Jag spelade aldrig när det begav sig, men jag tänker att om man bara ska skaffa en utgåva så är franska 7th Circles version solid och komplett - inte speciellt hållbar, och den är inte den roligaste estetiskt, men den samlar sånt som tidigare varit separata böcker och gör det på ett ganska förtjänstfullt sätt.
Rent formmässigt är jag mycket svag för den amerikanska andra utgåvan, den som leker mer med formerna. Den första versionen av spelet (på svenska eller engelska) har ju ganska speciella motiv för sina illustrationer, men är formmässigt ganska traditionell i mina ögon.
Vad gäller äventyr har jag nog bara hunnit läsa Tarotikum hittills, och det är en rätt skräpig och hyperlinjär sörja som mest framstår som lä'tt renskrivna SL-anteckningar från ett till övervägande del improviserat spelande. Nu var det ett tag sedan jag läste det, men jag minns det som att det flera gånger blev typ "rollpersonerna kan välja A eller B, när de valt A så..." och sedan beskrivs aldrig effekterna av B överhuvudtaget. Överhuvudtaget blev jag så matt av den läsupplevelsen att jag inte lyckats ta mig an några fler Kultäventyr. Om någon kan tipsa mig om ett välskrivet Kultäventyr så testar jag gärna ett till, för även om regelsystemet i Kult är gammal hederlig oanvändbar BRP så tycker jag ändå om spelvärlden, som jag tycker har potential.