Nekromanti Kult mod för nedladdning

Sjunde inseglet

Swordsman
Det här är mitt slutgiltiga regelsystem för Kult med modifierade Apocalypse World-regler. Jag valde att lägga nedladdningslänken i en ny tråd då den tidigare tråden blev så rörig.

LADDA NER DOKUMENTET HÄR!

I samband med slutförandet av reglerna har jag även uppdaterat rollformuläret som ska användas till reglerna.

Ladda ner formuläret här!

Har någon kommentarer, kritik eller frågor är de välkomna i den här tråden!

Sjunde inseglet

Swordsman
För er som undrar vilka det här riktar sig till ger jag följande svar:

- till dig som gillar mörka hemligheter, fördelar och nackdelar i Kult men inte tycker att de får tillräckligt mycket fokus i form av integrerad regelmekanik.

- till dig som har tröga spelare som inte fattar moves i Apocalypse World och vill ha svenska översättningar på de flesta av dessa.

- till dig som gillar skräck, spelarinflytande och störda rollpersoner.

- till dig som hellre spelar skräck med enkla regelsystem.

- till dig som gillar Apocalypse World och tycker att skräck är en intressant rollspelsgénre.

Recca

Femme Fatale
Jag har inte läst AW men jag är väldigt nyfiken och så gillar jag Kult. Läste reglerna och fattar hur det fungerar typ...

Fördelen Dödlig blick är konstig. Det framgår inte vad man gör när man lyckas bra med den...

Sjunde inseglet

Swordsman
"Dödlig blick" är samma som Battlebabe move:t Dangerous & sexy i Apocalypse World.

Lyckas rollpersonen får man hållhakar som man kan spendera för att få ögonkontakt med en SLP som stelnar och inte kan göra någonting under striden. :gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler
Grymt coolt!
Har bara skummat igenom det men om jag någon gång skulle köra kult skulle jag lätt testa med detta regelsystem :gremsmile:

Du har inte funderat på att layouta PDF:en med lite bilder och sådant? Typ lyxa till den lite?

Sjunde inseglet

Swordsman
Jo, det vore trevligt med bilder o grejer. Men jag brukar mest tänka på vad som är ekonomiskt för min skrivare. :gremsmile:

Min taktik brukar vara att lura nån som är duktig på layout att fixa till grejerna i efterhand. :gremwink:

Big Marco

Läskig
Svincoolt! Jag testkör gärna.

Sedan vet jag inte om du vill ha feedback gällande formatet - vissa formuleringar blir lite ... ansträngda på svenska, i mitt tycke. Exempelvis "På 10+ håll 2" blir skum. Kanske "Vid 10+ ges två hållhakar", etc.

Christoffer

It's all pig.
Är det här "klart" och har det speltestats? Vilken typ av input söker du?

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag är så inkörd på mitt tänk att jag inte tänkt på det. Men om jag gör en layoutad finputsning kan sådana pedagogiska fixar vara tänkvärda.

Gällande layouten så är den bara tänkt att vara skrivarvänlig och läsbar. Märker ni underligheter som gör texter svårförstådda eller dylikt få ni dock gärna hojta till.

Jag har en jävla lust att testköra reglerna så snart som möjligt så är du intresserad kanske vi kan få med lite av det andra folket som redan är med och spelar AW! :gremsmile:

Sjunde inseglet

Swordsman
Poppe said:
Är det här "klart" och har det speltestats? Vilken typ av input söker du?
Det har inte speltestats och kan mycket väl komma att ändras om jag märker att saker och ting inte funkar. Vid första anblicken verkar det dock komplett. :gremwink:

Inputen jag söker är eventuella konstigheter ni märker i texterna (saker ni inte fattar, drag som är svårtolkade etc.) och idéer på hur saker och ting skulle kunna bli bättre.

Vissa saker är medvetna men onämnda jämfört med t ex Apcalypse World. Det är t ex svårare att få erfarenhet och attributen är lägre. Draget Undersöka och Se igenom Illusionen har skapats för Kult-modden. Verkar de konstiga eller ospeliga?

