Nekromanti Kutulu - Akademiska specialiseringar: Naturvetenskap

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag sitter och funderar på olika alternativa, frivilliga regler till Kutulu. Ett förslag jag fått in (tack Sapient!) är att ge Expertiserna specialiteter.

Alltså: Som systemet ser ut just nu så har man ett värde mellan 0 och 3 i sina Expertiser. Vid värde 1 motsvarar ens kunskaper en glad amatör som läst på en del eller en student, vid 2 är man professionell och vid 3 en expert eller specialist. Tanken är alltså att de avgör hur mycket information man kan få ut från de ledtrådar man hittar - om det krävs expertkunskap (nivå 3) men gruppen inte har någon med tillräcklig kunskap så får man leta rätt på en expert som kan hjälpa till.

Sapient föreslog att de här skulle kunna utvecklas till träd, och av någon anledning tilltalar den idén mig. Alltså; vid nivå 1 kanske man fortfarande kan tala om "naturvetenskap", men vid nivå 2 är man helt klart inriktad åtminstone mot något specifikt område t.ex. biologi eller kemi. Och vid nivå 3 kanske man är ännu mer specialiserad?

Problemet är bara att det blir... en hel del att hitta på. Så jag tänkte skapa en tråd och be om er hjälp - om ni nu tycker att det här ens är en bra idé.

Så. Jag tänkte börja med naturvetenskap. Här är en skiss:

Naturvetenskap
  • Kemi
  • Fysik
  • Biologi
  • Astronomi
Det motsvarar alltså de två första nivåerna - vid nivå 2 väljer man att inrikta sig mot kemi, fysik, biologi eller astronomi. Fyra val tänker jag är ganska lagom.

Hur ser nästa val ut? När ens kemist ska få sin tredje nivå, vad har hen att välja på då? Om vi tänker 1920-30-tal, då.

Hur många val är vettigt att ha på tredje nivån? Är det ens relevant att försöka ha lika många val för alla? Eller kan det få skilja sig?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Kemi - Wikipedia vill dela in i fysisk, organisk och oorganisk... Kan man använda den tro? Även om det känns som att det mest är organisk och inorganisk kemi som är mest relevanta för rollspelssammanhang. Kanske räcker med de två...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
1920-1920 tal, då hände en hel del, problemet är att det är rätt värdelöst för en rollperson att ha många av de skillsen om man tänker för saker de kommer få användning för i spel. Med det sagt så är min förslag när det kommer till specialiseringar är följande, baserat på cutting edge a la tidigt 1930-tal:

Kemi:
Forskning på Fusion/fission (att leka med radioaktiva material kan gå under fysik också men hamnade under 20-talet oftast i kemi-lådan rent akademiskt), Forskning på proteiner, Radionukelär forskning.

Fysik:
Kvantfysik, Atomteori (mer känd som atomfysik, men atomteori låter fräsigare). Raket-forskning är också en kandidat, med inriktning på jet-motorer då.

Biologi:
Forskning på genetik och dna, Biokemi, Paleontologi

Astronomi:
Astronomisk utrustning (under 1920-1930 uppfinns ofantliga mängder nya metoder för att observera himlakroppar på olika sätt), Kometer och meteorer, Stjärnor.

Med det sagt, det här var vad som var het under sen 20-tal/tidigt 30-tal. Väldigt mycket av vad vi forskar på nu lades grunden för under 1920/1930-talet, så det går att specialisera sig på nästan vad som. Jag menar, folk försökte röntgenfota dna at the time för att få en bild av dess struktur (den första riktigt bra varianten kom ut 1953, av Rosalind Franklin).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
För fysiken är det en mycket spännande tid – starten på den moderna fysiken! Och det som då var närmare vilda spekulationer än verklighet (kvantfysik, relativitet, kosmologi) har i åtminstone två av tre fall flyttat in i vår vardagselektronik. Einsteins relativitetsteori fullbordades 1915 men var ännu på 20-talet kontroversiell, och blev inte accepterad förrän långt senare. Men den icke-euklidiska geometrin hade på allvar gjort sitt intrång i fysikens värld. Kosmologiska modeller för vårt universums ursprung och utveckling började utvecklas vid denna tid. Schwarzschildlösningen av Einsteins ekvationer som gav upphov till förutsägelsen av svarta hål utvecklades under första världskriget av Schwarzschild, som dog kort efter publikationen av en sjukdom han ådragit sig under kriget.

