Basenanji
Postd20modernist
Hallå alla powergejmare!
Nuförtiden har det gått troll i att beskriva sina coolaste slag i Miniatures och den ena fajten är häftigare, blodigare och dödligare än den andra.
Ändå är alla dessa fajter resultatet av att man behärskar DnD 3,5:s taktik bra. Dvs, vet man hur bra det är att kasta Magic Weapon på en allierad i en strid mot en motståndare som har Damage Reduction - tja, då kanske slaget är vunnet.
Somliga surpellar skulle invända att det där trickset bara är "powergejmande" (=att försöka dra största möjliga fördel ur varje situation utan att det för den sakens skull behöver passa med ens rollpersons agerande/bakgrund) men jag vill nog ändå hävda att det är ett spel i spelet!
DnD kräver inte bara en god ROLLspelare utan även en god rollSPELARE.
När jag läser följande rader av Oldtimer;
Jag väljer feats, skills, spells mm mm bara för att det känns rätt. Typ "...det vore coolt med en fighter som har "Iron Will"! En sådan vill jag spela!".
Det där leder bara till att jag spelar med trollkarlar som inte kan kasta spells, fighters som inte kan slåss och clerics som inte kan hela.
Jag behärskar, kort sagt, knappast spelet i spelet.
Alltså får ni hjälpa mig (och alla andra stackars satar som om och om igen väljer galna combos utan lyckligt slut ).
Ni ska försöka hitta den ultimata kombinationen som ger:
*Högst AC
*Max skada
*Max + på attack roll
...för en karaktär som endast är level 1!
Ex.
En human fighter lvl 1 med Strength 18 och Masterwork weapon och featen "Weapon Finesse" får sammanlagt +7 i Attack bonus (+1 i att bonus, +4 för strength, +1 för feat, +1 för masterwork).
Men, då har jag inte nämnt om hans fyra kamrater "aidar" honom, eller "flankar" honom. Frågan är hur hög bonusen kan bli egentligen? Finns det inte någon ras som kan ha mer än 18 i Strength? Just det...!
Okej, powergejmarna; upp till bevis, vem kan spelet i spelet bäst?
/Basnenanji
Nuförtiden har det gått troll i att beskriva sina coolaste slag i Miniatures och den ena fajten är häftigare, blodigare och dödligare än den andra.
Ändå är alla dessa fajter resultatet av att man behärskar DnD 3,5:s taktik bra. Dvs, vet man hur bra det är att kasta Magic Weapon på en allierad i en strid mot en motståndare som har Damage Reduction - tja, då kanske slaget är vunnet.
Somliga surpellar skulle invända att det där trickset bara är "powergejmande" (=att försöka dra största möjliga fördel ur varje situation utan att det för den sakens skull behöver passa med ens rollpersons agerande/bakgrund) men jag vill nog ändå hävda att det är ett spel i spelet!
DnD kräver inte bara en god ROLLspelare utan även en god rollSPELARE.
När jag läser följande rader av Oldtimer;
...inser jag att jag är en usel, usel och genomusel taktiker.Min son med sin dvärgkrigare älskar det. Så fort de befinner sig i strid mot numerärt överlägsna fiender, ligger han bra till för att vara den som fäller en hel del av fienderna. Och vips - har han en extra attack.
Dessutom behöver de inte vara såå klena. Tänk på att Kraftslag (Power Attack) är en förutsättning. Sonens dvärgkrigare med sin +11 i grundattackfördel lägger gärna alltihop på kraftslag. Han har normalt +10 på skadan med sin dvärgayxa (+13 om han fattar den i båda händerna). Med fullt Kraftslag får han +21 på skada (eller +35 om han fattar den i båda händerna!). Och med tre attacker per runda behöver det inte vara klenisar för att han skall fälla en varje runda... och få en extra attack.
Han älskar det knepet, som sagt.
Jag väljer feats, skills, spells mm mm bara för att det känns rätt. Typ "...det vore coolt med en fighter som har "Iron Will"! En sådan vill jag spela!".
Det där leder bara till att jag spelar med trollkarlar som inte kan kasta spells, fighters som inte kan slåss och clerics som inte kan hela.
Jag behärskar, kort sagt, knappast spelet i spelet.
Alltså får ni hjälpa mig (och alla andra stackars satar som om och om igen väljer galna combos utan lyckligt slut ).
Ni ska försöka hitta den ultimata kombinationen som ger:
*Högst AC
*Max skada
*Max + på attack roll
...för en karaktär som endast är level 1!
Ex.
En human fighter lvl 1 med Strength 18 och Masterwork weapon och featen "Weapon Finesse" får sammanlagt +7 i Attack bonus (+1 i att bonus, +4 för strength, +1 för feat, +1 för masterwork).
Men, då har jag inte nämnt om hans fyra kamrater "aidar" honom, eller "flankar" honom. Frågan är hur hög bonusen kan bli egentligen? Finns det inte någon ras som kan ha mer än 18 i Strength? Just det...!
Okej, powergejmarna; upp till bevis, vem kan spelet i spelet bäst?
/Basnenanji