Göra eget kortspel
"Hur gör man ett kortspel med visitkort? Hur fungerar det? "
Ehh, man ritar och skriver på baksidan förstås. Först hittar man på några originella regler och sedan är det bara att knåpa ihop kort. Det är ju bra om man har några kort att börja med, för det är så djefla jobbigt att klippa ut kort ur ebenholtskartong. Har gjort flera kortspel på det sättet också, förstås, men det är enklare med visitkort.
Ytterligare ett bra sätt är att köpa vanliga spelkort för 20 spänn och skriva vad korten gör med svart spritpenna på de korten med mycket vitt på, eller de röda korten eftersom det går bra att läsa svart text på röd bakgrund. Såna kortlekar köpte jag tonvis av i gymnasiet. Jag har dem i en låda hemma. Alla klädda kort + spader & klöver 5-10 tar man ut (för de har man så lite skrivutrymme på) och typ kastar, men resten kan man göra kortspel utav. Till slut tar man de där idiotkorten man har och gör nya kort på baksidan, bara för att man måste ha några kort och "provspela" med innan man sätter igång och gör ett seriöst kortspel.
Vill du ha en bra grundidé till ett kortspel så har jag en hel bibba med uppslag, förresten. Det är grundidén som är svårast för nybörjare. Då gör man typ bara ett spel som påminner om magic eller något annat befintligt spel, eller så har man en idé som är för krånglig så spelet blir svårspelat.
Nå, vad du ska göra är att du ska ha en grundidé klar och sedan bara göra så pass många kort att man kan spela ett litet tag med det på två personer, typ. Sedan lirar du det lite med dina polare och därefter så tar ni fram en kasse med kort och så får ni var och en göra era egna kort var och en för sig. När ni sedan blandar ihop alla korten och börjar köra så blir det ALLTID skitkul när folk tittar på sina kort och hittar något nytt kort, liksom "ha ha! Jag spelar ut Daniels morsa!" osv. Kulkul. Typ.
Jag kom in en gång på vår lokal i Strengnensis med åtta kort och ett busenkelt regelsystem till ett kortspel jag kallade "gladiatorfight". Sedan började folk göra sina egna kort och när vi slutade för dagen hade vi en 24 kort, har jag för mig. Sedan var jag borta ett tag och när jag kom tillbaka två veckor senare hade vi LUGNT 400 kort eller något sånt, ALLA hade gjort sina egna kort hemma och tagit med sig till lokalen. Det var grym gladiatorfight hela dagen och folk hade börjat göra statistik och listor för att räkna ut vilka kort som var bäst och vilka som var mest undervärderade, osv. (Ändå var det inte ett särskilt taktiskt spel, så om jag hade haft en sådan spelförening att gå till idag skulle man väl gjort supersuccé...)
Jag vet inte hur många kort det blev när vi slutade bry oss om spelet, men säg att vi kunde vara tio pers som spelade och alla köpte gladiatorer så de hade en sju-tio stycken vardera... Jo, så många var det nog till slut. Det var ju inget CCG alltså, utan en sorts brädspel, egentligen, så då var det lite lättare. Man behövde inte göra så många kort innan spelet blev spelbart.
Vi gjorde ett riktigt proffsigt CCG också. Det hette "plasmahjärnorna" och där hade vi tagit vanliga spelkort, limmat på papper som vi ritat och färglagt kort på och sedan fäst självhäftande genomskinligt papper över så att man skulle få en tåligare yta. Vi var tre personer som gjorde det där och fick kanske en 80 kort till slut. Tog man till vanliga kort för länder (det snodde jag från magic) så fick man helt spelbara lekar. Det är det enda spelbara CCG jag gjort med bilder på korten. Idag skulle man ju aldrig orka sitta en nittio minuter och pilla med varenda kort, men man hade ju sommarlov på den tiden... Några av korten (framförallt mina) är faktiskt djäkligt snygga, så det är ju kul att ha och titta på för nostalgi. Ska ni göra kortspel föreslår jag att ni hittar på en sorts regler som inte kräver att ni kommer behöva så MÅNGA kort för att kunna spela. De flesta CCG-idéer kräver ju 40-60 kort och det är svettigt att behöva jobba så mycket innan man ens kan provspela. Jag har ett par idéer till betydligt simplare spel än så. Fråga gärna om ni vill ha inspiration.
De där kortspelen man gör tillsammans med polarna är de roligaste. Men tänk på att ha klara regler från början och GE TIPS åt folk om vad som kännetecknar ett bra kort och vad man bör undvika. Annars kommer någon klåpare och hittar på ett kort som han tycker är jätteroligt men som förstör hela balansen i spelet (Väääldigt vanligt) och sedan vill alla skapa kort som skyddar mot hans kort och vips så har allt roligt i spelet förstörts av balansförskjutningen mellan hans kort och resten.
Jag ställer gärna upp med tips och råd till alla som vill göra sina egna kortspel!!!
/Rising
som blev så inspirerad att han började rita lite på några visitkort som låg framme...