Nekromanti Kung fu-system

Genesis

Ni dés ni maître
Dnalor: På den tiden tyckte jag att logaritmiska skalor var the shit
[x] Genesis: Logaritmiska skalor ÄR the shit, men bara om man slipper räkna med dem själv.
Dnalor: Jag skulle fortfarande använda logaritmiska skalor om jag skulle göra något slags simulerande system som behövde vara väldigt skalbart
Dnalor: Typ ett superhjältesystem
Dnalor: Men jag gör inte längre "simulerande system" :p
Dnalor: (Jag gör inte längre några system alls)
[x] Genesis: Mitt eget wuxia-system använder sig av logaritmiska skalor.
[x] Genesis: Alla har en nivå (level). Du använder stridssystemet mot folk på samma nivå.
[x] Genesis: Har motståndaren lägre nivå så är det bara att beskriva hur du spöar honom. Har han högre så får du autospö.
[x] Genesis: Grejen är att tio personer av en viss nivå räknas som en nivå högre.
Dnalor: Ah, då är det ordentligt logaritmiskt
[x] Genesis: Så en nivå 5-snubbe är jämnstark med tio på nivå 4, 100 pers på nivå 3, 1000 på nivå 2, och kan ha en jämn match med en armé på 10 000 nivå ett-snubbar.
Dnalor: (som om saker var "mer logaritmiska" ju högre tal skalan var en logaritm av :p)
[x] Genesis: Schysst, va?
Dnalor: Låter fräckt
Dnalor: Lite synd bara att man omöjligt kan möta någon som är mäktigare än en själv, växa med utmaningen och gå segrande ur en strid mot alla odds
[x] Genesis: Stridssystemet i sig är baserat på att man har en "spelplan" som beskriver ens stil, med en massa platser med linjer emellan sig. Så man kan gå från "Hopp" till "Spark" till "Buddhas virvelvindsslag"
;, till exempel.
[x] Genesis: I kung fu-filmer går man inte segrande mot alla odds. Man får spö, tränar upp sig och kommer tillbaka när man är på samma nivå.
[x] Genesis: Så slumpar man ut en massa pluttar på spelplanen i varje runda. Du slår hur många steg du får gå, och försöker hitta en väg där du får så många pluttar som möjligt.
Dnalor: Låter extremt Forgeigt
[x] Genesis: Typ "Ah, här kan jag gå svep-hopp-fem elementens näve och landa i tranans ställning. Då får jag fem pluttar, och har de där pluttarna därborta att samla på mig nästa runda."
[x] Genesis: Och vissa ställningar ger extra steg, extra pluttar som slumpas ut nästa runda, eller möjliggör supertekniker.
Dnalor: Funkar det bra?
[x] Genesis: Vet inte. Trodde du jag SPELAT det? Ha.
Dnalor: Haha! Just kidding, old boy!
[x] Genesis: Funderar även på att lägga in skador på spelplanen. Så man kan tjäna pluttar genom att beskriva hur man får spö.
Dnalor: Haha, fränt
[x] Genesis: Problemet är att jag inte har en aning om vad motståndaren skall göra. Liksom, ha en spelplan för varje motståndare låter ganska jobbigt, ju.
Wilmer: Men alla mooks brukar ju ändå röra sig likadant och anfalla samtidigt, se på öppningsstriden i flying daggers. Ta spelplanen från snubben som är ledaren över de dåliga eller något.
[x] Genesis: Jo, precis. Men det är mer det jobbiga i att göra spelplaner för alla SLP:er. Fast man kanske kan ha färdiga spelplaner där man bara fyller i några luckor med namn på häftiga moves och ställningar.
Pilzeman: Låter ascoolt ju!
[x] Genesis: Man skulle även ha med saker i stil med "Använda omgivningen" och "Improviserat vapen" för att få till coolare beskrivningar. Speciellt om man har en stil som går ut på sån't.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skulle man kunna få se ett exempel på hur en sådan här spelplan ser ut och hur det skulle fungera Just nu är det lite för abstrakt för att jag ska våga ge någon annan kommentar än "intressant".

/tobias

Genesis

Ni dés ni maître
Gurgeh said:
Skulle man kunna få se ett exempel på hur en sådan här spelplan ser ut och hur det skulle fungera Just nu är det lite för abstrakt för att jag ska våga ge någon annan kommentar än "intressant".
Tja, visst. Vad sägs om den här?

Fast den skall vara betydligt större. Siffrorna i den här skulle då vara det nummer som ger en plupp om man slår det med en T6. Så om du tjänar fem pluppar per runda så slår du 5T6 och placerar ut. Men för en större karta skulle man nog behöva något smartare system.

Så står man på "Spark" här och får gå tre steg, så kan man till exempel säga en dräpande förolämpning och därefter hoppa upp på ett bord eller nå't, och ställa sig i sin fruktade ställning "Den himmelska drakens klor". Eller så kan man Göra samma förolämpning, men plocka upp bordet (improviserat vapen) och kasta det. Eller bli sparkad in i en vägg, men sedan resa sig upp och sparka iväg honom och avsluta i den himmelska drakens ställning. Vad som är bäst beror på hur plupparna ligger.

