Nekromanti KULT?

vandraren

Swordsman
Hej igen. Har någon någon koll på alla de olika utgåvor och upplagor av Kult som gjorts. Framförallt svenska sådana. Hörde att det har kommit ut igen nu i våras. Fast på engelska. Har någon köpt det? I så fall, är det värt att köpa eller ska man leta efter gamla klassiker på auktioner? Jag vet att vår spelgrupp haft lite kult-böcker på svenska. Det fanns färgade sidor med arketyper som femme fatale o dyl. Vet någon vilken utgåva det kan ha varit?

infelix

Veteran
det låter som andra utgåvan. den boken brukar dyka upp på tradera i mellan åt och brukar gå för runt 4-500:-

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det kan mycket väl ha varit den första utgåvan. Den bestod av tre häften i serietidningsstorlek (jag vet inte vad formatet heter), med namnen: Lögnen, Sanningen och Vansinnet (har jag för mig). Omslagen är svarta, förutom en liten avlång bild på varje. I mitten av den första boken finns en inlaga med arketyperna, med förgbilder av Tomas Arfert. Det är den enda upplaga jag har, så jag vet inte hur lik den är senare upplagor. Jag bläddrade lite i den nya engelska versionen på LinCon och den såg ut att vara ganska lik originalet. De bitar jag läste var i alla fall direktöversättningar.

/tobias

Havoc

Swordsman
Andra utgåvan för 500? Låter hiskeligt dyrt. Såg den nyss för mycket billigare ny.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter min snabba genombläddring av samma bok så kunde jag även konstatera att flera av bilderna kommer ifrån olika Kult-produkter. På LinCon kostade regelboken typ 399 spänn om jag inte minns helt fel.

EchonCique

Hero
Leta i detta forum på senaste versionen så finner du svaret.

Den nya utgåvan är en sorts mish-mash av den A4-formade boken som kom ut på både engelska och svenska. Utöver den har de bakat in magiböckerna som kom till den samma, fast enbart på engelska. Sedan har de mixtrat lite med stridssystemet och behållt vissa saker från första versionen av kult dvs tre-boks-versionen och gjort ett rollformulär som kör på ett annat stridssystem.

Sedan har de återanvänt alla bilderna dvs inga nya bilder går att hitta i boken och samtliga är numer svartvita.

Kort sagt inget värt att köpa om man har andra utgåvan från Metropolis och någon eller båda av magiböckerna.