Nekromanti Kulturell katastrof

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
RasmusL;n105729 said:

Moore... har skrivit en del bra och intressanta serietidningar. Och det är väl ungefär så långt jag kan gå när jag ska skriva positiva saker om honom. Jag tycker att han är ute och cyklar när det gäller ganska många saker i den där texten, men det har han även varit förut - han är "excentrisk" på ett ganska tråkigt sätt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Alltså...

The idea that it is not the place of two white men to ‘reclaim’ (although I’m not certain that’s exactly what we were doing) or otherwise utilise a contentious black character, unless I am to understand that this principle only applies to white men using black characters, would appear to be predicated upon an assumption that no author or artist should presume to use characters who are of a different race to themselves.
Moore bygger halmdocka. Vad jag vet har ingen sagt att ingen ska "utilize"; vad som brukar pratas om när det gäller sexistiska, rasistiska, homofoba etc. karikatyrer och symboler är det han helt hoppar över; "reclaim". Men Moore låtsas som att han inte förstår vad "reclaim" betyder och argumenterar sedan helt och hållet mot "utilize". Han förvandlar kritik mot att han som vit man försökt "reclaima" en rasistisk karikatyr till låtsaskritik om att författare inte får skriva om folk som inte är som de själva. Ser han verkligen inte skillnaden?

Han verkar också vara av åsikten att Gollywoggen inte alls hade något att göra med rasistiska stereotyper när den skapades. Citation needed, skulle jag säga.

Och som så många andra hittar han sedan på ett hypotetiskt förbud att vara heroiskt kämpande mot:

I imagine that the real question that is being asked in all this is actually ‘shouldn’t there be some fictional figures who, for whatever reason, authors and artists are forbidden to examine or refer to?’. To which my answer is a fairly unambiguous ‘no’
"Forbidden"? Nej. Bör det finnas fiktiva figurer som vissa författare bör vara försiktiga med att använda, eller bör utsättas för kritik om de använder? Ja.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
krank;n105741 said:
Citation needed, skulle jag säga.
But if you’re asking why I wanted to use a character largely perceived as a grotesque racial caricature, I would say that the answer is because Kevin and myself felt that we had identified a considerable gulf between how the character was originally presented and intended, and how the character had come to be viewed. Yes, I am of course aware that among nostalgic right-wingers such as Carol Thatcher there is the often-expressed sentiment that the later Minstrel-attired racist-slur toy should be returned to our toyshops and marmalade labels, and that it’s exclusion is a sign of political correctness gone mad. I would have hoped that it might be fairly obvious, with a little thought, that neither I nor Kevin are likely to be of that persuasion, but it appears not. What we perceived in Upton’s original was a strong, likeable and positive figure, presumably some manner of animated toy (although this would presumably have been one reasonably unique and personal to Upton herself, since the mass-production of subtly but crucially altered Golliwog toys only followed the publication of her stories), black-identified if only by virtue of his skin colour, during a period when the only other supposedly sympathetic black figures in fiction would be Nigger Jim or Uncle Tom.
.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Alltså, han ska bara dra sig tillbaka från allmänheten och låta sina verk tala för sig själv. Så han kommer inte sluta skriva saker som jag trodde när jag såg titeln på den här tråden :)

Med det sagt. Vem har blivit galnast på gamla dar? Moore eller Miller? Alltså, visst, Miller skrev den mest rasistiska serien någonsin i Holy Terror. Men Moore skrev Deep one våldtäkts serien Neonomicon:

