JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 7,761
Bookhounds of London är det närmsta jag kan komma på.Om någon vill skriva London som sandbox, och inte tycker att det redan finns någon sådan sandbox beskriven till CoC
Bookhounds of London är det närmsta jag kan komma på.Om någon vill skriva London som sandbox, och inte tycker att det redan finns någon sådan sandbox beskriven till CoC
Jag är inte emot en sån separat tråd, men jag kan tills vidare svara lite här.Jag förstår. Med viss risk för att bli off topic - vad tycker du själv skulle ingå i en sådan London-baserad sandbox? Och då menar jag inte i första hand allt intressant som säkert går att gräva fram om själva staden, utan mer vad ditt spelsystem hintar. Jag är intresserad av kopplingen mellan spelsystem och platsbeskrivningar.
Även om det finns en London-modul till CoC, så tänker jag att det går att göra något annat, kanske bättte. Blir det här ett längre sidospår, så är det förstås ett ämne för en ny tråd. Det finns garanterat flera här som kan vara intresserade. London har ju en speciell charm.
men varför ska han ha spenderat tid/resurser på att förbannat just detta museiföremål ?Varför är dagens omagiska engelska kolonialister så måna om att saker inte stjäls från British Museum? Varför är de så bestämda om att de absolut inte ska få lämnas tillbaka, ens när det finns ett museum i andra änden? För att de är paternalistiska imperialistiska looters som tycker att England har rätt till sin loot.
Antingen är det inte just bara detta, utan ett visst antal särskilt utvalda (de viktigaste i respektive samling?) eller så aktiverade han förbannelsen efter att stölden gjordes.men varför ska han ha spenderat tid/resurser på att förbannat just detta museiföremål ?
Ja, det har väl att göra med att de tillskriver någon form av värde till artefakterna. Hade det varit värdelöst loot för dem, så hade de ju inte velat behålla det, eller i alla fall inte orkat jiddra lika mycket. Att man ska vara villig att kasta förbannelser och ohygglig magi, kräver ju att man känner att det är värt det.Varför är dagens omagiska engelska kolonialister så måna om att saker inte stjäls från British Museum? Varför är de så bestämda om att de absolut inte ska få lämnas tillbaka, ens när det finns ett museum i andra änden? För att de är paternalistiska imperialistiska looters som tycker att England har rätt till sin loot.
Ja, men det är väl till ToC?Bookhounds of London är det närmsta jag kan komma på.
Okej, det verkar ju rimligt. Herrklubbar, bibliotek och hemliga ordnar känns ju rätt givet. Har spelet färdiga SLP:er? Alltså typ medlemmarna i sällskapet. Ett sätt att bygga en sandbox kan ju faktiskt vara att sätta personerna (eller möjligen factions) i centrum.Jag är inte emot en sån separat tråd, men jag kan tills vidare svara lite här.
De grejer systemet greppat tag i i spelvärlden är i stort sett följande:
Men som sagt, jag har aldrig klarat av att använda sandlådor själv så jag är dålig på att tänka kring vad som faktiskt gör en sådan bra…
- Monster, såklart. Beskriver man ett monster så ska man nog idealiskt sett beskriva några olika sätt att beskriva det på olika nivåer av "vansinne" och kanske exempel på drömmar, hallucinationer etc med koppling till monstret. Nog mer relevant för en monsterbok.
- SLP:er som agerar experter på sådant RP inte kan, och som de måste söka upp när de behöver avtolkning av ledtrådar som kräver expertkunskap. Bör ha minst en Expertis på hög nivå, och gärna lite olika intresseområden, problem etc.
- Platser som man bara kan ta sig in på ifall man har en viss Börd eller så; det finns en mekanik där olika sociala/materiella fördelar man har i det brittiska samhället öppnar dörrar och så. Så såna platser skulle man kunna slänga in. Kanske.
Regelkonvertering är väl det enklaste som finns med Lovecraft-äventyr?Ja, men det är väl till ToC?
Jo, men jag tänkte mer på själva utförandet. London i ToC blir inte ett BRP-London. Åtminstone inte i mitt huvud.Regelkonvertering är väl det enklaste som finns med Lovecraft-äventyr?
Det lilla som finns i form av "färdig värld" i grundboken är Angelicasällskapet och några av dess medlemmar – kolla gärna sista kapitlet i PDF:en som finns gratis här…Okej, det verkar ju rimligt. Herrklubbar, bibliotek och hemliga ordnar känns ju rätt givet. Har spelet färdiga SLP:er? Alltså typ medlemmarna i sällskapet. Ett sätt att bygga en sandbox kan ju faktiskt vara att sätta personerna (eller möjligen factions) i centrum.