Har man en större karta med kanske tjugo olika platser, och man varierar hur många steg man får gå i varje runda, så borde det inte bli alltför repetitivt, eller?

Wilmer

Hero
Skittufft! Jag har länge filat på ett system som ska vara väldigt kungfuigt där spelarna köper nya moves när de "levlar" och att de får bygga movet genom att spendera poäng på skada, förflyttning och prioritet och kanske specialsaker som att man hoppar eller phasar i det så att man kan röra sig genom folk. Tänkt att spelas på en rutig plan men det blev inte så roligt i praktiken. Ditt system påminner väl en del om fäktningen i swashbuckler?

Pilzefrau

hon/henne
Man kan bygga ett väldigt brädspeligt spel av detta genom att ha nån sorts pussel och får nya bitar där man levlar. Man kan då även ha roliga specialsaker som gör att man kan ändra på sin konfiguration mitt i striden, och förvirra motståndaren totalt. Lite som när Arn byter vapenhand i en duell. Dock blir det kanske svårt att få rum med rollspel i detta. Men vem vet?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tror inte att det är särskilt förvirrande, eftersom motståndaren inte kan påverka ens bräde. Men tanken är att det skall vara speligt och samtidigt ge kreativa utmaningar att lösa.

Jag kommer aldrig att göra något av det här spelet, bara så att alla vet. Men jag postar det ändå.

Pilzefrau

hon/henne
Nej, då är det inte till så mycket nytta. Jag tänkte nog att motståndaren kunde "läsa din stil" och typ, blockera vissa av dina banor. Om han har ett jättebra försvar mot hoppsparkar kan han lägga en liten counter på alla pilar som går från din "hoppspark" till något annat, förutom den till "Bli skadad", så att du måste bli skadad om du använder din hoppspark. Om du flyttar hoppsparken någon annanstans vinner du både en runda innan han kan få upp sitt försvar igen, och dessutom gör du moves som tidigare var onåbara nåbara igen. Eller nåt.

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, kanske det. Det blir en helt annan grej än originaltanken, men det spelar ju ingen roll. Coola idéer. Från början funderade jag på om det skulle vara så att man gick omkring på samma bräde, men då blev det svårt att ha egna unika stilar.

Pilzefrau

hon/henne
Man kan ju färgkoda! Jättemeckigt kanske, men pilarna har olika färger som representerar lite olika sätt att slåss. Din unika stil består i hur många pluppar du får av varje färg. Om grön representerar väldigt råstarka manövrar och du är sumobrottare har du väldigt mycket grön, och kan därför göra fler "starka" övergångar än andra sorters.

Då funkar det att ha alla på samma bräde!

Genesis

Ni dés ni maître
Oooh, melikes. Stentuff idé. Meckigt att konstruera och speltesta, men det vore nog skitkul att spela. Jag kan tänka mig att det dessutom kan fungera såhär:

Plupparna man samlar på sig har egentligen ingen reell effekt. De är bara resurser. Däremot så kan man med hjälp av plupparna utföra de supertekniker som är unika för varje kombattant. Så även om alla kan komma åt alla tekniker på brädet (fast det är svårare för vissa som har dåligt i en viss färg), så har varje rollperson några helt unika supertekniker med coola namn, som är de som gör skada på riktigt. Det handlar bara om att sätta sig i rätt position för att kunna utföra dem och ha tillräckligt med pluppar för att kunna betala för dem.

Pilzefrau

hon/henne
Jag kom på mig själv med att faktiskt fundera på hur det skulle gå till, så även om jag inte heller lovar att göra något av det frågar jag efter hjälp:
Vilka tre eller fyra väldigt grundläggande sätt att slåss på finns det? Stridskonsternas sten-sax-påse typ? Kommer möjligtvis på smidighet-styrka-chi/chakra/vaddetnuheter, men annars?
Detta är ju de sorters övergångar mellan moves som finns, och inte movesen själva. Fast det kanske är lika bra att det är att gå till en speciell move som kostar av en viss färg, snarare än att gå från en speciell till en annan.
Edit: självklart kan man ha Vapen som en också, kanske istället för chi. Men fyra stycken funkar ju också.

Genesis

Ni dés ni maître
Skall man köra varianten med att det kostar att träda in på en viss ruta (vilket låter funktionellt), så kan man ju dela upp i grepp/låsning, slag/spark, akrobatik/improvisation och ställningar. Och så slumpar man vilken typ av pluttar man får, och hur många. Så en viss stil kan ha väldigt svårt att få till några grepp, men har inga problem med duktigt ställningsarbete och fixar snabba och kraftfulla sparkar, medan en annan är mer TKD-lik och kanske inte använder ställningar alls. Dessutom så kostar superteknikerna en viss speciell kombination av poäng, förutom de momentpoäng eller vad man kallar dem som man plockar upp på spelplanen. Då får man ju den där taktiska effekten: "Skall jag ta de där pluttarna som ligger på sparkrutan, eller skall jag spara mina slag/spark-poäng för att kunna utföra Buddhas handflata?".