Nekromanti KULT i medeltidsmiljö (!?)

Insignia

Swashbuckler
"Demiurgen tappade kontrollen över vårt fängelse i slutet av 1500-talet." (Kult 2, sida 8)

Alltså måste det ha funnits en bra stund innan dess...

jbergman

Veteran
Re: Häxprocesser

Sedan kom ännu en splittring inom kyrkan, då lutheranismen fick fart och norra halvan av Europa blev protestantiskt. När kyrkan väl kommit över den så sattes nya häxprocesser igång, och då även i ställen som tidigare inte hade drabbats av häxprocesser (Sverige, Amerika mm).

Jo, men det var just dessa häxprocesser som var de mest omfattande. De höll sig dessutom främst till protestantiska områden av den anledningen att denna nya rörelse saknade traditioner för hur detta skulle hanteras.

Säga vad man vill om katolicismen, men de hade lång erfarenhet av dylika äranden, och hade därför fasta procedurer, byråkrati om man så vill, för hur detta skulle hanteras. Detta gjorde att folk hann lugna ned sig, och därför behövde man inte bränna särskilt många.

Ett formaliserat hanteringsförfarande av den typen saknades i de protestantiska områdena, och därför uppstod den hysteri som gjorde att många tusen människor kom att avrättas.

/Jakob

Nightowl

Champion
Re: Häxprocesser

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Från början var inkvisitionen ute efter kättare...

<hr></blockquote>

Jepp. Värt att nämna är också att mängden avrättade för häxeri är endast en bråkdel av de som avrättades för attde tillhörde "fel" religion (vad som är "fel" berodde naturligtvis på var man bodde). Icke heller att förglömma jakten i Spanien efter omvända judar och muslimer som antogs bara låtsas vara omvända - en familj kunde varit kristen i generationer, men de var ändå misstänkta. Detta var upptakten till den ökända spanska inkvisitionen.

I själva verket stod häxorna ganska långt ned på listan över inkvisitionens hatobjekt. De flesta häxprocesser drevs inte igång av myndigheter, utan av enskilda personer eller rena lynchmobbar. Vissa undersökningar (jag kan spåra upp numret av Populär Historia där forskaren nämns för den som vill ha exakta uppgifter) visar att ville man bli frikänd i en häxprocess, då skulle man hoppas på att inkvisitionen fick hålla i saken. Oddsen var för att de fnös åt saken och övergick till att spåra de verkliga hoten, dvs. kättare, judar och (i Spanien) muslimer. Om man råkade ut för lokala myndigheter var det värre.

De flesta anklagade för häxeri var enstöringar, udda eller utstötta människor. Om anklagelserna växte till hysteri (vilket hände då och då) gick ingen säker, men de flesta häxprocesser drevs lokalt mot någon stackars kuf som ingen kände eller gillade.

Andra intressanta häx-fakta, tvärt emot fördomar om saken:
*De höga och mäktiga var intresserade av att hålla häxjakten under kontroll. Det stör verkligen vad som passerade för nationalekonomi på den tiden när folk grips av hysteri och ser häxor överallt. Många häxprocesser startade som sagt lokalt och drevs på av lokala intressen. Därmed inte sagt att både kyrka och stat ville bekämpa häxeriet med allmän hänsynslöshet - men de ville vara de som höll i tömmarna.

*Gamla siffror som rör häxprocesserna är ofta överdrivna. 40-60000 människor totalt mellan 1400 och 1750 är den moderna uppskattningen.

*Om inte en lokal hysteri uppstått - vilket hände då och då - var det många som anklagades för häxeri som inte åtalades.

*Ca 40% av de som straffades för häxeri var män.

*Det finns inte ett enda bevarat exempel på någon som straffades för häxeri som skall ha dyrkat hedniska gudar, inte ens djävulen förklädd som hedniska gudar. Det är en sentida efterkonstruktion. Däremot hävdade många anklagade för trolldom att de hade Gud på sin sida, och många bevarade trollformler kallar Guds namn.

