Först och främst, angående Conspiracy of Shadows; Jag tror det kan funka rätt bra förutsatt att man vill spela en annorlunda sorts skräckrollspel där det inte till lika stor del är spelledaren som skrämmer spelarna, utan spelarna får till viss del ta stämningen i egna händer (det här gäller ju egentligen för traditionellt rollspel också, spelarna måste engagera sig i stämningen för att det skall fungera men inte riktigt på samma sätt) och skrämma sig själva (och varandra.) När spelarna har berättelsen till så stor grad i egna händer, och är införstådda med mycket av bakgrunden och vad som händer i scenariot, måste de ha förmågan och viljan att skapa skräcken på en annan nivå än den vanliga där man upplever känslorna ur sin egen karaktär. Jag tror absolut att det kan fungera, men det kanske inte är något alla är sugna på när de vill spela skräck.
För mer traditionell "upplevelseskräck" skulle jag vilja rekomendera Unknown Armies system, som både är ganska lätt och lämnar rätt stort utrymme för spelarinflytande i rollpersonsskapandet (fria färdigheter, rätt mycket öppna "personlighetsregler".) Är du bekant med det regelverket? Stridssystemet är simpelt och dödligt, en schysst detalj är att "hit pointsen" (minns inte vad de heter) är dolda för spelarna vilket skapar en bra osäkerhet och bidrar till skräckupplevelsen. Madness-systemet är också det grymt bra och mångfacetterat, istället för att köra på typ en "galenhetsskala" som bara kan gå åt ett håll har man några olika aspekter av psyket med separata mätare där man antingen kan bli instabil och försvagad eller härdad och "omänsklig" när man plockar madnesspoäng. Det går nog att kombinera ganska smärtfritt med Kults mentala balans (som trots allt är en grymt viktig del av spelet, kanske den allra viktigaste) för att behålla filosofin bakom Kultvärlden.