Den kvantrevolution som startades 1900 med Max Plancks kvantisering av ljuset, som han mest betraktade som ett matematiskt "trick" för att få ihop fysiken kring svartkroppsstrålning, hade blivit helt oundviklig på 1920- och 1930-talet. Det började bli tydligt att studien av det minsta (på den tiden atomer och atomkärnor) krävde en helt ny formalism där kvantiserade storheter var legio och det deterministiska perspektivet på tillvaron skakades om i grunden. Som en konsekvens av kvantrevolutionen blomstrade kärnfysiken från andra halvan av 30-talet och framåt vilket skulle leda till utvecklingen av atombomben under världskriget. En viktig beståndsdel är att den kosmiska strålningen (som man först trodde kom från jorden själv) kunde användas som en högenergetisk källa för att studera de allra minsta beståndsdelarna av materien långt innan partikelacceleratorer utvecklats. 30-talet är också på många sätt starten för partikelfysiken.

Jag har egentligen inget att invända mot Tonys indelning, utom möjligen att någon mer teoretiskt inriktad specialitet för fysik och/eller astronomi (kosmologi) kan vara kul, inte minst eftersom det är här det trevligt Lovecraftska med icke-euklidisk geometri och liknande kan kopplas till verkligheten och vårt universum. Annars vet jag inte om fysiken är så användbar i spel, annat än som krydda i äventyr med naturvetenskaplig tema som har sitt ursprung i Lovecrafts anspelningar om (på den tiden) modern fysik. Och är det upp till mig så ska givetvis varenda äventyr krylla av sådana referenser!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
krank;n226687 said:
Kemi - Wikipedia vill dela in i fysisk, organisk och oorganisk... Kan man använda den tro? Även om det känns som att det mest är organisk och inorganisk kemi som är mest relevanta för rollspelssammanhang. Kanske räcker med de två...
Jag kan inte svara på hur det är för kemi specifikt men en fara med att använda Wikipedias indelningar idag är ju att indelningen på 20- och 30-tal kan ha sett helt annorlunda ut än idag. På nästan 100 år kan det hända enormt mycket med vårt perspektiv på ett ämne – nya fält kan tillkomma, andra kan försvinna helt och det som tidigare setts som vitt skilda ämnen kan ha kombinerats. För mitt ämne fysik är jag tämligen säker på att fokuset och indelningen såg helt annorlunda ut då jämfört med idag. Man kanske kan hitta gamla konferensprogram eller liknande för att få en uppfattning (ska se om jag kan hitta något för fysiken specifikt), annars får du nog helt enkelt gissa eller försöka hitta en expert med kunskap om det historiska.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
kloptok;n226718 said:
(ska se om jag kan hitta något för fysiken specifikt)
Det skulle uppskattas!

kloptok;n226718 said:
annars får du nog helt enkelt gissa eller försöka hitta en expert med kunskap om det historiska.
Ja, jag har en känsla av att det kommer att bli en kombination av wikipedia/andra hyfsat lättillgängliga källor, eventuella experter jag lyckas få kontakt med här eller annorstädes, gissningar samt en magkänsla för vad som kan tänkas bli intressant i spel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Det finns för övrigt för- och nackdelar med att skapa en sådan här trädstruktur.

Nackdelen är ju att det blir svårare för en grupp spelare att "täcka upp" kunskapsområden ordentligt. Framför allt den tredje nivån riskerar att upplevas lite "bortkastad" i och med att det fåtal ledtrådar man finner på nivå tre och som tillhör ett område där man har expertis ändå inte ger ifrån sig någon information eftersom man inte är specialiserad precis rätt. Och man får ganska sällan användning för sina nivå tre:or.

Bland fördelarna finns ju dels att ens rollperson blir lite mer tredimensionell samt att en SL som designar sina egna äventyr ju kan knyta an till rollpersonernas udda specialiseringar för att generera ledtrådar -- dvs, man stöter på just ledtrådar som tillhör ens specialområde eftersom SL skapade dem specifikt för att de skulle passa en. På så vis kan man som spelare flagga för att man tycker att det vore roligt med lite ledtrådar som rörde asiatisk mytologi/ockultism genom att skaffa specialiseringen "Asiatisk" på nivå 2 av Ockultism till exempel...
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
529
För mig, som alltmer går från tabeller/tärningsslag/modifikationer till mer slimmade grejer á la Into the Odd, Black Hack etc., känns det bra att detta blir alternativa regler som inte inkluderas i själva regelboken.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
825
Location
Stockholm
krank;n226720 said:
Nackdelen är ju att det blir svårare för en grupp spelare att "täcka upp" kunskapsområden ordentligt. Framför allt den tredje nivån riskerar att upplevas lite "bortkastad" i och med att det fåtal ledtrådar man finner på nivå tre och som tillhör ett område där man har expertis ändå inte ger ifrån sig någon information eftersom man inte är specialiserad precis rätt. Och man får ganska sällan användning för sina nivå tre:or.
Men jag förstår dig rätt att man i alla fall skulle behålla sina lägre kunskaper, eller?