*Folk i allmänhet hade - utanför de lokala hysteri-attackerna (mycket lika liknande former av hysteri genom alla tider och i många kulturer - ta den moderna myten om "satanic child abuse rings") - inget emot vad de betraktade som "vit magi". Visst, kyrkan sade att det var "synd", men det var fylleri och hor också. Att folk automatiskt skulle ange den som antogs utöva trolldom som häxa är alltså en överdrift. T.o.m. prästerskapet kunde utnyttja deras tjänster - jämför med prostitution... (Under 1500-talet var Rom rena guldgruvan för prostituerade - staden fullkomligt kryllade av ogifta kyrkmän med klåda i skrevet.)

*Attberopå det sista: De är knappast några good guys genom historien, men trots den gamla gotiska varianten med skrikande hysteriska munkar som tänder bålet så var andra kristna grupper lika glada i att bränna folk. De berömda häxprocesserna i Salem hölls av folk som var förföljda för att de var oliktänkande - en trivsam ironi i Kult, RP tror att den-eller-den gruppen äntligen skall göra sig fri från tyranniet när de grundar sin egen koloni någonstans - från hussiterna och framåt - men de är lika fanatiska mordgalningar som alla andra...

*Icke-kristna religioner har också haft ihjäl folk för att de var häxor. Under slutet av 1800-talet rådde häxhysteri i vissa stater i Västafrika - samma som under vår värsta period, med barn som angivare etc, fast här var det stamreligionen som drev på. Det är ju trevligt för en Kult-SL att veta att Demiurgen (eller hans hantlangare - Geburah, är inte han en bra kandidat?) har sina smutsiga fingrar med överallt i mänsklighetens historia...

Nightowl

sluper

Swordsman
det är inte reglerna som är problemet

jag tror att min poäng var: Häng inte upp er på reglerna! Är storyn bra så struntar väl folk i om ett vapen gör någon enstaka poäng mer eller mindre i skada. Fast jag brukar ju undvika regler överhuvudtaget så länge det är möjligt åxå...
Men oavsett hur man brukar regler ska man inte låta dem komma ivägen om man nu skulle vilja köra kult i medeltidsmiljö.

Insignia

Swashbuckler
Jag har sådan tur att jag just höll på att läsa boken, eftersom jag fått för mig att spelleda /images/icons/wink.gif Efter att ha kommit igenom resten är jag ganska säker på att vi varit fångar i tio tusen år eller så.

sluper

Swordsman
10000 år goddamnit! Jag tror jag fortsätter att leva & spelleda i illusionen (hoho) att vi varit fångar sedan typ Industriella revolutionen...

Känns på någe sätt coolare om hela mnniskans historia bara vore konstruerad... Jag menar, ingen kan ju EGENTLIGEN veta om till exempel korstågen verkligen ägt rum

Fast å andra sidan har jag nyss sett Memento för vem vet vilken gång i ordningen... den filmen kan ju ge en dylika idéer /images/icons/wink.gif

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jag tror inte det framgår exakt hur länge människan varit fängslad, men det är troligtvis mycket länge (Hammad al-Sufi, en av drömfurstarna, påstår sig vandra in i drömmen samma år som Noak räddades undan syndafloden på sin ark (Kult, första upplagan)).

Svartsmurfen

Veteran
KULT's tidsuppfattning.

Jag har för mig att reglerna (De riktiga reglerna, dv.s. Ed:1) säger att vi fängslades "för tusentals" år sedan. Samma regelbok säger att Demiurgen tappade greppet i slutet av 1700-talet och kontrade med darwinismen på 1800-talet. Detta hjälpte inte och under 1900-talet var sammanbrottet ett faktum.

För den som gillar regler så står detta i Kult 1, bok 3, sid 4-5.
Men som alla som har väntat på en nattbuss vet så är ju tiden en illusion, så man kan ju undra om reglerna verkligen ska låtas stå ivägen för en fantasy-konvertering.

Insignia

Swashbuckler
Re: KULT's tidsuppfattning.

"man kan ju undra om reglerna verkligen ska låtas stå ivägen för en fantasy-konvertering"

Det tycker jag inte. Om reglerna eller bakgrunden inte passar det man vill göra så är det ju alltid fritt fram att skriva om det tills det stämmer :gremwink:

Rising

Vila i frid
Sena kommentarer..

Hupp hupp hupp, glider in lite i efterhand i den här diskussionen...