 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Kevin and myself felt that we had identified a considerable gulf between how the character was originally presented and intended, and how the character had come to be viewed.
Det är ju precis det som det behövs en källa till annat än att karln och hans samarbetspartner intalat sig det. Det är lite som de där nötterna som envisas med att säga n-ordet för att de fått för sig att det "bara betyder svart" och "inte har nån rasistisk historia". Jag är nästan helt säker på att Upton inte gned sina händer och kacklande utropade att "mouahahaha, nu ska jag minsann göra en riktigt elak karikatyr", men att hon agerade i en rasistisk tradition är väl ganska lätt att konstatera? Eller? Finns det källor som säger att figuren bara råkar ha i princip exakt samma egenskaper som blackface? Det spelar faktiskt ingen som helst roll huruvida det ansågs rasistiskt just då eller huruvida Upton själv betraktade sig som rasist.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Vad gäller superhjältandet... Han gör en del rätt märkliga antaganden. Till exempel att det skulle vara önskvärt för varje århundrade att skapa en kultur som var "sin egen" helt och hållet, inte influerad av tidigare. Eller ens möjligt. Att superhjältar skulle vara skiljda från James Bond eller de westernromaner etc som äldre generationer läst även en bit upp i åldrarna. Varför skulle fantastik vara förbehållet barn? Eller varför skiljer sig superhjälteserier från andra serier, eller från annan fantastik? Varför är man mer "emotionally stunted" för att man läser superhjälteserier än andra serier, eller andra böcker?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
God45;n105756 said:
Alltså, han ska bara dra sig tillbaka från allmänheten och låta sina verk tala för sig själv.

Att döma av hur bra koll han verkar ha på sin omgivning skulle jag säga att han skulle behöva göra tvärtom... Extremt mycket av hans resonemang är ju sånt han själv erkänner att han bara hittat på. "I imagine", "I can only assume" och så vidare. Typexempel på för mycket isolering och introvert tänkande på egen kammare, för lite kommunikation med världen i stort...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
krank;n105764 said:
Extremt mycket av hans resonemang är ju sånt han själv erkänner att han bara hittat på. "I imagine", "I can only assume" och så vidare.
Eller så försökte han bara vara lite ödmjuk för att inte provocera i onödan. En poänglös ansträgning såklart.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
krank;n105761 said:
Vad gäller superhjältandet... Han gör en del rätt märkliga antaganden. Till exempel att det skulle vara önskvärt för varje århundrade att skapa en kultur som var "sin egen" helt och hållet, inte influerad av tidigare. Eller ens möjligt. Att superhjältar skulle vara skiljda från James Bond eller de westernromaner etc som äldre generationer läst även en bit upp i åldrarna. Varför skulle fantastik vara förbehållet barn? Eller varför skiljer sig superhjälteserier från andra serier, eller från annan fantastik? Varför är man mer "emotionally stunted" för att man läser superhjälteserier än andra serier, eller andra böcker?
Han tar superhjältar som ett exempel (eller som direkt svar på en fråga om superhjältefilmer) på en underhållningsform som skapades "för att underhålla 12-åriga pojkar för 50 år sedan" men vars publik idag till stor del består av vuxna människor. Han nämner Doctor Who som ett annat exempel på detta.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
chrull;n105773 said:
Han tar superhjältar som ett exempel (eller som direkt svar på en fråga om superhjältefilmer) på en underhållningsform som skapades "för att underhålla 12-åriga pojkar för 50 år sedan" men vars publik idag till stor del består av vuxna människor. Han nämner Doctor Who som ett annat exempel på detta.
Men han förklarar inte varför en kulturforms ursprung skulle ha bäring på hur "emotionally stunting" kulturformen/genren är idag.

Han underbygger sitt argument ungefär lika väl som de där som underkänner all fantastik för att vuxna människor bara ska gilla "verkliga" saker. Det vill säga inte alls.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Rymdhamster;n105767 said:
Eller så försökte han bara vara lite ödmjuk för att inte provocera i onödan. En poänglös ansträgning såklart.

Hahaha
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Har inte Alan Moore sagt att superhjältar är skräp i 30 års tid nu?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Läser man originalintervjun säger han inte ens att han ska dra sig tillbaks fullständigt. Han ska inte ens sluta ge intervjuer. Så... Business as usual.
 
Top