Nekromanti Kult ??

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Er det noen som kan gi meg en anbefaling om Kult?
Hvordan det er oppbygg,setting og system?
Og andre gleder ved spillet?
Hvordan er det å være SL?

det virker ikke som om normenn spiller det.

Panurg
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Kolla in http://www.network54.com/Hide/Forum/10524
jag tror att en kille som brukar posta där rätt ofta är norrman.

Kult är ett extremt mörkt rollspel som utspelar sig i "en värld där solen har gått ner". Gud är död (eller försvunnen), men när han var vid liv var han inte vidare snäll. Grundidén är att människorna är gudar som fjättrats i den materiella världen och glömt sin sanna natur. Detta fängelse bevakas av en uppsättning varelser. Andra varelser vill bryta sönder illusionen, några andra är bara sadistiska monster som älskar att plåga människorna. Det går att vakna upp och bryta sig loss ur illusionen, men det går knappast inom spelets ramar eftersom det förutsätter att man lämnar sin mänsklighet bakom sig. Kort och gott: Kult är vansinne i en hopplös värld där inte ens döden betyder befrielse. Bakgrunden till världen är orehört rikt beskriven och snyggt gjord. Mycket inspiration har tagits från verkliga ockulta traditioner samt gnosticismen och kabbalan. Ett stort och mycket bra spel.

Reglerna baserar sig helt på tärningsslag med en 20-sidig tärning. Det gäller att slå under färdighetsvärdet och mellanskillnaden mellan tärningsslaget och färdighetsvärdet blir "effekten" som ger en gradering på hur lyckat resultatet blir. regelsystemet är lätt att lära sig, fungerar snabbt och flyter bra. Dessutom känns det lagom realistiskt samtidigt som det skapar goda möjligheter för rollspelande.

Kult är ett spel som kräver en del erfarenhet och en viss grad av personlig mognad. Det tar upp mycket "vuxna" teman som sex, droger, grovt våld och så vidare. Det är mörkt och rått. Det kräver en hel del av spelledaren för att det ska fungera. Men om man gör det rätt är det värt jävligt mycket, det är ett mycket fint spel med goda möjligheter för riktigt obehaglig skräck och djup, mörk ångest. Jag rekommenderar det varmt. Man bör, som skräckrollspelare, ha provat det.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Personlighet? Ja, faktiskt jättemycket. Enligt mig ett av de enklare systemen vad gäller färdighetsslag och skador i alla fall vilket lett till att vi använt oss av regelsystemet vid flera andra tillfällen också, främst vid de tillfällen då vi inte gillat befintliga regler.

"Nä, Western systemet är för tungt. Ta och konvertera om era karaktärer till KULT enligt bästa förmåga. Vadå går inte? Jamen då gör vi väl om systemet lite. Givetvis med KULT som mall."
Sammanfattning av en lång och hetsig debatt om lämpligt regelsystem till ett lite smålång vilda västern äventyr.

Personlighet på KULT som spelvärld? Det är ju redan nämnt att spelet är mörkt och dystert, men för att vara ärlig så tycker jag inte att det stämmer helt. Spelet är Mystiskt, Mörkt, Dystert och dessutom lätt att leva sig in i tack vare boken utförliga beskrivningar av världen (tyvärr får/bör spelarna inte läsa hela sanningen).
 
Top