Nekromanti Kulturkontakt - tokon och rauner

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Finns det egentligen några som helst kulturella vägar mellan tokon och rauner? Eftersom de är grannfolk (vad jag förstått bor tokon även i skogarna på andra sidan bergen) torde det vara fallet, men i spelvärlden tycks det som om de har lika lite influenser och kontakt som, tja, skottar och mongoler. Finns överhuvudtaget något utbyte mellan de två folken eller är det bara två helt skilda kulturer som genom konstruktörernas nyck blivit grannar? :gremsmirk:

Minimoni

Homelander
Hallå!

I mitt Mundana så har de sporadisk kontakt med varandra. Dock har de inget större kulturellt utbyte. Jag tycker personligen Raunerna redan finns på för många ställen. De finns ju en flod i Asharien som heter Raunfloden och iEbhron så är ca 25% Rauner. Tycker faktiskt Raunerna har lita väl mycket område att härja på. Av den anledningen tycker jag inte man borde ge dem ännu mer inflytande.

Tzimisce som gillar Rauner men vill inte att de ska ta över Mundana.

Silvervarg

Warrior
De finns ju en flod i Asharien som heter Raunfloden

Det behöver nödvändigts vis inte leva rauner där bara för den är namngiven efter Raunerna. Person som namngav flod kanske tyckte den påminde om rauner eller så har det bott rauner där en gång för länge sedan.

i Ebhron så är ca 25% Rauner
Ja men nu är det ju en annan kontinent, den ebhronske raunen kan vara väldigt olik sin västliga släkting. Kanske så tvingades en stor grupp rauner flytta pga av svält, religonförföljelse etc. Det skulle vara mkt roligare om de tvingades flytta pga av sin tro eller något sånt.

Minimoni

Homelander
Det behöver nödvändigts vis inte leva rauner där bara för den är namngiven efter Raunerna. Person som namngav flod kanske tyckte den påminde om rauner eller så har det bott rauner där en gång för länge sedan.
Hmm. Har du något belägg för dina tankar gällande floden? Om någon tyckte floden liknande en raun så borde det rimligen finnas Rauner i närheten. Annars kan ju knappast namngivaren eller namngivarna veta hur en Raun ser ut.

Ja men nu är det ju en annan kontinent, den ebhronske raunen kan vara väldigt olik sin västliga släkting. Kanske så tvingades en stor grupp rauner flytta pga av svält, religonförföljelse etc. Det skulle vara mkt roligare om de tvingades flytta pga av sin tro eller något sånt.
Nu står det väl i Gografica att Raunerna i Ebhron har Raunatron som religion. Eller? Och de flydde inte på grund av någon religionsförfölelse. De invaderade landet på bästa Mongolstil.

Tzimisce

Phelan

Hero
Tja, om vi ska diskutera dominerande folkslag, är det inte dags att göra något åt de hemska vanarerna? De är ju överallt!!!

Alternativt så kanske man kan se det som så att ja, det finns en massa rauner, men för den skulle har de inte någon enorm politisk enighet och det behöver inte finnas någon automatisk kärlek mellan dem. Raunerna blir väl bara ett rejält hot de få tillfällen som någon stark ledare lyckas ena en massa stammar som oftast brukar slåss inbördes och stjäla varandras hästar? Sen dör ju personen rätt snabbt och då lugnar det sig igen...

Mvh / Phelan, som inte störs av rauner

Minimoni

Homelander
Tja, om vi ska diskutera dominerande folkslag, är det inte dags att göra något åt de hemska vanarerna? De är ju överallt!!!
Nu ser jag inte Vanarer som ett folkslag utan flera folkslag som har vissa fysiska likheter. Raunerna har dock en enhetlig religion som de flesta Rauner lär vara involverade i. Jag stör mig inte heller på Raunerna så mycket. Men de har stora områden.

