Nekromanti [Kult Illusionens fångar] En het Företagsman

Sjunde inseglet

Swordsman
Efter speltestande känner jag att Företagsmannen borde vara het snarare än skärpt, dvs. attributet Hetta är högst och Skärpa näst högst.

Det gör Företagsmannen bättre på att använda fördelar som Välkänd och Inflytelserika vänner och innebär att fördelen Empati (som låter rollpersonen slå Galenskap för manipulera och förföra) byts ut mot Intuition (som låter rollpersonen slå Galenskap för att läsa av personer).

Med en het Företagsman ökar antalet heta spelarböcker till 3 stycken (Företagsmannen, Artisten och Gudstjänaren) och antalet skärpta spelarböcker minskar från 4 till 3 (Detektiven, Studenten och Vetenskapsmannen). Det känns mer balanserat.

Här är den heta Företagsmannen!

Företagsmannens utrustning behöver också uppdateras. Ett nummer till en polis känns ju inte så relevant för en Företagsman med Inflytelserika vänner. Det kommer senare.

Sodivra

Champion
Bra byte!

Kan man spela en hård affärsman? Eller en som är bra på att gå aggro, mer specifikt? Det var något jag frenetiskt försökte hitta en väg till under spelmötet i förrgår. :gremsmile: Men jag kan förstås förstå om det inte är meningen.

Ditt hack saknar förbättringen "välj ett drag från en annan spelarbok", inte sant?

Jag gillar verkligen Intuition, men den känns inte som en helt värd move att ta, mekaniskt. Motbevisa mig gärna, jag ser att den har potential att dra upp en från +/-0 till +3 om man är skvatt galen...

Här är ett förslag: Ett drag som lät affärsmannen gå aggro med galenskap. Eller kanske gå aggro med galenskap+hårdhet, max+3.

Sjunde inseglet

Swordsman
Ditt hack saknar förbättringen "välj ett drag från en annan spelarbok", inte sant?
Jag har faktiskt inte bestämt mig för om förbättringen "Ta en fördel" måste vara från spelarboken eller kan vara vilken fördel som helst. Jag kan tänka mig att man vara flexibel med det här så länge spelaren har en bra motivering till varför hon får fördelen i fiktionen.

Här är ett förslag: Ett drag som lät affärsmannen gå aggro med galenskap. Eller kanske gå aggro med galenskap+hårdhet, max+3.
En fördel som lät Företagsmannen gå aggro med Galenskap vore jävligt schysst. T ex:

Till varje pris: När du verkligen vill ha något är inte något pris för högt. När du går aggro slå +Galenskap istället för Hårdhet.

Jag har uppdaterat trifolden i första länken med fördelen. (Företagsmannen 1.3)

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag har nu även uppdaterat utrustningsalternativen för Företagsmannen samt provat på att döpa om barter till cash.

De gamla länkarna leder nu till den uppgraderade filen: Företagsmannen 1.3

De nya förändringarna gör Företagsmannen slugare och farligare. Mer American Psycho än kontorsråtta i stuk med Processen. Något som också känns mer Kult för mig.