Nekromanti Kumulativitet-rekord

Basenanji

Postd20modernist
Hallå alla powergejmare!

Nuförtiden har det gått troll i att beskriva sina coolaste slag i Miniatures och den ena fajten är häftigare, blodigare och dödligare än den andra.
Ändå är alla dessa fajter resultatet av att man behärskar DnD 3,5:s taktik bra. Dvs, vet man hur bra det är att kasta Magic Weapon på en allierad i en strid mot en motståndare som har Damage Reduction - tja, då kanske slaget är vunnet.

Somliga surpellar skulle invända att det där trickset bara är "powergejmande" (=att försöka dra största möjliga fördel ur varje situation utan att det för den sakens skull behöver passa med ens rollpersons agerande/bakgrund) men jag vill nog ändå hävda att det är ett spel i spelet!

DnD kräver inte bara en god ROLLspelare utan även en god rollSPELARE.

När jag läser följande rader av Oldtimer;

Min son med sin dvärgkrigare älskar det. Så fort de befinner sig i strid mot numerärt överlägsna fiender, ligger han bra till för att vara den som fäller en hel del av fienderna. Och vips - har han en extra attack.

Dessutom behöver de inte vara såå klena. Tänk på att Kraftslag (Power Attack) är en förutsättning. Sonens dvärgkrigare med sin +11 i grundattackfördel lägger gärna alltihop på kraftslag. Han har normalt +10 på skadan med sin dvärgayxa (+13 om han fattar den i båda händerna). Med fullt Kraftslag får han +21 på skada (eller +35 om han fattar den i båda händerna!). Och med tre attacker per runda behöver det inte vara klenisar för att han skall fälla en varje runda... och få en extra attack.

Han älskar det knepet, som sagt.
...inser jag att jag är en usel, usel och genomusel taktiker.
Jag väljer feats, skills, spells mm mm bara för att det känns rätt. Typ "...det vore coolt med en fighter som har "Iron Will"! En sådan vill jag spela!".
Det där leder bara till att jag spelar med trollkarlar som inte kan kasta spells, fighters som inte kan slåss och clerics som inte kan hela.
Jag behärskar, kort sagt, knappast spelet i spelet.

Alltså får ni hjälpa mig (och alla andra stackars satar som om och om igen väljer galna combos utan lyckligt slut :gremsmirk:).

Ni ska försöka hitta den ultimata kombinationen som ger:

*Högst AC

*Max skada

*Max + på attack roll

...för en karaktär som endast är level 1!

Ex.
En human fighter lvl 1 med Strength 18 och Masterwork weapon och featen "Weapon Finesse" får sammanlagt +7 i Attack bonus (+1 i att bonus, +4 för strength, +1 för feat, +1 för masterwork).

Men, då har jag inte nämnt om hans fyra kamrater "aidar" honom, eller "flankar" honom. Frågan är hur hög bonusen kan bli egentligen? Finns det inte någon ras som kan ha mer än 18 i Strength? Just det...!

Okej, powergejmarna; upp till bevis, vem kan spelet i spelet bäst?

/Basnenanji

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Weapon Focus, Basse...!

Ex.
En human fighter lvl 1 med Strength 18 och Masterwork weapon och featen "Weapon Finesse" får sammanlagt +7 i Attack bonus (+1 i att bonus, +4 för strength, +1 för feat, +1 för masterwork).
Weapon Focus menar du ju. Weapon Finesse gör att du får använda Dex istället fär Str när du anfaller med t.ex. rapier. Men nog med messerschimttande. :gremcrazy:

Det här är verkligen inte min starka sida (sen spelar jag ju väldigt lite D&D också) utan kör mer på din linje - tar hellre vad jag vill ta än vad jag kanske borde ta. Det är ju roligare så. :gremwink:

Ska se om jag kan komma med nåt...

Pom

Swashbuckler
Jag är nog inte rätt man att svara - de senaste två spelmötena har jag fått road kritik för mina envisa försök att argumentera för att min PC borde ha lägre attackbonus än han har.

Men en ursäkt att bläddra i PHB är alltid trevlig!

Half-orc Barbarian-1

Ability scores (standard point buy): Str 20 (inkl +2), Dex 14, övriga på 8 (en på 10, förmodligen Con).
Feat: Weapon Focus (greataxe)
Prylar (standard, 100gp): Greataxe (20gp), Scale mail (50gp).

Attack bonus: +7 (rage:+9)
Max damage: 19 (rage:22, crit+rage:66!)
AC: 16 (rage:15)

Masterwork kostar mer än någon lvl 1 har råd med. Med lite andra feats kan man ändra på balansen mellan attack-skada-AC, Power Attack, Combat Expertise (fast då får man offra en del Str eller Dex för att få upp den dumma kritterns Int till 13 (15 eftersom hon här ½-orc) men det blir ingen nettoförändring på summan. Likadant om hon skaffar en Buckler (vilket hon har råd med): +1 på AC men -1 på attack bonus.

Får vi se någon riktig munchkin som lätt bräcker detta efter att ha hånskrattat klart? :gremcool:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag antar att du menar att man ska utgå från grundreglerna. Annars kan jag nog hitta ännu värre exempel än nedan.

En halvorkbarbar med Str 20 ligger bra till både vad gäller attackbonus och skada.

Med BAB +1, Str-bonus +5, rage-bonus på Str +2, Weapon Focus +1 och ett masterwork-vapen +1 blir den sammanlagda attackbonusen +10.