Dvs när jag minns mitt biologistudium så var grundstudierna (år 1+2) väldigt bredda grundkunskaper, dvs allmän mathematik, fysik, anorganisk, organisk och fysisk kemi, zoologi (fysiologi och systematik), botanik (fysiologi och systematik), mikrobio, genetik och biokemi.
Det är då kanske nivå 1.

År 3-5 specialiserar man sig djupare i ett urval av de ämnen. Dvs man når nivå 2 i de senare, men behåller nivå 1 i alla andra.

Sedan doktorerar man i interaktionen mellan ett enda orthomyxovirusprotein och däggdjurs interferonförsvar och når där nivå 3, men behåller ändå nivå 2 och 1 på sakerna ovan.

I teorin.
I realiteten glömmer man bort allt man inte jobbar med dagligen så att det man inte specialiserade sig på har försvunnit inom förloppet av några år. Och det man faktiskt specialiserade sig på är pretty useless i de flesta livslägen :).

Men det är ju ett rollspel, det är nog legitimt att få vara lite bättre än real life.
Samtidigt kan det vara lite väl orealistiskt att ha nivå 3 i hela bredda "naturvetenskap".
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag gillar träd-tänket. Men ser genast en fallgrop för mig själv och min hypotetiska spelgrupp.

Jag vet inget om organisk kemi, ingen annan i gruppen vet gissningsvis något om organisk kemi, så att tillgodose den jävel som tar "Organisk Kemi" åt sin rollperson och bygga äventyrskrokar kring detta samt strössla in lite goa referenser kommer bli ett projekt som heter duga. Jag kommer få hänga på Wikipedia, för att sedan skicka länken till spelaren samtidigt som jag nämner "whatever" i spel.

Det här är dock inte en diss mot tänket i sig, utan helt enkelt ett oundvikligt problem för mig i alla spel som inkluderar Organisk Kemi i äventyrsstrukturen :)

Lägg sedan till att nån annan sysslar med raketmotorer, en tredje afrikansk okultism och gud förbjude nummer fyra funderar på en master i utdöd poesi... jag kommer bara köra köpta äventyr :p
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
slanfan;n226759 said:
Jag gillar träd-tänket. Men ser genast en fallgrop för mig själv och min hypotetiska spelgrupp.

Jag vet inget om organisk kemi, ingen annan i gruppen vet gissningsvis något om organisk kemi, så att tillgodose den jävel som tar "Organisk Kemi" åt sin rollperson och bygga äventyrskrokar kring detta samt strössla in lite goa referenser kommer bli ett projekt som heter duga. Jag kommer få hänga på Wikipedia, för att sedan skicka länken till spelaren samtidigt som jag nämner "whatever" i spel.

Det här är dock inte en diss mot tänket i sig, utan helt enkelt ett oundvikligt problem för mig i alla spel som inkluderar Organisk Kemi i äventyrsstrukturen :)

Lägg sedan till att nån annan sysslar med raketmotorer, en tredje afrikansk okultism och gud förbjude nummer fyra funderar på en master i utdöd poesi... jag kommer bara köra köpta äventyr :p
Det är därför detta är frivilliga tillvalsregler. Inget jag är supersugen på att inkludera i mitt eget spelledande, mer en intressant tanke som väcktes och som jag ville laborera lite med =)

Däremot älskar jag att lära mig nya saker. Även om kunskapen ofta blir ytlig. Om jag fortfarande hade lika mycket tid till rollspelsföreberedelser som när jag var yngre skulle jag definitivt kunna tänka mig att ha det här som en ursäkt för att kolla upp ämnen jag annars inte är inne på. Och varken jag eller spelaren behöver ju ha 100% koll, det räcker med information om vad i ledtråden som ger informationen, samt informationen i sig. "Du kan göra en materialanalys, och kommer fram till att spegeln är minst ett par tusen år gammal". Det viktiga är inte exakta processer, om man nu inte hittar någon riktigt cool process som man VILL få med i spel... =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
gizmo;n226743 said:
Men jag förstår dig rätt att man i alla fall skulle behålla sina lägre kunskaper, eller?

Dvs när jag minns mitt biologistudium så var grundstudierna (år 1+2) väldigt bredda grundkunskaper, dvs allmän mathematik, fysik, anorganisk, organisk och fysisk kemi, zoologi (fysiologi och systematik), botanik (fysiologi och systematik), mikrobio, genetik och biokemi.
Det är då kanske nivå 1.

År 3-5 specialiserar man sig djupare i ett urval av de ämnen. Dvs man når nivå 2 i de senare, men behåller nivå 1 i alla andra.

