Nekromanti Kungar

Vad är det för skillnad mellan "kung" o "kejsare"? Är det bara en definationsmässig och tradition eller ligger det något mer bakom?

”jag flyr aldrig – jag retirerar- retirera!” Groo

Krille

Super Moderator
"Vad är det för skillnad mellan "kung" o "kejsare"? Är det bara en definationsmässig och tradition eller ligger det något mer bakom?"

"Kejsare" som term kommer från Julius Caesar, som i själva verket hade titeln "imperator" eller "härskare" eller "ledare". Jfr engelskans "empire" och "emperor", två ord som härstammar från just "imperator" och betyder "imperium" eller "kejsardöme" respektive "kejsare". Sen råkade namnet "Caesar" bli kvar bland germanska och slaviska folk, i form av "kaiser", "kejsare" och "tsar".

"Kung" å andra sidan har germanskt ursprung, och återfinns lite här och var i länder med germanskt ursprung. I många av de romanska länderna så var det återigen latinet som spökade: där härstammar termen för "kung" från latinets "regnum", "regering" (japp, "regering" har samma rot) eller "styrande". Till exempel är det franska ordet för kung "roi" och för drottning "reinne".

Gemensamt är att termer som härstammar från "caesar" eller "imperator" ofta anses smälla högre än termer som härstammar från "könig" eller "regnum", eftersom Romarriket, när det styrdes av en "caesar" eller "imperator" helt enkelt körde över en massa områden som styrdes av en "könig" eller "regnum". Senare hängde termerna kvar: kejsaren över Tysk-Romerska riket var överställd en läbbans massa kungar, storhertigar och kurfurstar i Italien och Tyskland, till exempel.

Problem uppstod under kolonialismen. Marco Polo refererar till kejsaren av Kina som "kung", inte "kejsare", men senare insåg man hur enormt häftig kejsaren av Kina var, så den lokala kinesiska termen för högsta hönset översattes helt enkelt med "kejsare". I Japan hade man en situation motsvarande Tysk-Romerska riket: när portugiser och spanjorer kom dit, mitt under sengoku jidai-perioden, så hade man en massa furstar som krigade jävel mot varandra. Man konstaterade att dessa daimyo helt enkelt passade bäst som motsvarande kungar, och typen i Osaka med titeln "mikado" fick helt enkelt motsvara en kejsare. Sedan reviderades en hel del i terminologin, "daimyo" fick betyda "herre", men "mikado" fick fortsätta att betyda "kejsare". Jag har dock sett filmer textade på franska där "daimyo" faktiskt översätts med "roi" dvs "kung".

Industrialismen, och i synnerhet det brittiska imperiets storhetstid, har förvillat situationen ännu mer. Drottning Victoria var inte bara drottning över England, Skottland och Wales, hon var dessutom imperator över en sjuhelsickes massa kolonier över hela världen. Under de indiska krigen, då makten konsolliderades, kom hon att formellt bli kejsarinna över Indien, men hon var dessutom imperator över alla andra kolonier under brittiskt styre. Så drottning Victoria exemplifierar faktiskt alla varianter av regent-termer: drottning över plutteön England, kejsarinna över subkontinenten Indien med bihang (stora delar av Pakistan och Persien samt delar av Indokina) och imperator över en stor kasse kolonier av alla storlekar (från korallöar som New Britain till kontinenter som Australien).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
<I>Kung = Monarki, Kejsare = Diktatur</I>

Kung = kungadöme, monarki
Kejsare = kejsardöme, imperium

Diktatur = envälde, vilket man kan ha i en uppsjö olika politiska system, inklusive monarki.

--
Åke

Frippe

tackar som frågar
Smicker

Tänkte bara smickra Krille lite...

Jeveln vad du är påläst om allt och alla... imponerande...

Frippe

*** Steampunk rockar fett! ***

Äventyr

Världsbyggare
Re: Smicker

Har du kollat upp hans inlägg? Han kanske sitter och blåljuger oss rätt upp i ansiktet... ;)

Faktum är att jag håller med. Jag skulle då inte vilja honom i TP.

- daniel

"The force will be with you. Always."

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: TP (ot)

Så synd annars hade jag gärna kört i lag med herrn. Kan tyvärr inte sportfrågorna själv... Men kan mycket annat. Upptäckte jag - gissa om mina äldre bröder har bekymmer med en syster de inte trodde kunde något.

Förresten. Herrn är duktig på titlar... vad är en sheriff och var kommer ordet ifrån. *en tpfråga från damen som själv har svårt för titeln ifråga.... *

Till er andra tro inte allt som Disney och USA lär oss om titlar...

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Anakha

Warrior
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: TP [OT]

"Se bara till att jag får sportfrågorna. Då är jag chanslös."

Härom dan så spelade jag en 30-40 år gamal version av TP, ganska klurigt särskilt sportfrågorna. Vem vet tex. vem så var världsmästare i längdhopp för 30 år sen?

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"

Äventyr

Världsbyggare
Re: TP

Hm. Den kategorin går nog jag också bet på, tyvärr...

- daniel

"The force will be with you. Always."

Re: Smicker

Jo verkligen. Man undrar ibland om krille inte har något annat liv än att forska i skaer som tas upp på forumen. Tyvärr verkar det inte som han forskar iom att han dessutom alltid har en responstid på ca 5 minuter, knappt tillräckligt för att forska ordentligt i ett uppslagsverk.

OBS!! Det är helt allvarligt menat, killens responstid är inte mer än 5 min.

Weeha!

Krille

Super Moderator
Responstid

"Man undrar ibland om krille inte har något annat liv än att forska i skaer som tas upp på forumen."

Vad tror du att jag har gjort de senaste trettio åren? Supit bort skallen? /images/icons/wink.gif

"Tyvärr verkar det inte som han forskar iom att han dessutom alltid har en responstid på ca 5 minuter, knappt tillräckligt för att forska ordentligt i ett uppslagsverk."

Det kallas "att lära sig".

"Det är helt allvarligt menat, killens responstid är inte mer än 5 min."

Johodå - nu var jag på lunch, så nu tog det en timme.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Re: Responstid

Ok. Men det var ett undantag. Hur gör du egentligen, har du något program som visar dig alla inlägg kontinuerligt eller är det bara att du läser allt som rör sig på dessa forum?

Weeha!

Sodivra

Champion
Orrrd

Ord är alltid lika intressanta tycker jag!
Innehåller.. ja en hel massa!
Kul att dela upp dom och leta ursprung, samband, mönster..

Någon som delar denna passion?
Nä, inte rätt ord direkt..
Det inte så att jag sitter och aktivt funderar på ord,
men det är intressant ändå!

/Usch detta var en lite onödig post.. Dags att lämna den bakom mig.