Vad tror ni om attributet Galenskap och dess tveeggade syfte (att både göra rollpersonen starkare och göra nackdelarna värre)? Är det ett okej sätt att tolka galenskap i Kult?

Tror ni att Bakgrunder fungerar i regelsystemet? Begränsingar har satts som att Bakgrunder aldrig kan ge en högre bonus än +3 med attributet på ett slag.

I de här reglerna bygger spelaren sin rollperson med attribut, nackdelar och fördelar istället för att välja färdiga attributrader och playbook-bundna moves. Är det bra eller dåligt?

etc.

All kritik, uppmuntran och idéer på förbättringar är välkomna.

Sjunde inseglet

Swordsman
Bra, då behöver vi bara nån mer! :gremsmile:

Jag funderade på att bygga grunden till äventyret på följande sätt:

Alla rollpersoner var vänner i barndomen. De har en gemensam mörk hemlighet men det var många år sedan. Nästan så länge sedan att de delvis glömt eller förträngt händelsen. Rollpersonerna behöver inte vara vänner idag. Kanske har de flyttat ifrån varandra eller helt enkelt bara tappat kontakten. Kanske är det den mörka hemligheten som gjort att de undvikit varandra.

SL och spelare träffas och diskuterar vilka rollpersonerna var i kompisgänget.
Frågor som kan vara bra att besvara är:
Vem var ledaren?
Hur var rollpersonernas hemförhållanden?
Vem var kompisen som inte kom undan? (inte en rollperson)
Vad var respektive person bra/dålig på i gänget?
Var någon mindre omtyckt än de andra?
Hur uppfattade de varandra?
Vart bodde de någonstans? Hur var det där?
Vad sysslade de med när de umgicks?

Man kommer sedan tillsammans på vad rollpersonerna har för minnen av händelsen utan att ge några egentliga svar på vad som faktiskt hände.
Frågor som kan vara bra att besvara är:
Hur började det?
Vilka tror rollpersonerna var involverade i hemligheten?
Vad tror rollpersonerna är händelsen kopplad till? En plats? En person? Ett föremål? En legend? Vet inte?
Vad var rollpersonerna tvungna att göra för att komma undan?
Vad hände med kompisen som inte kom undan? Död? Sinnessjuk? Försvunnen? Vet inte?
Tror rollpersonerna att de har begravt hemligheten för gott?
Svor de några löften till varandra efter att de kommit undan?

Ögat

Hero
Kul. Jag har dock några synpunkter.

I beskrivningen av handlingarna står det +Sharp istället för +Skärpa. Som Despoten påpekar är det också gott om uttryck som inte finns på svenska och som stör läsningen för någon som inte är så insatt i AW för att associera direkt dit (till exempel Gå aggro, som betyder ingenting om man inte associerar till "go" som bland annat kan betyda "gå" eller "bli").

Nackdelarna verkar stabila, men sånt är svårt att säga utan att testa dem.

Min största invändning är att fokus har flyttats från konflikter mellan rollpersoner till konflikter mellan rollpersoner och illusionen. Jag inbillar mig att mycket av AW:s system fungerar som det gör för att det hanterar sociala relationer. Färdigheterna är övervägande sociala, och Hx-systemet är utpräglat socialt. Att ändra spelets inriktning, utan att ändra dessa system, gör att spelet riskerar att inte bli så bra som det skulle kunna vara.

Sjunde inseglet

Swordsman
Olav said:
Kul. Jag har dock några synpunkter.