Samme barbar, fast nu med Power Attack som feat kan, med en greataxe, utdela 24 hp i skada i ett slag (72 vid en crit!): ([Str-bonus +5 plus rage-bonus på Str +2] × 1,5) plus Power Attack +2 (för tvåhandsvapen) +12 (maxskada för greataxe) = 24.

Väljer han att slåss med en dwarven waraxe i varje hand kommer hans chanser att träffa fienden drastiskt att sjunka, men han kan dela ut 32 hp i skada om han träffar med båda attackerna (96 vid crit med båda yxorna): Str-bonus +5, rage-bonus på Str +2, Power Attack +1, +10 (maxskada för dwarven waraxe) plus ([Str-bonus +5 plus rage-bonus på Str +2] × 0,5) plus Power Attack +1, +10 (maxskada för dwarven waraxe) = 32.

En halfling fighter med Dex 20 kan komma upp i +11 i attackbonus med ett kastvapen (inom 30 fot): BAB +1, Dex +5, Point Blank Shot +1, Weapon Focus +1, masterwork-vapen +1, size-bonus +1, racial bonus på kastvapen +1.

När det gäller armor class är det en halfling eller gnome fighter med Int och Dex 13 (eller bättre) vi vill ha.

Med full plate +8, tower shield +4, Dex-bonus +1 (mer får han inte tillgodogöra sig i full plate), Combat Expertise +1, Dodge +1 och size-bonus +1 kommer vår krigare upp i AC 26 (en gnome får 30 mot jättar!).

Om han väljer fight defensively får han AC 27 eller 28 (en gnome får 31 eller 32 mot jättar) beroende på hur man tolkar reglerna för Combat Expertise (dvs. om Combat Expertise kan användas samtidigt som fight defensively eller ej).

Dessvärre har ju inte en nyskapad fighter råd att köpa sig en full plate innan han äventyrat till sig lite skatter, så jag vet inte om detta gills.

Basenanji

Postd20modernist
O, vad vackert!

Vänta nu- tänk dig att du gör 96 poängs skada ! Hur mycket xp kan man få för det? Tja, en Beholder klassas som CR 13 och den har c:a 60 hp...

Fatta vad coolt!

Dante ligger nära att bli månadens Trollkarl (från Kusten)!

/Basse, som uppriktigt älskar den här typen av "hitta max bonus" trots att han suger så benhårt på det själv! :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Dessvärre har ju inte en nyskapad fighter råd att köpa sig en full plate innan han äventyrat till sig lite skatter, så jag vet inte om detta gills.

Borde det väl göra. Man får dock vara lite kreativ om man ska få ihop den mängd stålar som krävs för det inköpet UTAN att samtidigt skrapa ihop 1.000 xp. Bara att gå iland med det borde nästan ge en xp-bonus i sig, så det är nog kört :gremwink:

/Anders

Bombu

Hero
hej!

om vi tittar på envigskämpen orvar ;-). Med en jättecool Hatt med fjäder.

så hittar vi en liten 1/2-ing fighter.

med

Dex 20!!!!

och pilbåge. gärna sammansatt långbåge (1d6 damage)
som tillåter lite styrkebonus på skadan.

+ på att träffa

BAB+1
Dex +5
*weapon focus +1
*point blank shot +1 (inom 30')
han är en liten skit +1
Om han har råd så skaffar han sig en masterwork båge+1
=+10 to hit.

Lycka till

Bombur

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bah! …

Jag har ju redan konstaterat att du kan få upp en halfling fighter till +11 i attackbonus om du ger honom ett kastvapen (eller en slunga). :gremsmirk:

Bombu

Hero
Re: Bah! …

där får man för att läsa som en kratta, både reglerna och ditt inlägg.....

Bombu

Hero
Med BAB +1, Str-bonus +5, rage-bonus på Str +2, Weapon Focus +1 och ett masterwork-vapen +1 blir den sammanlagda attackbonusen +10.

Samme barbar, fast nu med Power Attack som feat kan, med en greataxe, utdela 24 hp i skada i ett slag (72 vid en crit!): ([Str-bonus +5 plus rage-bonus på Str +2] × 1,5) plus Power Attack +2 (för tvåhandsvapen) +12 (maxskada för greataxe) = 24.

Mysigt. jag fnulade på hur man skulle kunna göra samma sak med lie istället....

det är ju sämre skada normalt
str 20, 4 extra vid rage ger +7 str bonus to hit och +10 i skada +2 powerattack, 8 maxskada för lie.

genererar 20 i max skada för normalt slag. *4 för crit =80 poäng.

tror att dubbla dvärgyxor behöver nått annat än en 1/2-orc barbar...

iallfall på level 1.
han vinner visserligen skadeligan men, -6/-10 på träffa utan 2weapon fighting kan ju göra att man känner sig lite sömnig...

kanske en dvärg med 2 dvärgyxor....

Haplo

Veteran
tror att dubbla dvärgyxor behöver nått annat än en 1/2-orc barbar...

iallfall på level 1.
han vinner visserligen skadeligan men, -6/-10 på träffa utan 2weapon fighting kan ju göra att man känner sig lite sömnig...

kanske en dvärg med 2 dvärgyxor....
Det hjälper inte så mycket. Han behöver visserligen inte ta Exotic Weapon Prof. (Dwarven Waraxe) för att kunna använda den i en hand, men utan Two-weapon Fighting har han också -6/-10 för att träffa. Med Two-weapon Fighting blir det ändå ganska rejält med minus, -4/-4, eftersom en Dwarven Waraxe inte räknas som Light weapon. Samma sak för en halv-orc med två dvärgyxor.