Nekromanti Kult [AW hack] v. 1.1

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag har nu färdigställt en redigerad version av mitt Kult-hack där saker har rättats till, nya grejer tillförts och spelledarkapitlet blivit större och mer utförligt.

Spelarböcker och rollformulär finns nu i regeldokumentet.

DET GÅR ATT LADDA HÄR!

Regeldokumentet i den andra tråden är också uppdaterat men den tråden är så stor och rörig att det var enklare att skapa en ny. :gremsmile:

Sjunde inseglet

Swordsman
Spelledarens kapitel

Det vore bra med kritik kring kapitlet Spelledaren (s. 17-19) i Kult-hacket. Jag har skrivit mer i det sen förra versionen i hopp om att förenkla för de som vill prova att spelleda hacket.

Läser ni igenom det får ni gärna skriva en kommentar om huruvida det är förståeligt och ifall något viktigt saknas. :gremsmile:

Sjunde inseglet

Swordsman
Gemensamma mörka hemligheter

För att underlätta när man vill välja spelarböcker som alla har samma mörka hemlighet som valbar lägger jag upp ett dokument här som listar vilka spelarböcker som har vilka mörka hemligheter.

Självklart kan spelledaren strunta i vilka mörka hemligheter som står i spelarböckerna och ändå välja ett för alla rollpersoner. Jag tror dock att de mörka hemligheter som har valts till spelarböckerna är särskilt passande för dem.

Gemensamma mörka hemligheter

Nässe

Myrmidon
Re: Spelledarens kapitel

Sjunde inseglet said:
Det vore bra med kritik kring kapitlet Spelledaren (s. 17-19) i Kult-hacket. Jag har skrivit mer i det sen förra versionen i hopp om att förenkla för de som vill prova att spelleda hacket.

Läser ni igenom det får ni gärna skriva en kommentar om huruvida det är förståeligt och ifall något viktigt saknas. :gremsmile:
Ser klockrent ut, tycker jag.

Det jag saknar för att börja spela skulle vara typiska fronter och hot. Ett tänk hur man använder first session för att skapa dessa verktyg.

Eller tänker du att man tar rakt av de som finns i AW- och trollar om dem i huvudet?

(själv har jag dålig koll på Kult, jag har spelat det en hel del men det var typ... tio-femton år sedan så jag minns att världen var mörk, cool och fylld av blodiga neferiter i kedjor, inte mycket mer- det skulle hjälpa mig förstå världen med typiska fronter)

Sjunde inseglet

Swordsman
Re: Spelledarens kapitel

Nässe said:
Det jag saknar för att börja spela skulle vara typiska fronter och hot. Ett tänk hur man använder first session för att skapa dessa verktyg.

Eller tänker du att man tar rakt av de som finns i AW- och trollar om dem i huvudet?

(själv har jag dålig koll på Kult, jag har spelat det en hel del men det var typ... tio-femton år sedan så jag minns att världen var mörk, cool och fylld av blodiga neferiter i kedjor, inte mycket mer- det skulle hjälpa mig förstå världen med typiska fronter)
Jag har använt mig av AW:s fronter och hot rakt av. En nefarit kan t ex bli en bra "Warlord: Collector" eller "Grotesque: Pain addict". Jag kollar vilka threatmoves hotet har och jämför det med vad hotet rimligtvis borde kunna göra. Eftersom jag förutsätter att man äger Apocalypse World för att kunna spela Kult-hacket borde det inte vara något problem.

Att dela in vanliga relationer i AW:s hot gör att Kultvärlden känns mycket mörkare.

För exempel har jag lagt ut mina fronter i Kult-hackets speltest i spoilerlänken här!