Re: Playbooks Kultarketyper
Låter vettigt.
Jag skulle säga att detta inte är ett MC-move- utan resultatet av RPs nackdels-move. Och därför tänkte jag inte i banan att det ska göras som MC moves.
Anledningen att jag skriver det är även om det är en petitess är en tanke kring hur resultatet blir.
10+ MC gör ett (hårt) move
7-9 MC gör ett move men får bara göra vissa sorters move
6 Klarar sig bra.
Känns inte som att 7-9 är ett lyckat resultat.
Egentligen tror jag inte det här spelar så stor roll, eftersom spelupplevelsen är kul. Men det är intressant att höra hur du tänker.
Ja, så klart!Sjunde inseglet said:Nackdelar som aktiveras av situationer t ex Fobi, Girig eller Sexualneuros blir ofta triggade av scener som spelledaren sätter. Man kan enkelt undvika inflation genom att inte överanvända dem.
Låter vettigt.
En petitess i sammanhanget: är resultatet 7-9 här ett MC-move (drag)? Eller är det resultatet av ett RP-move?Att SL väljer vad som händer när du slår högt för Schizofreni innebär inte att SL väljer och sedan säger till spelaren, "Du uppfattar att någon i din omgivning är din fiende."
Enligt klassisk AW-praxis ska spelledaren göra sina drag utan att berätta deras namn ("make your move but don't speak its name"). Det är också smart att vänta med att göra sitt drag för Schizofrenin. T ex vänta tills nästa scen med att låta schizofrenin slå till. Eller fan, det är helt okej att hoppa tills nästa dag och då låta schizofrenin spela in.
Jag skulle säga att detta inte är ett MC-move- utan resultatet av RPs nackdels-move. Och därför tänkte jag inte i banan att det ska göras som MC moves.
Anledningen att jag skriver det är även om det är en petitess är en tanke kring hur resultatet blir.
10+ MC gör ett (hårt) move
7-9 MC gör ett move men får bara göra vissa sorters move
6 Klarar sig bra.
Känns inte som att 7-9 är ett lyckat resultat.
Egentligen tror jag inte det här spelar så stor roll, eftersom spelupplevelsen är kul. Men det är intressant att höra hur du tänker.