer påtagliga och man kan ibland svagt urskilja något som rör sig i ögonvrån, om man inte stirrar rakt på skuggorna, men inget finns där när man tittar. En timme senare så är det mestadels ljus i mitten av rummet, men man kan urskilja något som ligger på golvet vid väggarna. Om man har en egen ljuskälla och försöker kolla efter, eller om man kan se bättre i svagt ljus av något slag, så ser man att det är olika skelettrester, eventuellt kan man dessutom se att de är av olika folkslag genom att de har olika storlek och vissa saker som skiljer dem åt.

Skuggorna fortsätter närma sig och man börjar tydligare kunna se saker röra sig bland dem, nu inte i ögonvrån utan även om man tittar rakt på dem, även om man inte kan urskilja exakt vad de är för något. Man börjar också märka att håller man sin egna ljuskälla nära kristallen i svärdet så lyser den upp lite mer igen, vilket får skuggorna att sakta ner sin framfart.

Tillslut så är ljuset så svagt att man ser horder av saker som rör sig i skuggorna, en del över 3 meter höga, flygande saker, slingrande saker och ett svagt väsande, morrande, skrikande ljud som alla är ihopmixade men ändå väldigt tysta, till skillnad från det tickande ljudet som börjar bli öronbedövande. En kyrkoklocka börjar slå. Dong. Dong. Dong. Dong. Tolv slag. Sen blir det helt tyst i rummet och ljuset slocknar. Skuggorna rusar mot äventyrarna. Allt blir kolsvart.

Spelarna öppnar ögonen i rummet, alla ligger ner. I mitten av rummet står fortfarande svärdet. Kristallen är nu kolsvart. Alla spelare har åldrats några år. De flesta borde dessutom ha svårt för att höra kyrkoklockor efter händelsen vilket får dem att återuppleva händelsen. Svärdet går nu dra upp och gör någon sorts tidseffekt om man vill, ett extra anfall i d&d eller kanske necrotic skada. Kanske några insanity points om man kör med sådant. Och vem vet om något slank med dem ut...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
När Miasandra var ung så skapade hon de första speglarna som gåvor åt vissa mäktiga dödliga.
En av speglarna skänktes till en mycket fåfäng prinsessa, som genast slog sönder spegeln när hon såg att hon inte var så vacker som hon föreställt sig (och som folket omkring henne övertygat henne om). Uppenbarligen var det något fel på spegeln. Miasandra blev inte glad.
Färdigheter i legender, sägner, sagor eller liknande kan ge kunskap om detta.

Miasandra har aldrig förlåtit prinsessan, men prinsessan blev gammal och dog innan hon kom på något bra sätt att hämnas. I sina minnen önskar hon att hon lagt en förbannelse över spegeln, så att spegelbilden till den som hade sönder den genast steg ut ur spegeln och försökte döda denne.
I och med att labyrinten består av Miasandras minnen, så fungerar samtliga speglar i labyrinten på det sättet.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Ett rum är ganska avlångt, och ett par meter brett. Tak, golv och alla väggar består av speglar. Om alla rollfigurer står på golvet samtidigt går det sönder. Se ovan.
Övriga speglar kan gå sönder pga. missade attacker eller liknande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
En korridor. På väggarna på båda sidor om den hänger spegel efter spegel efter spegel. Men istället för att visa en spegelbild från här och nu visar den istället spegelbilderna från alla speglar som finns, någonsin har funnits och någonsin kommer att finnas. Detta inkluderar spegelbilder från vattenpölar, blank metal och annat. Speglarna klipper snabbt från bild till bild, och pågrund av den vansinniga mängd reflektioner som det gäller, och eftersom det inte finns något som säger varifrån eller när den kommer är det svårt att få ett sammanhang, och en person som studerar en spegel någon längre tid kommer att bli mycket utmattad och förvirrad.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Rymdhamster;n75852 said:
Speglarna klipper snabbt från bild till bild, och pågrund av den vansinniga mängd reflektioner som det gäller, och eftersom det inte finns något som säger varifrån eller när den kommer är det svårt att få ett sammanhang, och en person som studerar en spegel någon längre tid kommer att bli mycket utmattad och förvirrad.
Inte minst när spelledaren visar upp en spegel vid spelbordet och säger: "Du ser det här."
 
Top