Alternativt så kanske man kan se det som så att ja, det finns en massa rauner, men för den skulle har de inte någon enorm politisk enighet och det behöver inte finnas någon automatisk kärlek mellan dem. Raunerna blir väl bara ett rejält hot de få tillfällen som någon stark ledare lyckas ena en massa stammar som oftast brukar slåss inbördes och stjäla varandras hästar? Sen dör ju personen rätt snabbt och då lugnar det sig igen...
Så tänker jag mig dem också. I bästa Mongolstil. Duktiga erövrare men mycket dåliga politiker. Lite Timur Lenkh om man nu vill.

Tzimisce som dock fortfarande tror att det finns Rauner i Asharien i väst till Ebhron i öst.

storken

Warrior
Om någon tyckte floden liknande en raun så borde det rimligen finnas Rauner i närheten. Annars kan ju knappast namngivaren eller namngivarna veta hur en Raun ser ut.
Möjligt att det funnits en eller annan raunkrake kring floden, men de tar knappast upp någon större plats på Asharina.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Raunfloden

I fallet med Raunfloden härrör dess namn från en forntida raunländsk invasion av Asharina. Ruinerna av den stora mur som återfinns söder om Raunfloden skvallrar om väldiga försvarsverk mot norr vid samma tid. Förmodligen utgjorde floden en gång en naturlig gräns, eller åtminstone buffert, mellan Asharina och den invaderande raunarmén. (Se Asharien & Soldarn eller Mundana).

- Ymir, upplyser.

Silvervarg

Warrior
Nu står det väl i Gografica att Raunerna i Ebhron har Raunatron som religion. Eller? Och de flydde inte på grund av någon religionsförfölelse. De invaderade landet på bästa Mongolstil

Protestaner och katoliker är bägge kristna, men kommer de bra överens (tänk medeltidssamhälle)?? Många kristna människor emigrade ju till nordamerika för att slippa förföljerser i sina hemland trots det land var kristet. Så att de är ju tolkning på religon som styr. Jag tycker inte om på att alla rauner tolkar religon på samma sett ( Huvudsaken är att man dyrkar guden, inte hur. I consaber ses väl magi som en gåva från daak medan i jargien är magi förbjudet) olika stammar har olika tolkningar och olika områden har olika tolkningar. enligt mig då..

dream

Hero
Raunlänningarnas spridning kan ju bero på två saker, dels att de är (på vissa ställen var) ett normadiskt folk, dels på att de en gång i tiden kanske varit betydligt mer influentiella av en eller annan anledning i Mundana... :gremwink: Kanske är de de kringvandrande resterna efter ett större imperium?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Du får tänka på att raunlänningarnas religion inte är tillräckligt kodifierad för att egentliga schismer ska uppstå. Schismer uppstår huvudsakligen i organsierade religioner, där det finns en helig skrift att luta sig mot när man hävdar sin sak. För en oorgansierad tro som den raunländska är det enbart muntlig tradition som styr, och man är inte heller lika fördömande mot de tolkningar som avviker, om det inte är extremt.

Minimoni

Homelander
Nu är väl ändå liknellserna lite väl ute och trampar luft? Jag är faktiakt mycket väl medveten om kristendomens historia och är mycket tvivelaktig till att en sådan schism skulle kunna inträffat i en så dåligt organiserad religion som Raunatron tycks vara. Jag kan gå med på att olika Rauner tolkar religionen aningen olika och kanske mer individuellt än att varje stam har sin egen inriktning. Men tycker du att din förklaring är ett bra sätt att motivera Raunernas stora utbredning?

För att religiösa schismer av så stor karaktär som kristendomens splittring skall inträffa så krävs det att Kyrkan är aningen mer organiserad äv tex Raunatron.

Tzimisce

Minimoni

Homelander
Imperium.

Raunlänningarnas spridning kan ju bero på två saker, dels att de är (på vissa ställen var) ett normadiskt folk, dels på att de en gång i tiden kanske varit betydligt mer influentiella av en eller annan anledning i Mundana... Kanske är de de kringvandrande resterna efter ett större imperium?
Jag tror på en kombination av dina två orsaker! :gremsmile:

Tzimisce

Silvervarg

Warrior
Afrikas naturreligoner är ju inte särskilt organiserade, ändå gav och ger de upphov till krig....

Det behövs inte särskilt många människor för att fler människor.

Men det var bara en teori, jag sade aldrig att det var så.