Jag har lirat en lång kampanj under bronsåldern i Kult. Jag tolkar regelböckerna som att Demiurgen bara "hittat på" allt INNAN människornas tid på jorden; utvecklingsläran är ju som bekant en bluff. Det har alltså aldrig funnits några dinosaurier, tex. Däremot så antar jag att vi människor har en historia som sträcker sig lika långt bakåt som vår civilisation.

Nå, problemet med att köra i medeltid har ju inte med regler att göra. Att påstå att Kult+medeltid = Genesis är dödskorkat. Lika korkat är det att tro att en nutidskampanj i Kult precis lika väl kan spelas under en medeltidsperiod. Tänk om, grabben.

För det läskiga med tiden innan Demiurgens försvinnande är ju att illusionen är så himla superstark. Det finns inget "löst vansinne" som inte en liktor har kontroll över, det finns ingen stad där främlingar tillåts härja fritt osv, utan allting är hysch-hysch och övergrepp äger rum bakom låsta dörrar. Enda sättet att bryta igenom illusionerna är väl egentligen genom droger eller ritualer (det finns ju inte ens artefakter ännu!), och det kan vara rejält riskfyllt. Poängen med Kult är ju att spelarna är ganska "säkra" så länge de låter sig inordnas i illusionen. Varför skulle de självmant försöka bli uppvaknade?

Sedan har vi Inferno. De har alla själar de behöver. Dödsänglarna försöker inte ta sig in i Elysium, det vågar de faktiskt inte göra förrän Demiurgens försvinnande. Så det blir ganska svårt att försöka väva in nefariter och lupider i äventyret. De skiter helt enkelt i Elysium.

Jag koncentrerade mig på Freja-dyrkare i skåne som försedde spelarna med stormhatt och en del hallucinatoriska svampar för att motivera dem till insikt. Sedan lät jag kampanjen till större delen förflyttas till Metropolis. Med bra bronsåldersstämning och en läskig Azghoul som fiende kan man åstadkomma fasansfulla resultat.

/Risop

Rising

Vila i frid
Gamla dinosaurieben

De är ju en enkel del av illusionen. Om vi människor TROR på utvecklingsläran så kan vi sluta grubbla på existensiella frågor och koncentrera oss på att gå till jobbet, nio till fem, hem och titta på dokusåpor. Det diggar arkonterna, må du tro...

Om vi människor hade sett att det fanns en punkt då den mänskliga historien helt enkelt "tar slut" så hade vi ju ansträngt oss åt att försöka ta reda på sanningen om hur världen såg ut innan dess. Farligt... Hade ju bara varit en tidsfråga innan folk börjat experimentera med ritualer, droger och vetenskapliga experiment och trätt in i metropolis och därifrån vidare in i citadellen.... Farligt....

Klart att dinosauriebenen bara är en bluff. Inte tror du väl på historien om att en meteorit skulle ha avlivat alla dinosaurier som av ett trollslag? Näru, det är bara ett trick.

/Rising - som tror att Kultboken är en faktabok ;^D

sluper

Swordsman
Re: Sena kommentarer..

tror du själv att utplantering av gamla ben skulle ha varit något problem för en Demiurg?

Om världen och allt i den är en illusion - varför skulle Dinosauriebenen vara ett undantag?

sluper

Swordsman
Re: Sena kommentarer..

"Kult+medeltid = Genesis"

Det är det väl ingen som påstått heller... (jag antar att det är Gemini du menar). Däremot var det någon som sa nå't om gotisk skräck + medeltid varpå jag föreslog Gemini.

"Däremot så antar jag att vi människor har en historia som sträcker sig lika långt bakåt som vår civilisation"

Jo det verkar så (även om jag hade fått för mig att så inte var fallet)... Men en tanke slog mig när detta diskuterades. Vore det egentligen lite roligare om all historia före slutet av 1700-talet vara var båg? Jag menar, jag fick allvarliga planer på att börja plita på en kampanj som får RPna att tvivla på till exempel Gustav Vasas eller Da Vinchis existens. Särskilt som jag hela tiden utgått från att illusionen inte var riktigt så gammal (med våra mått mätt... tidsperpektivet i KULT går ju att variera ganska friskt). Eller nå't...

kommentarer?