I beskrivningen av handlingarna står det +Sharp istället för +Skärpa. Som Despoten påpekar är det också gott om uttryck som inte finns på svenska och som stör läsningen för någon som inte är så insatt i AW för att associera direkt dit (till exempel Gå aggro, som betyder ingenting om man inte associerar till "go" som bland annat kan betyda "gå" eller "bli").
Jag trodde att Sharp redan var utbytt mot Skärpa men jag hade uppdaterat fel dokument i dropboxen. :gremsmile:

"Go aggro" är klurigt att översätta till svenska om man vill fånga dess breda betydelse. "Bli aggressiv" fångar liksom inte betydelsen. Svengelska var den enklaste lösningen då jag själv förstår vad jag menar då. De här reglerna är ju tänkta att spelas tillsammans med Apocalypse Worlds regelbok så det borde inte bli något problem med förståelsen. Bättre förslag på namn på draget är dock välkomna. :gremsmile:

Olav said:
Min största invändning är att fokus har flyttats från konflikter mellan rollpersoner till konflikter mellan rollpersoner och illusionen. Jag inbillar mig att mycket av AW:s system fungerar som det gör för att det hanterar sociala relationer. Färdigheterna är övervägande sociala, och Hx-systemet är utpräglat socialt. Att ändra spelets inriktning, utan att ändra dessa system, gör att spelet riskerar att inte bli så bra som det skulle kunna vara.
Det som fick mig att välja AW:s regelsystem till modden är att:
- Stridssystemet är snabbt och brutalt. Antingen dödar man något, flyr eller slutar i en blodhostande hög.
- Slag får alltid konsekvenser.
- Spelledaren slår inte och kan alltså fokusera fullt ut på berättelsen.
- Regelmekaniken och principerna är konstruerade för att skapa eskalerande problem för rollpersonerna. Sådant passar min skräckspelledarstil.
- Det har ett stort fokus på sociala relationer vilket enligt min mening ligger till grunden för bra skräck.

Vad är det då som är ändrat för att ge konflikten mellan RP och Illusionen mer fokus?

- Nackdelar: Skapar slag som leder till situationer där konflikten mellan RP och Illusionen ligger i fokus.

- Galenskap: Modifierat för att bli ett mått på RP:ns acceptans inför Verkligheten. Att öka Galenskap innebär att Illusionen så småningom kommer att bryta samman för rollpersonen.

I ärlighetens namn trodde jag den största kritiken mot AW i skräckgenren skulle bli spelarinflytandet. Men det nämns ju i för sig i grundboken snarare än i det här dokumentet. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Sjunde inseglet said:
"Dödlig blick" är samma som Battlebabe move:t Dangerous & sexy i Apocalypse World.

Lyckas rollpersonen får man hållhakar som man kan spendera för att få ögonkontakt med en SLP som stelnar och inte kan göra någonting under striden. :gremsmile:
Jo men det framgår att man kan få 2 hållhakar men inte vad man kan göra med två hållhakar förutom att få en person att stelna. Kan man få två personer att stelna med en blick eller en person att stelna längre med en blick?

Sjunde inseglet

Swordsman
Hållhakarna kan rollpersonen spendera under striden för att få olika spelledarpersoner att stelna. Bara en åt gången ifall rollpersonen inte är sjukt vinögd! :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler
Alla rollpersoner var vänner i barndomen. De har en gemensam mörk hemlighet men det var många år sedan. Nästan så länge sedan att de delvis glömt eller förträngt händelsen. Rollpersonerna behöver inte vara vänner idag. Kanske har de flyttat ifrån varandra eller helt enkelt bara tappat kontakten. Kanske är det den mörka hemligheten som gjort att de undvikit varandra.
Det är ju ett bra sätt att få samman gruppen. Allt från Jenny av Gardell till It av King. Dock så skulle jag säga att jag hellre kör Sandman/It/Clive Barker aktig rysare än Norenångest bottand i barndomen...

Men som sagt... jag är inte kräsen. Jag tycker bara om att spela och Kult är mycket trevligt... eller otrevligt.

Ögat

Hero
Jag funderade faktiskt över spelarinflytandet, men så kom jag fram till att jag inte tror att det är ett stort problem (eller knappt ett problem alls).

Fronterna måste förstås modifieras, eftersom Kult inte kretsar runt en geografisk plats och begränsade resurser på samma sätt.

