Nekromanti Kult, sammanfattning av fiktionen?

RasmusL

Champion
Hej

Jag ska ge mig på att spelleda lite Kult men har inte tillgång till originalböckerna och deras fiktionsbeskrivningar och har heller inte lust att läsa mer än absolut nödvändigt. Min fråga är därför om det finns en sammanfattning av det absolut mest nödvändiga någonstans som jag kan läsa?

Tomatalven

Hero
Vänta menar du att teosofi är äldre än gnosticism? Jag antar att du menar den gamla varianten och inte det senare New Age-ihopkoket.

Bolongo

Herr Doktor
Tomatalven;n107993 said:
Vänta menar du att teosofi är äldre än gnosticism? Jag antar att du menar den gamla varianten och inte det senare New Age-ihopkoket.
Ordet teosofi är ursprungligen bara en synonym för teologi. Genom tiderna har det använts för att syfta på diverse olika inriktningar.

God45 får vara mer specifik om vi skall förstå vad han menar.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven;n107993 said:
Nej det menar jag inte teosofi är uppdelad i "den äldre" som är grejen från medeltiden och "den yngre" som är new age bullshit. Jag menade den äldre.

Och teosofi är inte bara en synonym till teologi. Gör lite research.

Bolongo

Herr Doktor
God45;n108007 said:
Och teosofi är inte bara en synonym till teologi. Gör lite research.
Inte bara "bara". Jag skrev också "ursprungligen".

Snabbast möjliga research ger lite grunder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Theosophy

Alltså, det finns inte "bara" de två du tar upp utan ännu fler.

1. Antiken: "The term theosophy was used as a synonym for theology as early as the 3rd century CE"

2. Medeltiden: judisk kabbala.

3. Senmedeltid/renässans: kristen/hermetisk kabbala.

4. Renässansen: gnosticism.

5. Nyare tiden: lite vad som helst.

6. Sent 1800-tal: Blavatsky.

Tomatalven

Hero
Terje: Är du söker på det, att i Kult är Sephirot=Arkonter? För så är det inte i gnostisk/hermetisk kabbalah iaf. Fast däf kanske Kult bryter från verkligh... jag menar den gnostisk/hermetiska värödsbilden :) Arkonterna är relaterade till Kliffot. Arkonter är btw som de där med solglasögon i Matrix.

terje

xenomorf mystiker
Tomatalven : Du har helt rätt, Kult avviker här genom att göra sephirot till demiurgens tjänare. Dödsänglarna / kliffot är i kult tjänare till astaroth, som är demiurgens tvilling i kult. Till skillnad från gnosticism och kabbala så finns ingen sann gud i Kult, utöver människan.

Tomatalven

Hero
Demiurgens tvilling? Fan vad dom överdriver Astaroth. Tydligt tecken på obalans mellan Hod och Netzasch hos författarna ;)