Nekromanti Kryptor - Att bygga dem under spel

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Okey,
det här är upplägget: din diaboliska plan var att natten innan spelmötet kanalisera källar-dimensionens mörka arkitekter och tillverka en krypta av mäktig storlek. Men, och det är alltid ett men, en forum-träff eller ett after-work eller en romantisk-grej dök upp och nu sitter du framför gruppen av vältränade och väl-förberededa utforskare. Ingen press.

Jag har varit i den här situationen ett par gånger, fast i lite annan setting (sci-fi) och jag har byggt lite olika sätt att hantera problemet på och jag tänkte dela med mig av mina tankar så kan säkerligen ni göra samma grej:

1. En grund-grej för mig är att göra läget spänt för att köpa tid. Det är alltid mörkt och farligt, den första dörr de öppnar har en fälla kopplat till sig så att de i fortsättningen alltid kollar.

2. Oftast har man någon ide om vilken sorts story man vill berätta när man spelar, om man inte har förberätt något så är det den tidigare nämnda sättet att köpa lite tid som gör att man kan komma på ett par trevliga grejer man kan kasta in för att ge spelarna en chans att plocka upp storyn och uppleva den.

3. Låt spelarnas karta vara den riktiga om de gör en :gremsmile:
På det sättet så blir aldrig kartritandet fel (om man inte är i en multi-dimensionell dungeon).

4. Om du är stumpad så är alltid ett gäng arga gobliner/aliener/vättar/rör/idefattigdom som anfaller skojigt :gremsmile:

Det är mina tankar, har du några egna?

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
3. Låt spelarnas karta vara den riktiga om de gör en :gremsmile:
På det sättet så blir aldrig kartritandet fel (om man inte är i en multi-dimensionell dungeon).
Spelarnas karta är den riktiga...fast den saknar en del av de där tilläggen som vättar med för mycket elak fantasi har gjort för att hålla sig sysselsatta.

chrull

Stockholm Kartell
Jag byggde en slags slumpmotor för en dungeon som jag fick användning för idag. Ett uråldrigt fängelse där vissa fångar är så mäktiga att de ännu är vid liv, trots att civilisationen som fängslade in dem försvann för eoner sedan. Eftersom äventyrarna inte hade någon egentligen anledning att gå dit la jag till några riktigt farliga grejjer i det, men de flesta av dem var det låg chans att stöta på alternativt gick att undvika helt.

Men i vilket fall som helst så såg tabellerna ut tyå såhär:

En tabell för hur nästa del av fängelset såg ut, det fanns här bara tre alternativ (gång med celldörrar, gång med igenmurade celler och att det rörde sig om ett kontor där det fanns chans för skatter). Gångar med celldörrar var vanligast, och till dem fanns det en kopplad tabell för om cellerna innehöll något intressant, de flesta var tomma och övergivna, alternativt med rester av den fängslade, sedan länge död. Några innehöll något intressant, som i de flesta fallen var en obehaglig upplevelse eller något som kunde döda dem.
Gångar med igenmurade celler hade jag inga tabeller för, men det fanns högre chans att träffa på fängelset eviga väktare här, golems.

Sen hade jag även en tabell för att se hur gångarna avslutades, i de flesta fall svängde det bara åt höger eller vänster, i några fall delades det på två och i något fall var det en återvändsgränd. Jag trodde att de skulle stöta på en återvändsgränd ganska snabbt, men uppenbarligen är det svårare att slå 6 på en t6a än vad jag hade räknat med (samma sak med de vandrande golems som jag misstänkte skulle bli avslutet på grottan) så den mest bara fortsatte och fortsatte.

I vilket fall som helst så blev det helt enkelt en motor för att bygga en egen dungeon on the fly, och det funkade rätt bra. Jag ska nog putsa till den och göra den lite mer allmän, samt skapa lite andra slumptabeller för andra typer av dungeons till den också, så kommer jag alltid kunna slumpa fram något i framtiden. Perfekt när man inte hinner förbereda, eller när spelarna börjar ett spelmöte med att gå åt ett helt annat håll än vad man hade kunnat ana.