Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Okey,
det här är upplägget: din diaboliska plan var att natten innan spelmötet kanalisera källar-dimensionens mörka arkitekter och tillverka en krypta av mäktig storlek. Men, och det är alltid ett men, en forum-träff eller ett after-work eller en romantisk-grej dök upp och nu sitter du framför gruppen av vältränade och väl-förberededa utforskare. Ingen press.
Jag har varit i den här situationen ett par gånger, fast i lite annan setting (sci-fi) och jag har byggt lite olika sätt att hantera problemet på och jag tänkte dela med mig av mina tankar så kan säkerligen ni göra samma grej:
1. En grund-grej för mig är att göra läget spänt för att köpa tid. Det är alltid mörkt och farligt, den första dörr de öppnar har en fälla kopplat till sig så att de i fortsättningen alltid kollar.
2. Oftast har man någon ide om vilken sorts story man vill berätta när man spelar, om man inte har förberätt något så är det den tidigare nämnda sättet att köpa lite tid som gör att man kan komma på ett par trevliga grejer man kan kasta in för att ge spelarna en chans att plocka upp storyn och uppleva den.
3. Låt spelarnas karta vara den riktiga om de gör en
På det sättet så blir aldrig kartritandet fel (om man inte är i en multi-dimensionell dungeon).
4. Om du är stumpad så är alltid ett gäng arga gobliner/aliener/vättar/rör/idefattigdom som anfaller skojigt
Det är mina tankar, har du några egna?
det här är upplägget: din diaboliska plan var att natten innan spelmötet kanalisera källar-dimensionens mörka arkitekter och tillverka en krypta av mäktig storlek. Men, och det är alltid ett men, en forum-träff eller ett after-work eller en romantisk-grej dök upp och nu sitter du framför gruppen av vältränade och väl-förberededa utforskare. Ingen press.
Jag har varit i den här situationen ett par gånger, fast i lite annan setting (sci-fi) och jag har byggt lite olika sätt att hantera problemet på och jag tänkte dela med mig av mina tankar så kan säkerligen ni göra samma grej:
1. En grund-grej för mig är att göra läget spänt för att köpa tid. Det är alltid mörkt och farligt, den första dörr de öppnar har en fälla kopplat till sig så att de i fortsättningen alltid kollar.
2. Oftast har man någon ide om vilken sorts story man vill berätta när man spelar, om man inte har förberätt något så är det den tidigare nämnda sättet att köpa lite tid som gör att man kan komma på ett par trevliga grejer man kan kasta in för att ge spelarna en chans att plocka upp storyn och uppleva den.
3. Låt spelarnas karta vara den riktiga om de gör en
På det sättet så blir aldrig kartritandet fel (om man inte är i en multi-dimensionell dungeon).
4. Om du är stumpad så är alltid ett gäng arga gobliner/aliener/vättar/rör/idefattigdom som anfaller skojigt
Det är mina tankar, har du några egna?