Har som sagt fått upp ögonen för hur bra Kult kan vara och börjat spåna på ett kampanjupplägg. Jaja, jag vet att jag jämt fegar ur när det vankas Kult som den mes jag är… så kanske är det här bara ett teoretiskt upplägg.
Den skulle använda fyra grejer:
• Kult 1e-boxen, som jag nyligen läst om, även om jag skippade lite bökiga delar såsom initiativsystemet osv.
• Mörkrets Legioner, som jag eg inte annat än bläddrat i men som jag tror kan ha mkt 'frön' + jag behöver monsterbok
• Silent Legions (undrar var dom fått namnet ifrån?)
• Nån typ av regler för RP. Silent Legions madnessystem är lite ohanterligt (man måste hålla reda på hur många gånger varje RP blivit skrämd av varje grej osv) + jag skulle sakna magisystemet från Kult och mental balans / uppvaknande också. Kults å andra sidan… jag har aldrig gillat BRP och jag tycker det ser urkrångligt ut. Så man kan ju masha ihop dom, ta det bästa från båda. Idealiskt vore om jag kunde använda Kults monsterstats rakt av, tycker dom har ett bra format. Alternativt att man tar typ nåt supernerstrippat såsom Cthulhu Dark (Kultu Dark?) eller Fudge. Eller nåt modernt och komplett generiskt system såsom Ultramodern5, men det är nog det alternativ jag lutar åt minst för detta.
Settingen: allt i dom två boxarna är kanon, men framflyttat till nutid. Dvs det som nyligen har hänt i dom, har nyligen hänt nu. Demiurgen har nyligen försvunnit osv. Däremot är det ett 2017 (eller när du nu läser detta) som på många sätt känns som 1991. Kläder, musik, filmer, teckensnitt, märken etc allt andas det som var coolt med 80-talet. Siouxsie and the Banshees låt Rawbones and Bloodybones hörs burkigt från ett par läckande AirPods. Hayworth Emergency Aid samlar pengar på Twitter och fejan.
Preppen: Skulle kartlägga Metropolis, inkl underjord, gränszoner, vildmarken. Med antingen en jättestor nodkarta (hej GraphViz) eller en abstraherad hexmap (såsom sektorkartorna i Traveller och SWN). Citadellen, maskinhjärtat och andra viktiga delar skulle finnas där. Zonerna skulle göras spelbara mha OSR-knep som Urbancrawling, olika random encounter-tabeller osv (därför att En Hasande Skugga Med Nålar blir så otroligt mkt äckligane och farligare när man lägger sin RPs liv i tärningarnas händer än i spelledarens berättarkonsts godtycke). Det viktigaste skulle vara revor ut från sanningen in i illusionen.
Alltså, det här är grundidén: I ett vanligt OSR har man sin overworld a la Hyrule, Mystara, Greyhawk, Isle of Dread osv och så öppningar ner i små dungeons. Men i den här setupen är det istället undersidan upp, iaf bakom SL-skärmen. Det är den enorma äventyrsplatsen "Sanningen" som utgör overworld, och så är det små bubblor av illusion och "vardag" som finns som prickar på den. En öppning i Paris, en i Tokyo, en på landsbyggden utanför Borås, en i Kali Durgas tempel i Indien osv. För, i illusionen, i vår värld, är resor inte nåt jätteproblem. Vill RP resa till Berlin så kan dom, liksom, dom behöver inte vara oroliga för 3d6 razider i flygplatskön. Därför behöver inte den sidan kartläggas lika noggrannt.
Men, om man väl irrar sig in i en eschertrappa ner bland oljefläckar och DC-brus under en solariepark i Boston så kan man komma ut i Central Park om jag har förstått det rätt?
Metropolis är ju "verkligheten" medan vår värld bara är en charad. OSR-spelande trivs med att SL har en canon definition av vad som egentligen gäller. Därför utgår kartan från den sidan.
Platser i illusionen (i "vår värld") behöver inte ens vara en nodkarta eftersom det mer eller mindre går att ta sig dit man vill; det räcker med en nodlista och så lite reseregler så man får dom där tysta timmarna i en bensinluktande lastbil på väg till den där nerlagda symaskinsfabriken som Josefin yrade om innan hon försvann, eller det där svidande bankkontot efter flygresan till Sri Lanka. Därmed inte sagt att det inte hjälper med en normal stadskarta om man ska göra lite urban exploring också. Men, det är på samma sätt som en overworld karta av en wilderness kan hjälpas av lite dungeon-kartor för dom grottor som finns.
