Nekromanti Kult och skador

Castro

Veteran
Det börjar dra ihop sig till en ny Kultkampanj. Säkert är det inte bara jag som irriterat mig på hur lätt man tar på skador. Vanligtvis brukar de som har spelar inte bry sig särskilt hårt om varken lätta skador eller allvarliga skador för den delen, ibland är det knappt så man bryr sig om dödliga, under förutsättning att de inte träffar en direkt dödlig kroppsdel.

Jag har funderat en massa och filar för tillfället på en tabell med skadeverkningar, men tycker dessvärre att den haltar en aning, hoppas därför att någon har ett förslag eller två.

Ronnie

Veteran
Beskriv inte skadorna med poäng eller nivåer. Använd så många sinnesintryck du kan i beskrivningarna; även efter en lätt skada mot huvudet ska de känna sig yra och ha blodsmak i munnen. Om de får en allvarlig, då får de vara glada om de kan gå...

Insignia

Swashbuckler
Bryr de sig verkligen inte om att de får minus på sina färdigheter? Mystiskt. Men gör som föreslagits - beskriv skadorna i ord, så de fattar att rollpersonen har ont :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
En sak som man kan göra, i rollspelet Deadlands, är att inte säga hur mycket de får i skada i poäng eller nivåer utan baka in det i skadebeskrivningen..

Exempel:
"Han träffar dig lätt på hakan" eller "Kulan träffar dig i benet och sliter upp en stor bit av köttet. Det ser allvarligt ut."

Själv brukar jag inte använda mig utav den tekniken då mina spelare nog inte skulle lägga märke till det, särskilt framåt de senare (tidiga?) timmarna.. Dessutom vill jag att de ska lyssna på mina beskrivningar istället för att försöka lystra till ett enda ord.. Fast tekniken funkar säkert..

En annan grej som jag faktiskt använder mig av är färger.. Jag ger dem gem som symboliserar skador och gemets färg är hur stor skadan är. [color:white]Vit</font color=white> för 1 skadenivå, [color:red]röd</font color=red> för 2, o.s.v. (finns 5 skadenivåer i DL). Funkar finfint..

/[color:448800]Han</font color=448800> som annars ger förslaget att kolla lite i "Krigarens Handbok" till DoD på tabellerna för perfekta skador eller skadetabellerna till Eon och SoR

Wolfmaster

Warrior
Re: Little Fears

Håller med 2097, skadesystemet i Kult tycker jag är väldigt bra. Förutom själva pångsystemet för skadorna använder jag mig av en beskrivning, vilket gör att spelarna inser hur allvarliga skadorna är.....

Svalander

Warrior
Re: Little Fears

Tror personligen om att det handlar om att dra gränser för spelarna. Jämför med läkares bedömningar av till exempelvis trafikskador; Hennes tillstånd är kritiskt (kanske dödligt sår?) och vi vet inte om hon klarar det. De två unga männens tillstånd är allvarliga medans spädbarnet klarade sig med några skråmor.

Allvarlig skada i detta fallet innebär nog att de unga männen inte kommer kunna stå upp själva, kort på 2500 mg morfin och en stödsele som skulle göra Kung Farao avundsjuk.

Jag gillar skadesystemet stenhårt. Det handlar nog mer om hur man presenterar skadan för spelaren. Att gå och bära sitt tarmpaket i händerna då buken slitits upp kan nog betraktas som allvarligt; det bör dessutom göra de flesta spelare demoraliserade att fortsätta eldstrid/bankrån/ninjasvärdsfight or whatever...

Hota med infektionsrisk om de inte fattar piken. I värsta fall kan du ju alltid hyra några krigsfilmer i utbildningssyfte...