Sedan doktorerar man i interaktionen mellan ett enda orthomyxovirusprotein och däggdjurs interferonförsvar och når där nivå 3, men behåller ändå nivå 2 och 1 på sakerna ovan.

I teorin.
I realiteten glömmer man bort allt man inte jobbar med dagligen så att det man inte specialiserade sig på har försvunnit inom förloppet av några år. Och det man faktiskt specialiserade sig på är pretty useless i de flesta livslägen :).

Men det är ju ett rollspel, det är nog legitimt att få vara lite bättre än real life.
Samtidigt kan det vara lite väl orealistiskt att ha nivå 3 i hela bredda "naturvetenskap".

Ja, tanken är att man behåller amatörmässiga (steg 1) kunskaper även inom andra områden. Jag tänker att i värsta fall kan man skyla över det eventuellt orealistiska där med att folk ofta helt enkelt kan konsultera sina referensbibliotek eller liknande =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
OK, något slags fundering:
  • Naturvetenskap:
    • Kemi
      • Organisk
      • Inorganisk
    • Fysik
      • Klassisk (mekanisk) fysik
      • Modern fysik (relaterad till relativitetsteorin)
    • Biologi
      • Djur
      • Växter (och ja, jag vet att folk på expertnivå i biologi IRL är betydligt mer specialiserade än så men kom igen, det ska vara rollspelsanvändbart det här).
    • Astronomi
      • Solsystemet
      • Världsrymden
Givetvis tänker jag mig att spelare som vill kan hitta på egna specialiseringar för det tredje steget.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Om någon admin ser det här så skulle jag bli superduperglad om hen kunde ta bort ":Naturvetenskap" från trådtiteln så att jag kan öppna upp för diskussioner om fler områden utan att kleta ner forumet med en massa nya trådar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
krank;n227275 said:
Om någon admin ser det här så skulle jag bli superduperglad om hen kunde ta bort ":Naturvetenskap" från trådtiteln så att jag kan öppna upp för diskussioner om fler områden utan att kleta ner forumet med en massa nya trådar.

Bättre du skapar ett eget territorium under Officiella delen Mikael. Nu när du har ett gäng rollspel att hålla reda på.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
I väntan på admin-hjälp så tänkte jag fundera lite kring Antropologi och etnologi, Historia och arkeologi, Ockultism och kanske också Konst och hantverk.

Det slog mig nämligen att alla de bör kunna ha geografiska regioner på någon nivå. Lite såhär:

Antropologi och etnologi - {geografiskt område} - {tidsperiod}
Historia och arkeologi - {geografiskt område} - {tidsperiod}
Ockultism - {geografiskt område} - {skola/mytologi/religion}
Konst och hantverk - {typ av konst/hantverk} - {geografiskt område}

Med "geografiskt område" menar jag då ganska breda - europa, nordamerika, sydamerika, asien, afrika, mellanöstern... "ryssland"/"öst"?

Här är förresten en komplett lista över alla expertiser som finns:
Antropologi och etnologi
Historia och arkeologi
Bibliotek och arkiv
Ekonomi och juridik
Konst och hantverk
Kriminalteknik
Medicin
Mekanik
Naturvetenskap
Ockultism
Psykologi
Språk

Övrigt:

Språk bör kunna vara något i stil med Språk - {Språkområde} - {specifikt språk}.

Medicin kanske kan ha typ pediatrik, kirurgi, invärtesmedicin, patologi i första ledet, och sedan... Jag vet inte. Får fråga mina läkar- och sjuksköterskekamrater.

Bibliotek och arkiv, Ekonomi och juridik, Kriminalteknik, Mekanik och Psykologi har jag inte hunnit fundera på så mycket än...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Förslag för kriminalteknik:
  • Kriminalteknik
    • Brottsplatsundersökning
      • Ballistik
      • Grafologi
      • Fingeravtryck
      • Brandteknik
    • Rättsmedicin
      • Toxikologi
      • Rättsantropologi
      • Trubbigt våld
      • Traffikmedicin
      • Rättsodontologi (tänder)
      • Rättsentomologi (insekter)
Den uppmärksamme noterar att Rättsmedicin och Medicin överlappar lite. Jag vet inte om det nödvändigtvis är ett problem. Eller så flyttar jag över Rättsmedicin till Medicin istället, och har det som specialisering där. Eller så finns det, i dess helhet, i båda? Jag vet inte, jag tycker inte att det borde vara ett problem att samma specialisering kan komma från flera expertiser...
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Är jag dum i huvudet som inte förstår var en disciplin som litteraturvetenskap går in?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Vimes;n227314 said:
Är jag dum i huvudet som inte förstår var en disciplin som litteraturvetenskap går in?

Jag tänker mig att den skulle fungera som en specialisering av Konst och hantverk...

EDIT: Eller kanske Språk...
 
Top