Inferno och Drömlandet kommer vara separata, dom känns separata i boken. Inferno räcker ju med ett par rum rent topologiskt sett (fysiskt är det ju väldigt stort men känns inte som om "hellcrawl" kommer vara huvudfokuset på kampanjen) och Drömlandet däremot kan vara mer kartlagt men i separata bubblor i dom olika "drömmarnas" stilar; dvs det kan vara som "dungeons".
Existerande äventyrssetups från dom två boxarna kan man utgå ifrån i första hand -- en av poängerna är ju att uppleva nån sorts platonskt ideal av Kult 1e ("we have such sights to show you") fast med OSR-dydgighet.
Silent Legions har en del döfräcka grejer. Ett bra system för sociala situationer och ett för att skapa laddade äventyrssetups.Finns också ett system som heter "cults"… tänker mig att göra en för varje arkont/dödsängel, några för olika mänskliga organisationer, några för liktorer och andra småpåvar såsom Anton Pradwyck… och sen släppa lös dom och låta det bli levande. Hejar ju på min favorit Sathariel såklart????. Systemet gör att dom olika arkonternas och dödsänglarnas inkarnater får regler för att sköta sitt gnabb mot varandra och mot människorna. Så om RP slåss mot Chadigiel kanske Sathariel växer, och tvärt om.
En av sakerna som får lågnivå-Kult att verkligen sjunga är starka fisktankar med kanske minst 60% människor i illusionen. Lite vardag, om än oljefläckad, nerknarkad vardag, och relationer och passioner och brott i och mot den vardan. Relationskarta m.a.o. Tänker mig också nån sorts Vornheim-upplägg på random personer (inkl dom som är nergeggade av hemligheter från bortom illusionen) och stadsmöten. Som, med lite olika namnlistor, går att rulla i vilken stad som helst på jorden vilket gör upplägget globalt. (Det kommer inte vara ren quantum ogre globetrotting eftersom dom olika städerna har olika glapp mot Metropolis. Men tabellerna kommer kunna fylla ut luckorna på ett bra sätt.)
Men, jag läste i den där stora Äventyrsspel-boken att många kampanjer tappade farten efter att illusionen först börjat skälva, att det bara fungerade bra på street level (omvänt mot Unknown Armies m.a.o. som suger på street level) och att det var en av anledningarna till att Kult 2e kom. Tanken jag har är att det här något överambitiösa (Silent Legions föreslår tre-fyra kulter på den medelnivå där jag vill lägga in 20 stycken) kampanjupplägget kommer gör att kampanjen får ett långt liv. Först leta (alt. fly från) nattens barn, nosferatu och korrupta affärsmän inuti illusionen. Sen slåss för sitt liv mot razider och nefariter när illusionen börjar spricka här och där, och mötet med andra uppvaknande som Siddharta och Messias. Sen det stora perspektivet med arkonternas och dödsänglarnas maktkamp.
Dom "glömda gudarna" (samt Pazuzu) i Mörkrets Legioner tycker jag gör helheten lite spretig, att det är lite kitchen sink och att red herring faktorn i dom kan vara lite väl stor. Dom är väldigt bra gjorda men får användas med försiktighet eller inte alls. Eller som nån sorts total jäkla side quest som när jag gömde Caverns of Thracia i al-Qadim som gick att ramla in i. Dom uppvaknade såsom Messias och Siddharta däremot har sin plats. På ett annat sätt än dom "glömda gudarna" leder dom rakare till den förståelse över kampanjvärldens sanna natur som gör Kultmysteriet mer tillfredsställande än CoC, SLA Industries osv. (En av dom få bra sakerna med Unknown Armies är deras motsvarighet som... på vissa sätt är en ännu ballare världsbild än Kult. Utan att spoila för mycket så säger jag bara "the living mirror of Heaven", det borde räcka som shibbolet till dom som läst UA.)
En idé till OSR-Kult1e är att göra tabeller med industriana & ockultism så kan man slå på dom två och ta en från varje och få ett instant Kult-rum. Typ kakelplattor, svaga lysrör, kedjor, oljefläckar, metalltunnor, krokar, maskiner, skorstenar, magasin, asfalt, betong, damm, bensinlukt, regelbundet dunkande osv på den ena tabellen och tecken, koder, blod, förvandling, omöjlighet, pusselbitar, skrik, ritualer, klösmärken osv på den andra.