Tja, jag tycker ju inte att det är mer endimensionellt än magiker som bara vill öppna en ond portal till Yog-Sothoth och har sin tillbedjan som enda motivation… Nationalism och imperialism är ju åtminstone saker som finns på riktigt – den här skurken är ju baserad på personerna som fick uttala sig i klippet jag länkade till i startinlägget =)Det är klart att man kan ha en skurk som gör det enbart pga nån form av vit-kränkt-man-girighet, men risken är väl att det blir en rätt endimensionell karaktär, vilket ju jag skulle tycka vara rätt tråkigt som spelare.
Alltså det funkar ju – men är inte det lite… standard? Är inte det liksom en typisk CoC-skurk, så att säga? Och det behöver ju inte vara fel per se, men åtminstone just nu är jag nog mer sugen på en lite mer atypisk skurk.För vad det kan vara värt:
Jag skulle tänka att Häxmästaren handlar utifrån imperialism och kolonialism för att de strukturerna hjälper honom i sitt tillbedjan av Gudom X.
Tex kan ju positionen som uppsättning privilegierad antikvarie på British Museum ge honom förtur till mer kunskap om Cthulhu mythos?
Jag tänker nog tvärtom – är det ett konkret monster så blir det kanske obehagligt, men lättare att definiera än om det är mer att folk dör för att deras kroppar förvrids på groteska sätt eller så.Sedan tycker jag nog att smaskigt våld och blodiga omständigheter kring tjuvarnas öden inte nödvändigtvis måste leda till action och mera våld. Däremot kan det ge spelarna känslan av att de verkligen står inför något obehagligt och svårdefinierat.
Är det egentligen Angelicasällskapets London som borde vara spelets sandbox? Jag tänker att det inte är riktigt samma sak som ett mer generiskt Lovecraftskt London.Det lilla som finns i form av "färdig värld" i grundboken är Angelicasällskapet och några av dess medlemmar – kolla gärna sista kapitlet i PDF:en som finns gratis här…
Hur tänker du utöver att det är trettiotal respektive tjugotal (vilket förstås är en stor skillnad redan i sig)?London i ToC blir inte ett BRP-London. Åtminstone inte i mitt huvud.
Jag tänker att Gumshoe-systemet påverkar vad man lyfter fram i miljön. Visserligen handlar CoC också om att utreda och hitta ledtrådar, men inte riktigt på samma sätt. Det är ju mer explicit integrerat i ToC:s mekanik. Jag tror att miljon behöver stödja det. Kanske genom någon form av generatorer.Hur tänker du utöver att det är trettiotal respektive tjugotal (vilket förstås är en stor skillnad redan i sig)?
Alltså, om någon vill skapa en Kutulu-London-sandbox så är vederbörande fri att skapa en tråd för det. Jag kommer att delta och svara efter bästa förmåga. Men jag gillar inte sandboxar och kommer själv inte att skapa en – jag har ingen nytta av dem och kommer inte att vara drivande i ett sådant arbete.Edit: Kanske bättre med separat tråd, om du vill ha och starta en sådan. Att du inte känner dig bekväm med sandbox tycker jag kan vara en bra (och oväntad) kreativ utgångspunkt. Ett problem att lösa med designmål.
Jag ska klura på saken. Är ingen London-expert, men jag gillar verkligen stan. Det är också en perfekt skräckmiljö. Tror den finns med i Cthulhu Dark (men då 1700-talets London).Alltså, om någon vill skapa en Kutulu-London-sandbox så är vederbörande fri att skapa en tråd för det. Jag kommer att delta och svara efter bästa förmåga. Men jag gillar inte sandboxar och kommer själv inte att skapa en – jag har ingen nytta av dem och kommer inte att vara drivande i ett sådant arbete.
I Cthulhu Dark (2e) finns det ett kapitel som heter London 1851 som är smockat med settinginfo.Jag ska klura på saken. Är ingen London-expert, men jag gillar verkligen stan. Det är också en perfekt skräckmiljö. Tror den finns med i Cthulhu Dark (men då 1700-talets London).
Ah, 1851 var det kanske ja. Jag kom framför allt ihåg settingens fokus på klass. Att karaktärerna var i underordnad ställning. En intressant kontrast mot premissen att privilegierade akademiker tar sig an ett mythos med kopplingar till någon ”primitiv” kultur.I Cthulhu Dark (2e) finns det ett kapitel som heter London 1851 som är smockat med settinginfo.
Precis. Premissen som handlar om priviligierade akademiker har också fokus på klass, men från andra hållet. Och kanske svårare att se utifrån, om man är medelklass i nutid i Sverige.Ah, 1851 var det kanske ja. Jag kom framför allt ihåg settingens fokus på klass. Att karaktärerna var i underordnad ställning. En intressant kontrast mot premissen att privilegierade akademiker tar sig an ett mythos med kopplingar till någon ”primitiv” kultur.