Nekromanti Kults historia

Khan

Kondottiär
Nästa generation Kult är på gång borta på Helmgast. Men jag funderar lite på de gamla utgåvorna. Jag tillhör den minoritet av svenska rollspelare som faktiskt aldrig spelat Kult, knappt ens bläddrat i någon av böckerna.

Vad är skillnaden på utgåvorna? Vilken är bäst? Vilka äventyr för man inte missa? Vad bör införskaffas i väntan på nästa utgåva?

Martin

Veteran
Jag har bara varit spelledare för den första, svenska utgåvan. Jag har svårt att avgöra om det var nyhetens behag eller bara det faktum att designen kändes så exklusiv med genomgående tvåfärgstryck (och några uppslag i fyrfärg, vill jag minnas), som gör att jag fortfarande gillar den bäst.

Idag har jag inte kvar någon utgåva, men har haft även den andra utgåvan på svenska, liksom den fransk-engelska utgåvan (som kom för kanske tio år sedan) i min ägo. Tyvärr gav ingen av dem samma kick; jag varken spelade eller läste ut dem.

På konvent tittade jag lite avundsjukt åt formspråket på den första (tror jag?) engelska utgåvan med guld- och silverfärgade omslag på vissa kompendier; tyckte dessa var riktigt snygga, men vet inget om innehållet.

Annars är väl "Den Svarta Madonnan" det tillbehör till Kult som man måste ha. Innehållsmässigt kvittar nog vilken utgåva, men gissningsvis är första svenska den som (liksom spelet) ger bäst intryck.

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag tror en hel del ändrades från första till andra (svenska) utgåvan på grund av Det Stora Ståhejet kring spelet.
De två saker som jag minns mest är:
- Magi gick från något som rollpersonerna kunde utöva till något som bara SLPkunde. Ritualerna var rätt detaljerat beskrivna vilket somliga tolkade som en praktisk vägledning i svart magi och inte ett element i ett fiktivt spel.
- Monstertexterna ändrades från att beskriva monsterna och vad de kunde göra till att bestå av något slags citat + stat-block. Det sistnämnda var inte alltid så hjälpsamt när en förmåga kunde vara "Förvränga verkligheten 15", utan ytterligare beskrivning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelade aldrig när det begav sig, men jag tänker att om man bara ska skaffa en utgåva så är franska 7th Circles version solid och komplett - inte speciellt hållbar, och den är inte den roligaste estetiskt, men den samlar sånt som tidigare varit separata böcker och gör det på ett ganska förtjänstfullt sätt.

Rent formmässigt är jag mycket svag för den amerikanska andra utgåvan, den som leker mer med formerna. Den första versionen av spelet (på svenska eller engelska) har ju ganska speciella motiv för sina illustrationer, men är formmässigt ganska traditionell i mina ögon.

Vad gäller äventyr har jag nog bara hunnit läsa Tarotikum hittills, och det är en rätt skräpig och hyperlinjär sörja som mest framstår som lä'tt renskrivna SL-anteckningar från ett till övervägande del improviserat spelande. Nu var det ett tag sedan jag läste det, men jag minns det som att det flera gånger blev typ "rollpersonerna kan välja A eller B, när de valt A så..." och sedan beskrivs aldrig effekterna av B överhuvudtaget. Överhuvudtaget blev jag så matt av den läsupplevelsen att jag inte lyckats ta mig an några fler Kultäventyr. Om någon kan tipsa mig om ett välskrivet Kultäventyr så testar jag gärna ett till, för även om regelsystemet i Kult är gammal hederlig oanvändbar BRP så tycker jag ändå om spelvärlden, som jag tycker har potential.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fjodor Pollett;n211207 said:
- Magi gick från något som rollpersonerna kunde utöva till något som bara SLPkunde. Ritualerna var rätt detaljerat beskrivna vilket somliga tolkade som en praktisk vägledning i svart magi och inte ett element i ett fiktivt spel.
Intressant! Det där stoppade ju 7th circle raskt tillbaks in, om jag minns deras utgåva rätt. Jag minns att jag läste boken och blev ruskigt fascinerad just av detaljrikedomen och det explicita där, med beskriven symbolik och så vidare. Inte så mycket färdighetsslag utan konkreta saker att göra. Jag borde nog läsa om den boken, nu när jag tänker efter...

McKatla

Utan titel
Jag har läst allt som getts ut till samtliga utgåvor, spelat mycket av det dessutom. Min favorit är den allra första svenska utgåvan, den i box. Men senare utgåvor är helt ok de med, så det är egentligen värt att läsa allt som gavs ut - möjligen med undantag för de överlayoutade böcker som kom på engelska, där texten emellanåt faktiskt inte går att läsa på grund av bakgrundsbilderna... Bland äventyren gillade jag som spelare Taroticum bäst (var det linjärt upptäckte vi det inte pga duktig spelledare), som spelledare Den svarta madonnan och Sinkadusäventyret Ett eko från det förflutna (Sinkadus nr 33). Bland supplementen i övrigt är det Metropolis (till andra svenska utgåvan) som jag gillar bäst; en ofantligt stämningsfull bok sprängfylld med hooks för äventyr - den är något av ett mästerverk i mina ögon, fortfarande bland de bästa spelsupplement jag sett.