En annan idé till OSR-Kult1e är att ta alla monster från dom två boxarna lägga dom på en lång lista och olika procentchans att dom ska råkas på i dom olika zonerna. A Red & Pleasant Land har en sån lista och Storm King's Thunder också, om ni vill se exempel på vad jag menar. Typ "Tempelhund": Wangaik 1-60, Gränslandet: 1-4, Underjorden: 58-60 osv.
Min egen "mechanic for finding someone" kan också vara användbar. Den är enkel man tar en karta (i detta fall då en stadskarta från inuti illusionen, såsom "Utrechts radhuslängor" eller nåt), och sätter 20 punkter på den, numrerade 1 till 20. Sen om rollpersonerna letar efter någon eller något gör man såhär. Slår 1d20 och får veta var personen gömmer sig. Och sen när dom frågar runt så slår man dolt på en annan tabell med entries i stil med "Personen vet, men vill inte berätta för han vill hellre ligga med RP", "Personen vet inte, men vill ta tillfället i akt för att locka RP in i en fälla" osv och rollspelar ut scenen för att se om RP går på det eller om dom lyckas lista ut sanningen. Använde det systemet i min hembyggda "glitchworld"-kampanj och det var asbra.
Jag håller ju egentligen på att preppa på en annan kampanj som jag har committat till (tänkte placera några av Yawning Portal-dungorna på Razor Coast samtidigt som jag drar igång huvudtidslinjen i själva Razor Coast-boken samtidigt som jag lagt en hexmap över hela Razor Coast-kartan). Men jag har svårt att släppa denna Kult 1e idé samtidigt. :/ Det känns samtidigt som om timingen inte kunde vara sämre. Divinity Lost kommer komma om nån månad och om den är bra kommer den obsoleta allt jag gör här, och om den är dålig kommer det bli dålig stämning för jag gillar Robin och Marco. Dessutom, i höst kommer "codename Dust & Midway" från WotC, vad dom nu är och kanske får dom mig att vilja släppa alla andra kampanjer.
Plus som den mes jag är så blir jag "mätt" på Kult väldigt snabbt.
Men, eh... ja vad säger ni?
Den skulle använda fyra grejer:
• Kult 1e-boxen, som jag nyligen läst om, även om jag skippade lite bökiga delar såsom initiativsystemet osv.
• Mörkrets Legioner, som jag eg inte annat än bläddrat i men som jag tror kan ha mkt 'frön' + jag behöver monsterbok
• Silent Legions (undrar var dom fått namnet ifrån?)
• Nån typ av regler för RP. Silent Legions madnessystem är lite ohanterligt (man måste hålla reda på hur många gånger varje RP blivit skrämd av varje grej osv) + jag skulle sakna magisystemet från Kult och mental balans / uppvaknande också. Kults å andra sidan… jag har aldrig gillat BRP och jag tycker det ser urkrångligt ut. Så man kan ju masha ihop dom, ta det bästa från båda. Idealiskt vore om jag kunde använda Kults monsterstats rakt av, tycker dom har ett bra format. Alternativt att man tar typ nåt supernerstrippat såsom Cthulhu Dark (Kultu Dark?) eller Fudge. Eller nåt modernt och komplett generiskt system såsom Ultramodern5, men det är nog det alternativ jag lutar åt minst för detta.
Settingen: allt i dom två boxarna är kanon, men framflyttat till nutid. Dvs det som nyligen har hänt i dom, har nyligen hänt nu. Demiurgen har nyligen försvunnit osv. Däremot är det ett 2017 (eller när du nu läser detta) som på många sätt känns som 1991. Kläder, musik, filmer, teckensnitt, märken etc allt andas det som var coolt med 80-talet. Siouxsie and the Banshees låt Rawbones and Bloodybones hörs burkigt från ett par läckande AirPods. Hayworth Emergency Aid samlar pengar på Twitter och fejan.
