Kutulu – en reviderad grundbok?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
När Eloso och Kutulu officiellt gick ut med att vi gick skilda vägar, så planerade jag tre saker:
  • Att skriva klart SL-guiden
  • Att revidera den svenska grundboken något, och släppa en ny utgåva i första hand som PDF; i andra hand PoD
  • Att äntligen släppa den engelska utgåvan som PDF och, om jag får till det på något smart sätt, PoD.
Första punkten är på G; det är ganska lite kvar av SL-guiden (som väl egentligen mer är en scenarioskrivar-guide). Den tredje väntar jag lite med tills jag inte har händerna fulla med att skriva Luna City Blues.

Så… den reviderade grundboken. Egentligen är jag ju hyfsat nöjd med boken precis som den är; det är ganska lite som skavt under åren. Jag skrev något här om att jag ville förenkla stridsreglerna (plocka bort förflyttning t.ex. – Kutulu är ju knappast tänkt som den sortens spel där man är tänkt att lägga en massa tid på sånt).

Just nu är min plan typ: Plocka bort förflyttning, göra reglerna för försvårande omständigheter generella istället för stridsspecifika.

Men jag tänker mig att ni väl lär vara ågra stycken iaf här som spelat eller åtminstone läst Kutulu. Vad tycker ni borde revideras?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Note to self; den "andra tråden" jag hänvisar till i arbetsdagboks-inlägget verkar vara den här och det här inlägget, kanske? Ligger typ rätt i tid iaf. Verkar rimligt – generalisera även "hetsiga situationer" så att det enda som blir kvar som strids-specifikt blir skador och beväpning, där det senare kan bli ett specialfall av omständigheter (inte bara försvårande).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Nu har jag gjort ett försök att revidera regelkapitlet enligt ovan.
Ni får gärna tycka saker! Har något viktigt gått förlorat? Är saker mer otydliga i den nya versionen?

Texten (den som ändrats) gick alltså från c:a 4 sidor eller 927 ord, till c:a 3 sidor / 502 ord. Förhoppningen är väl att det enda som försvann var onödigt precisa saker samt lite upprepningar.


Planen är nu annars att helt enkelt göra en rejäl genomläsning innan helgen, och se ifall jag hittar några uppenbara stolligheter eller formuleringar som skaver. Men jag tror helt ärligt inte att jag borde hitta så mycket – Kutulu är ett ganska kort spel och texten granskades ganska många varv och noggrant innan spelet trycktes…
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,635
Min grundprincip när det gäller sånt här är "ändra inte småsaker". Då skapar du två olika editioner utan att det finns någon viktig anledning till det, med all den förvirring det kan innebära (typ: "Funkar det här med edition X?", "Kan jag inte göra det? Jag trodde vi spelade edition X!", "Jag har edition X, behöver jag skaffa edition Y?", "Vi ska spela imorgon, kan jag göra min karaktär i förväg i edition X när jag inte vet om spelledaren har X eller Y?" osv).

Det kommer garanterat alltid att finnas något detalj man vill putsa vidare på. Det är bra, och man bör göra det, men samla upp tillräckligt mycket sådant innan du släpper en ny edition, som då blir tydligt "ny", inte bara "lite krom på baklysena, annars som förra årsmodellen".

Så, jag tycker att du ska behålla befintlig version, jobba vidare på den i ett parallellspår och när den nya skiljer sig signifikant från den gamla, gör en helt ny edition. Det här säger jag som en person som putsar i evighet på saker...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,963
Location
Sandukar
Min grundprincip när det gäller sånt här är "ändra inte småsaker". Då skapar du två olika editioner utan att det finns någon viktig anledning till det, med all den förvirring det kan innebära (typ: "Funkar det här med edition X?", "Kan jag inte göra det? Jag trodde vi spelade edition X!", "Jag har edition X, behöver jag skaffa edition Y?", "Vi ska spela imorgon, kan jag göra min karaktär i förväg i edition X när jag inte vet om spelledaren har X eller Y?" osv).

Det kommer garanterat alltid att finnas något detalj man vill putsa vidare på. Det är bra, och man bör göra det, men samla upp tillräckligt mycket sådant innan du släpper en ny edition, som då blir tydligt "ny", inte bara "lite krom på baklysena, annars som förra årsmodellen".

Så, jag tycker att du ska behålla befintlig version, jobba vidare på den i ett parallellspår och när den nya skiljer sig signifikant från den gamla, gör en helt ny edition. Det här säger jag som en person som putsar i evighet på saker...
Sure, finns värde i det som ett allmänt råd, men har du läst Kutulu? Regelerna läser man igenom på samma tid det tar att sluka en 150g burgare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Här är en komplett lista av faktiska regeländringar, alltså vad man skulle kunna kalla "breaking changes" mellan de två versionerna jag länkade:
  • öh, jag antar att man kan kalla "det finns inga explicita förflyttningsregler längre" för en sån grej?
Jag har själv aldrig använt de där förflyttningsreglerna; Kutulu är inte direkt ett stridsfokuserat spel. Så jag slängde ut dem.

Resten är bara omformuleringar och förkortningar – färre exempel som SL ändå kan räkna ut utifrån texten osv.

Alla existerande Kutulu v1-äventyr, på svenska eller japanska, är helt kompatibla mellan versionerna. Mest kanske för att äventyren aldrig innehåller några stats mer än kanske vilken expertis som krävs för att hitta vilken ledtråd.


Med andra ord: det här är bara jag som passar på att göra lite housekeeping när jag ändå har chansen inför ett nytryck. Folk som redan har originalutgåvan kan fortsätta köra med den.
 
Top