Dnalor: På den tiden tyckte jag att logaritmiska skalor var the shit
[x] Genesis: Logaritmiska skalor ÄR the shit, men bara om man slipper räkna med dem själv.
Dnalor: Jag skulle fortfarande använda logaritmiska skalor om jag skulle göra något slags simulerande system som behövde vara väldigt skalbart
Dnalor: Typ ett superhjältesystem
Dnalor: Men jag gör inte längre "simulerande system"
Dnalor: (Jag gör inte längre några system alls)
[x] Genesis: Mitt eget wuxia-system använder sig av logaritmiska skalor.
[x] Genesis: Alla har en nivå (level). Du använder stridssystemet mot folk på samma nivå.
[x] Genesis: Har motståndaren lägre nivå så är det bara att beskriva hur du spöar honom. Har han högre så får du autospö.
[x] Genesis: Grejen är att tio personer av en viss nivå räknas som en nivå högre.
Dnalor: Ah, då är det ordentligt logaritmiskt
[x] Genesis: Så en nivå 5-snubbe är jämnstark med tio på nivå 4, 100 pers på nivå 3, 1000 på nivå 2, och kan ha en jämn match med en armé på 10 000 nivå ett-snubbar.
Dnalor: (som om saker var "mer logaritmiska" ju högre tal skalan var en logaritm av )
[x] Genesis: Schysst, va?
Dnalor: Låter fräckt
Dnalor: Lite synd bara att man omöjligt kan möta någon som är mäktigare än en själv, växa med utmaningen och gå segrande ur en strid mot alla odds
[x] Genesis: Stridssystemet i sig är baserat på att man har en "spelplan" som beskriver ens stil, med en massa platser med linjer emellan sig. Så man kan gå från "Hopp" till "Spark" till "Buddhas virvelvindsslag"
;, till exempel.
[x] Genesis: I kung fu-filmer går man inte segrande mot alla odds. Man får spö, tränar upp sig och kommer tillbaka när man är på samma nivå.
[x] Genesis: Så slumpar man ut en massa pluttar på spelplanen i varje runda. Du slår hur många steg du får gå, och försöker hitta en väg där du får så många pluttar som möjligt.
Dnalor: Låter extremt Forgeigt
[x] Genesis: Typ "Ah, här kan jag gå svep-hopp-fem elementens näve och landa i tranans ställning. Då får jag fem pluttar, och har de där pluttarna därborta att samla på mig nästa runda."
[x] Genesis: Och vissa ställningar ger extra steg, extra pluttar som slumpas ut nästa runda, eller möjliggör supertekniker.
Dnalor: Funkar det bra?
[x] Genesis: Vet inte. Trodde du jag SPELAT det? Ha.
Dnalor: Haha! Just kidding, old boy!
[x] Genesis: Funderar även på att lägga in skador på spelplanen. Så man kan tjäna pluttar genom att beskriva hur man får spö.
Dnalor: Haha, fränt
[x] Genesis: Problemet är att jag inte har en aning om vad motståndaren skall göra. Liksom, ha en spelplan för varje motståndare låter ganska jobbigt, ju.
Wilmer: Men alla mooks brukar ju ändå röra sig likadant och anfalla samtidigt, se på öppningsstriden i flying daggers. Ta spelplanen från snubben som är ledaren över de dåliga eller något.
[x] Genesis: Jo, precis. Men det är mer det jobbiga i att göra spelplaner för alla SLP:er. Fast man kanske kan ha färdiga spelplaner där man bara fyller i några luckor med namn på häftiga moves och ställningar.
Pilzeman: Låter ascoolt ju!
[x] Genesis: Man skulle även ha med saker i stil med "Använda omgivningen" och "Improviserat vapen" för att få till coolare beskrivningar. Speciellt om man har en stil som går ut på sån't.
[x] Genesis: Logaritmiska skalor ÄR the shit, men bara om man slipper räkna med dem själv.
Dnalor: Jag skulle fortfarande använda logaritmiska skalor om jag skulle göra något slags simulerande system som behövde vara väldigt skalbart
Dnalor: Typ ett superhjältesystem
Dnalor: Men jag gör inte längre "simulerande system"
Dnalor: (Jag gör inte längre några system alls)
[x] Genesis: Mitt eget wuxia-system använder sig av logaritmiska skalor.
[x] Genesis: Alla har en nivå (level). Du använder stridssystemet mot folk på samma nivå.
[x] Genesis: Har motståndaren lägre nivå så är det bara att beskriva hur du spöar honom. Har han högre så får du autospö.
[x] Genesis: Grejen är att tio personer av en viss nivå räknas som en nivå högre.
Dnalor: Ah, då är det ordentligt logaritmiskt
[x] Genesis: Så en nivå 5-snubbe är jämnstark med tio på nivå 4, 100 pers på nivå 3, 1000 på nivå 2, och kan ha en jämn match med en armé på 10 000 nivå ett-snubbar.
Dnalor: (som om saker var "mer logaritmiska" ju högre tal skalan var en logaritm av )
[x] Genesis: Schysst, va?
Dnalor: Låter fräckt
Dnalor: Lite synd bara att man omöjligt kan möta någon som är mäktigare än en själv, växa med utmaningen och gå segrande ur en strid mot alla odds
[x] Genesis: Stridssystemet i sig är baserat på att man har en "spelplan" som beskriver ens stil, med en massa platser med linjer emellan sig. Så man kan gå från "Hopp" till "Spark" till "Buddhas virvelvindsslag"
;, till exempel.
[x] Genesis: I kung fu-filmer går man inte segrande mot alla odds. Man får spö, tränar upp sig och kommer tillbaka när man är på samma nivå.
[x] Genesis: Så slumpar man ut en massa pluttar på spelplanen i varje runda. Du slår hur många steg du får gå, och försöker hitta en väg där du får så många pluttar som möjligt.
Dnalor: Låter extremt Forgeigt
[x] Genesis: Typ "Ah, här kan jag gå svep-hopp-fem elementens näve och landa i tranans ställning. Då får jag fem pluttar, och har de där pluttarna därborta att samla på mig nästa runda."
[x] Genesis: Och vissa ställningar ger extra steg, extra pluttar som slumpas ut nästa runda, eller möjliggör supertekniker.
Dnalor: Funkar det bra?
[x] Genesis: Vet inte. Trodde du jag SPELAT det? Ha.
Dnalor: Haha! Just kidding, old boy!
[x] Genesis: Funderar även på att lägga in skador på spelplanen. Så man kan tjäna pluttar genom att beskriva hur man får spö.
Dnalor: Haha, fränt
[x] Genesis: Problemet är att jag inte har en aning om vad motståndaren skall göra. Liksom, ha en spelplan för varje motståndare låter ganska jobbigt, ju.
Wilmer: Men alla mooks brukar ju ändå röra sig likadant och anfalla samtidigt, se på öppningsstriden i flying daggers. Ta spelplanen från snubben som är ledaren över de dåliga eller något.
[x] Genesis: Jo, precis. Men det är mer det jobbiga i att göra spelplaner för alla SLP:er. Fast man kanske kan ha färdiga spelplaner där man bara fyller i några luckor med namn på häftiga moves och ställningar.
Pilzeman: Låter ascoolt ju!
[x] Genesis: Man skulle även ha med saker i stil med "Använda omgivningen" och "Improviserat vapen" för att få till coolare beskrivningar. Speciellt om man har en stil som går ut på sån't.