Preppen: Skulle kartlägga Metropolis, inkl underjord, gränszoner, vildmarken. Med antingen en jättestor nodkarta (hej GraphViz) eller en abstraherad hexmap (såsom sektorkartorna i Traveller och SWN). Citadellen, maskinhjärtat och andra viktiga delar skulle finnas där. Zonerna skulle göras spelbara mha OSR-knep som Urbancrawling, olika random encounter-tabeller osv (därför att En Hasande Skugga Med Nålar blir så otroligt mkt äckligane och farligare när man lägger sin RPs liv i tärningarnas händer än i spelledarens berättarkonsts godtycke). Det viktigaste skulle vara revor ut från sanningen in i illusionen.
Alltså, det här är grundidén: I ett vanligt OSR har man sin overworld a la Hyrule, Mystara, Greyhawk, Isle of Dread osv och så öppningar ner i små dungeons. Men i den här setupen är det istället undersidan upp, iaf bakom SL-skärmen. Det är den enorma äventyrsplatsen "Sanningen" som utgör overworld, och så är det små bubblor av illusion och "vardag" som finns som prickar på den. En öppning i Paris, en i Tokyo, en på landsbyggden utanför Borås, en i Kali Durgas tempel i Indien osv. För, i illusionen, i vår värld, är resor inte nåt jätteproblem. Vill RP resa till Berlin så kan dom, liksom, dom behöver inte vara oroliga för 3d6 razider i flygplatskön. Därför behöver inte den sidan kartläggas lika noggrannt.
Men, om man väl irrar sig in i en eschertrappa ner bland oljefläckar och DC-brus under en solariepark i Boston så kan man komma ut i Central Park om jag har förstått det rätt?
Metropolis är ju "verkligheten" medan vår värld bara är en charad. OSR-spelande trivs med att SL har en canon definition av vad som egentligen gäller. Därför utgår kartan från den sidan.
Platser i illusionen (i "vår värld") behöver inte ens vara en nodkarta eftersom det mer eller mindre går att ta sig dit man vill; det räcker med en nodlista och så lite reseregler så man får dom där tysta timmarna i en bensinluktande lastbil på väg till den där nerlagda symaskinsfabriken som Josefin yrade om innan hon försvann, eller det där svidande bankkontot efter flygresan till Sri Lanka. Därmed inte sagt att det inte hjälper med en normal stadskarta om man ska göra lite urban exploring också. Men, det är på samma sätt som en overworld karta av en wilderness kan hjälpas av lite dungeon-kartor för dom grottor som finns.
Inferno och Drömlandet kommer vara separata, dom känns separata i boken. Inferno räcker ju med ett par rum rent topologiskt sett (fysiskt är det ju väldigt stort men känns inte som om "hellcrawl" kommer vara huvudfokuset på kampanjen) och Drömlandet däremot kan vara mer kartlagt men i separata bubblor i dom olika "drömmarnas" stilar; dvs det kan vara som "dungeons".
Existerande äventyrssetups från dom två boxarna kan man utgå ifrån i första hand -- en av poängerna är ju att uppleva nån sorts platonskt ideal av Kult 1e ("we have such sights to show you") fast med OSR-dydgighet.
Silent Legions har en del döfräcka grejer. Ett bra system för sociala situationer och ett för att skapa laddade äventyrssetups.Finns också ett system som heter "cults"… tänker mig att göra en för varje arkont/dödsängel, några för olika mänskliga organisationer, några för liktorer och andra småpåvar såsom Anton Pradwyck… och sen släppa lös dom och låta det bli levande. Hejar ju på min favorit Sathariel såklart????. Systemet gör att dom olika arkonternas och dödsänglarnas inkarnater får regler för att sköta sitt gnabb mot varandra och mot människorna. Så om RP slåss mot Chadigiel kanske Sathariel växer, och tvärt om.
En av sakerna som får lågnivå-Kult att verkligen sjunga är starka fisktankar med kanske minst 60% människor i illusionen. Lite vardag, om än oljefläckad, nerknarkad vardag, och relationer och passioner och brott i och mot den vardan. Relationskarta m.a.o. Tänker mig också nån sorts Vornheim-upplägg på random personer (inkl dom som är nergeggade av hemligheter från bortom illusionen) och stadsmöten. Som, med lite olika namnlistor, går att rulla i vilken stad som helst på jorden vilket gör upplägget globalt. (Det kommer inte vara ren quantum ogre globetrotting eftersom dom olika städerna har olika glapp mot Metropolis. Men tabellerna kommer kunna fylla ut luckorna på ett bra sätt.)
