Sjunde inseglet
Swordsman
Det här är ett nytt skadesystem för Kult Illusionens fångar som går att använda till Apocalypse World om man vill ha farligare skador.
Under speltest har Apocalypse Worlds skadesystem med en skadeklocka med 6 segment känts för actioninriktad. Rollpersonerna tål alldeles för mycket och kan i ena stunden ta en hagelskur i bröstet för att i den andra bli dödligt skadade i ett slagsmål. Det är ett system som fungerar bra i apokalypsen men känns fel i skräck.
Jag har med input från Marco, Petter, Love och Krister istället slopat skadeklockan helt och gjort om skada till ett eget drag. Allvarliga skador är mycket farliga medan lättare skador har en mer dramatisk effekt under scenen. Skadorna är inte längre kumulativa även om flera allvarliga skador i längden kan leda till att döden är det enda möjliga utfallet för rollpersonen.
När du blir träffad av ett anfall som gör mer skada än din rustning slå +skada och dra av din rustning från resultatet. Vid 10+ välj om du blir dödad eller allvarligt skadad. Väljer du att bli allvarligt skadad välj ett handikapp. Finns det inga handikapp kvar att välja dör du. Handikappet stabiliseras och försvinner när du fått läkarvård och ordentlig vila.
Spelledaren kan välja 1:
- Du är oskadliggjord: medvetslös, fångad, panikslagen eller omtöcknad.
- Välj 2 från listan 7-9.
Vid 7-9 får du en lättare skada. SL väljer 1:
- Intensiv smärta (du har -1 på nästa slag).
- Du tappar fotfästet.
- Du förlorar det du håller i.
- Tappar bort någon eller något du har haft koll på.
- Fienden får ett övertag mot dig.
Vid 6 eller lägre får du bara skråmor och kan fortsätta obehindrad.
Handikappen (4) stycken är:
Splittrad (-1 Kyla)
Lam (-1 Hårdhet)
Vanställd (-1 Hetta)
Bruten (-1 Skärpa)
Handikapp kan stabiliseras (läkas) genom Första hjälpen men rollpersonen blir ofta sängliggande och medvetslös. Ett misslyckat Första hjälpen gör handikappet permanent.
Kommentera gärna!
Under speltest har Apocalypse Worlds skadesystem med en skadeklocka med 6 segment känts för actioninriktad. Rollpersonerna tål alldeles för mycket och kan i ena stunden ta en hagelskur i bröstet för att i den andra bli dödligt skadade i ett slagsmål. Det är ett system som fungerar bra i apokalypsen men känns fel i skräck.
Jag har med input från Marco, Petter, Love och Krister istället slopat skadeklockan helt och gjort om skada till ett eget drag. Allvarliga skador är mycket farliga medan lättare skador har en mer dramatisk effekt under scenen. Skadorna är inte längre kumulativa även om flera allvarliga skador i längden kan leda till att döden är det enda möjliga utfallet för rollpersonen.
När du blir träffad av ett anfall som gör mer skada än din rustning slå +skada och dra av din rustning från resultatet. Vid 10+ välj om du blir dödad eller allvarligt skadad. Väljer du att bli allvarligt skadad välj ett handikapp. Finns det inga handikapp kvar att välja dör du. Handikappet stabiliseras och försvinner när du fått läkarvård och ordentlig vila.
Spelledaren kan välja 1:
- Du är oskadliggjord: medvetslös, fångad, panikslagen eller omtöcknad.
- Välj 2 från listan 7-9.
Vid 7-9 får du en lättare skada. SL väljer 1:
- Intensiv smärta (du har -1 på nästa slag).
- Du tappar fotfästet.
- Du förlorar det du håller i.
- Tappar bort någon eller något du har haft koll på.
- Fienden får ett övertag mot dig.
Vid 6 eller lägre får du bara skråmor och kan fortsätta obehindrad.
Handikappen (4) stycken är:
Splittrad (-1 Kyla)
Lam (-1 Hårdhet)
Vanställd (-1 Hetta)
Bruten (-1 Skärpa)
Handikapp kan stabiliseras (läkas) genom Första hjälpen men rollpersonen blir ofta sängliggande och medvetslös. Ett misslyckat Första hjälpen gör handikappet permanent.
Kommentera gärna!