Nekromanti [KS] Invisible Sun

cogitare

Swashbuckler
OMG, $152 för att göra dem en tjänst och beta-testa deras spel (eller tja, man får beta-reglerna och MÅSTE inte komma med feedback så klart men ändå...) låter ju helt vansinnigt. Onyx Path kör ju beta-tester på nästan alla deras spel utan att ta betalt för det.

Lite får jag känslan att den gode Monty försöker sko sig på sina senaste framgångar med Numenera och The Strange...

Cog.

andersb80

Veteran
197 dollar! Mycket lull-lull verkar man få med men vad tillför det egentligen...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså, jag känner mig helt ointresserad av spelet, men jag är glad att jag kollade in kickstartersidan ty denna enkla parafrag gav mig genast uppslag jag känner mig tvungen att stjäla och göra något av:

"Lorcan made a gun out of demon which fires bullets that only harm possessed people. On his quest to discover the long-forgotten (and perhaps forbidden) number between 12 and 13, the weapon is proving useful as the Enemies of Sleep appear determined to stop him."

Björn den gode

Swashbuckler
Betaregeltestnivån verkar vara borttagen hittar i vart fall inget som liknar den i kickstartern. Jag tycker det är jätteroligt att det finns en marknad för spel i den här prisklassen också, han har redan lyckats uppnå målet och alla de dyraste nivåerna är slut. Själva spelet verkar vara alldeles för mycket kort å tärningar och sånt för min smak så jag kommer nog inte köpa det, men roligt är det.

kloptok

Pensionerad astrolog
Björn den gode;n193661 said:
Betaregeltestnivån verkar vara borttagen hittar i vart fall inget som liknar den i kickstartern. Jag tycker det är jätteroligt att det finns en marknad för spel i den här prisklassen också, han har redan lyckats uppnå målet och alla de dyraste nivåerna är slut. Själva spelet verkar vara alldeles för mycket kort å tärningar och sånt för min smak så jag kommer nog inte köpa det, men roligt är det.
Det är inte en pledgenivå utan en addon. Finns beskriven en bit ner.

nyvinter

Illustrationist
Deras "det är inte ett Cypher-spel!" verkar dessutom vara ett Cypher-spel med en D10 istället för D20 och engångs "incantations". För $197 borde det ha ett lite mera substantiellt spelsystem, och eftersom det handlar om hemligheter hålla Monte så långt borta från spelledar-materialet som bara möjligt.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Är den där jävla handstatyn verkligen ett måste för att kunna spela spelet? All power to you om du är villig att betala 200 dollar för ett spel med en ofärdig setting (oooh vill du ha "spännande hemligheter" som vem som helst kan kasta ihop eftersom spelet uppenbarligen är nonsens-fantasy?) men jag är personligen sjukt avtänd på Invisible Sun.

Hellzon

Långsamma Vargen
Det där spelet har vi haft roligt åt på Ett Annat Forum. Slutsatsen blev väl att Monte är bättre än de flesta i branschen på att sälja in saker till köpstarka nördar som vill lägga en dryg tusenlapp på ett rollspel med tillbehör, och halvdan på att skriva system eller settings.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det låter häftigt, men absolut inte så häftigt att jag vill betala två tusen spänn för det. Och mellan raderna får jag intrycket av att det kommer att innehålla kopiösa mängder världsbeskrivning som bör läsas, och inte kommer att vara så flexibelt som de balla rollpersonsbeskrivningarna ger intryck av. En lång lista med spells är trots allt fortfarande en lång lista med spells, även om de har kreativa namn.

nyvinter

Illustrationist
Gurgeh;n193711 said:
ch inte kommer att vara så flexibelt som de balla rollpersonsbeskrivningarna ger intryck av. En lång lista med spells är trots allt fortfarande en lång lista med spells, även om de har kreativa namn.
Du menar som Cypher-systemets "I am a __________ __________ who _________s" som direkt låser en i en rätt trist klass. Monte är bra som idéspruta på settings men är han IMO på fel sida nja. (Och detta säger jag som en som älskar weird fantasy som IS verkar vara. Hade definitivt gett det en PDF-chans åtminstone.)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
nyvinter;n193724 said:
Du menar som Cypher-systemets "I am a __________ __________ who _________s" som direkt låser en i en rätt trist klass. Monte är bra som idéspruta på settings men är han IMO på fel sida nja. (Och detta säger jag som en som älskar weird fantasy som IS verkar vara. Hade definitivt gett det en PDF-chans åtminstone.)
Pinsamt nog känner jag inte till hur Cypher-systemet fungerar. Jag menar generellt att oavsett hur många och fantasifulla besvärjelser det finns i en besvärjelselista låser en sådan världen så att den rymmer spelskaparnas fantasi, men inte nödvändigtvis spelarnas. Det fungerar bra i ett traditionellt fantasy/äventyrs-spel där rollpersonerna ska övervinna hinder med hjälp av de redskap som finns tillgängliga, inklusive besvärjelser. I den typ av spel som Invisible Sun ser ut att vara skulle jag inte vilja ha några sådana begränsningar.

Staffan

Myrmidon
Gurgeh;n193730 said:
Pinsamt nog känner jag inte till hur Cypher-systemet fungerar. Jag menar generellt att oavsett hur många och fantasifulla besvärjelser det finns i en besvärjelselista låser en sådan världen så att den rymmer spelskaparnas fantasi, men inte nödvändigtvis spelarnas. Det fungerar bra i ett traditionellt fantasy/äventyrs-spel där rollpersonerna ska övervinna hinder med hjälp av de redskap som finns tillgängliga, inklusive besvärjelser. I den typ av spel som Invisible Sun ser ut att vara skulle jag inte vilja ha några sådana begränsningar.
Eh, just biten med specifika besvärjelser framför ett friformigt magisystem som i Mage är något jag gillar. Flexibla magisystem tenderar att bli enkla varianter på samma effekter, medan fördefinierade besvärjelser låter en slänga in coola begränsningar och/eller sidoeffekter som sällan kommer med i det mer flexibla. Det är t ex avsevärt coolare med en besvärjelse som "Lånta Fjädrar" som låter magikern stjäla en fågels fjäderskrud och flygförmåga, och som då kräver att en lämplig fågel finns i närheten, än att man säger "Jag har Forces 3, det borde jag kunna använda för att levitera med."

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Staffan;n193748 said:
Det är t ex avsevärt coolare med en besvärjelse som "Lånta Fjädrar" som låter magikern stjäla en fågels fjäderskrud och flygförmåga, och som då kräver att en lämplig fågel finns i närheten, än att man säger "Jag har Forces 3, det borde jag kunna använda för att levitera med."
Det där är ju bara en beskrivningsfråga. Fördefinitionen gör det bara enklare eftersom du inte behöver hitta på något själv, men också mer begränsad eftersom gränsdragningen är arbiträr snarare än din fantasi.