Men, jag läste i den där stora Äventyrsspel-boken att många kampanjer tappade farten efter att illusionen först börjat skälva, att det bara fungerade bra på street level (omvänt mot Unknown Armies m.a.o. som suger på street level) och att det var en av anledningarna till att Kult 2e kom. Tanken jag har är att det här något överambitiösa (Silent Legions föreslår tre-fyra kulter på den medelnivå där jag vill lägga in 20 stycken) kampanjupplägget kommer gör att kampanjen får ett långt liv. Först leta (alt. fly från) nattens barn, nosferatu och korrupta affärsmän inuti illusionen. Sen slåss för sitt liv mot razider och nefariter när illusionen börjar spricka här och där, och mötet med andra uppvaknande som Siddharta och Messias. Sen det stora perspektivet med arkonternas och dödsänglarnas maktkamp.
Dom "glömda gudarna" (samt Pazuzu) i Mörkrets Legioner tycker jag gör helheten lite spretig, att det är lite kitchen sink och att red herring faktorn i dom kan vara lite väl stor. Dom är väldigt bra gjorda men får användas med försiktighet eller inte alls. Eller som nån sorts total jäkla side quest som när jag gömde Caverns of Thracia i al-Qadim som gick att ramla in i. Dom uppvaknade såsom Messias och Siddharta däremot har sin plats. På ett annat sätt än dom "glömda gudarna" leder dom rakare till den förståelse över kampanjvärldens sanna natur som gör Kultmysteriet mer tillfredsställande än CoC, SLA Industries osv. (En av dom få bra sakerna med Unknown Armies är deras motsvarighet som... på vissa sätt är en ännu ballare världsbild än Kult. Utan att spoila för mycket så säger jag bara "the living mirror of Heaven", det borde räcka som shibbolet till dom som läst UA.)
En idé till OSR-Kult1e är att göra tabeller med industriana & ockultism så kan man slå på dom två och ta en från varje och få ett instant Kult-rum. Typ kakelplattor, svaga lysrör, kedjor, oljefläckar, metalltunnor, krokar, maskiner, skorstenar, magasin, asfalt, betong, damm, bensinlukt, regelbundet dunkande osv på den ena tabellen och tecken, koder, blod, förvandling, omöjlighet, pusselbitar, skrik, ritualer, klösmärken osv på den andra.
En annan idé till OSR-Kult1e är att ta alla monster från dom två boxarna lägga dom på en lång lista och olika procentchans att dom ska råkas på i dom olika zonerna. A Red & Pleasant Land har en sån lista och Storm King's Thunder också, om ni vill se exempel på vad jag menar. Typ "Tempelhund": Wangaik 1-60, Gränslandet: 1-4, Underjorden: 58-60 osv.
Min egen "mechanic for finding someone" kan också vara användbar. Den är enkel man tar en karta (i detta fall då en stadskarta från inuti illusionen, såsom "Utrechts radhuslängor" eller nåt), och sätter 20 punkter på den, numrerade 1 till 20. Sen om rollpersonerna letar efter någon eller något gör man såhär. Slår 1d20 och får veta var personen gömmer sig. Och sen när dom frågar runt så slår man dolt på en annan tabell med entries i stil med "Personen vet, men vill inte berätta för han vill hellre ligga med RP", "Personen vet inte, men vill ta tillfället i akt för att locka RP in i en fälla" osv och rollspelar ut scenen för att se om RP går på det eller om dom lyckas lista ut sanningen. Använde det systemet i min hembyggda "glitchworld"-kampanj och det var asbra.
Jag håller ju egentligen på att preppa på en annan kampanj som jag har committat till (tänkte placera några av Yawning Portal-dungorna på Razor Coast samtidigt som jag drar igång huvudtidslinjen i själva Razor Coast-boken samtidigt som jag lagt en hexmap över hela Razor Coast-kartan). Men jag har svårt att släppa denna Kult 1e idé samtidigt. :/ Det känns samtidigt som om timingen inte kunde vara sämre. Divinity Lost kommer komma om nån månad och om den är bra kommer den obsoleta allt jag gör här, och om den är dålig kommer det bli dålig stämning för jag gillar Robin och Marco. Dessutom, i höst kommer "codename Dust & Midway" från WotC, vad dom nu är och kanske får dom mig att vilja släppa alla andra kampanjer.
Plus som den mes jag är så blir jag "mätt" på Kult väldigt snabbt.
Men, eh... ja vad säger ni?