Samtidigt vill jag framhärda om HX.
OM Hx ska finnas kvar, tycker jag att den (liksom i originalet) bör vara kopplad till specifika händelser, mörka hemligheter, vilka ger upphov till spänningar i gruppen. Exempel: Du och en av de andra blev vittnen till (eller genomförde?) ett mord när ni var små, ge den personen HX+2.

Samtidigt tycker jag att det är mycket konstigt att en rollperson dingar när hon lär sig mer om de andra - i min värld handlar Kult mer om att lära sig om sig själv eller om illusionen, vilket gör att man borde dinga genom en Gx (galenskapsindex) eller Ix (insiktsindex).

Jaja, nu ska jag sluta härja om det här. I grund och botten tycker jag att modden är både smart och kul.

Sjunde inseglet

Swordsman
Fronterna måste förstås modifieras, eftersom Kult inte kretsar runt en geografisk plats och begränsade resurser på samma sätt.
Fronter och hot kan egentligen skapas efter behag (de är ju ofta konceptuella i AW också). De färdiga hoten i AW är bra tycker jag. Men behövs fler kan ju nya skapas efter behov.

OM Hx ska finnas kvar, tycker jag att den (liksom i originalet) bör vara kopplad till specifika händelser, mörka hemligheter, vilka ger upphov till spänningar i gruppen. Exempel: Du och en av de andra blev vittnen till (eller genomförde?) ett mord när ni var små, ge den personen HX+2.
Jag gillar när Hx är kopplat till specifika händelser som i ditt exempel. Förhoppningsvis kan man använda de olika nivåerna man delar ut vid Hx som inspiration för att diskutera gemensamma mörka hemligheter och dylikt. Kanske kommer jag själv att kräva att spelarna hittar på händelser de upplevt om de känner varandra från början.

Samtidigt tycker jag att det är mycket konstigt att en rollperson dingar när hon lär sig mer om de andra - i min värld handlar Kult mer om att lära sig om sig själv eller om illusionen, vilket gör att man borde dinga genom en Gx (galenskapsindex) eller Ix (insiktsindex).
Idén med att belöna rollpersonerna med erfarenhet när de spelar ut drama mellan varandra är god. Jag vill gärna ha sånt i mina Kult-äventyr också och Hx fungerar både som ett sammanhållande klister mellan rollpersonerna och motivation till drama. Från början tänkte jag stryka erfarenhet vid Hx-skifte men sen ändrade jag mig.

Jag hade från början oklara idéer om hur man skulle få erfarenhet i de här modifierade reglerna. Bl a att man skulle få erfarenhet av att slå för se igenom Illusionen och få misslyckat eller 10+. Till slut tog jag den enkla vägen och körde på en snålare version av AW:s erfarenhetssystem. Det är ju trots allt upp till spelledaren hur mycket övernaturligheter som sker för varje spelare under ett spelmöte. Så ett förbättringssystem som är knutet till det ockulta kan lätt bli orättvist mellan de olika rollpersonerna.

Är det någon som har förslag på hur erfarenhet skulle kunna delas ut på ett roligare och rättvisare sätt får de gärna dela med sig av sina idéer här.

Kult-modden kommer troligtvis att uppdateras under speltest m.m. men jag är glad för kritik och förslag här på forumet också! :gremsmile:

Sjunde inseglet

Swordsman
Jag håller med dig om att vi bör sätta lite måttstockar kring vad äventyret bör ligga i för genre. Jag tänkte ju själv att den här händelsen skulle vara något övernaturligt (men öppet för mig att definiera utifrån era diffusa barndomsminnen). Att låta äventyret kretsa kring något ångestfullt men realistiskt (som en våldtäckt eller mobbning som gick för långt) skulle kanske bli ett trevligt drama men inte riktigt Kult.

Sandman, It, Cliva Barker med släng av Hellblazer skulle nog sitta fint! :gremsmile: