I förrgår råkade jag på en anteckning jag gjorde i januari 2019, där jag försökte beskriva ett "typiskt äventyr till Kutulu". Jag vet inte riktigt varför jag aldrig gjort ett faktiskt äventyr av anteckningen, men nu tyckte tydligen min hjärna att det var dags.
Så jag har nu på ett par dagar av (för mig) frenetisk kreativitet klottrat ihop en grundintrig med några sidospår; allt som egentligen återstår är att ta in lite åsikter utifrån innan jag börjar skapa lite handouts och gör ett försök att spelleda det.
Om du är i min spelgrupp, läs alltså INTE det här.
Så, det här är grejen, i grova drag:
Hearts in R'Lyeh
Lady Margaret har inte varit på klubben på länge. Man vet att hon varit sjuk, sängbunden, i två år. Hennes make har fortsatt gå, och fört anteckningar från möten och föreläsningar.
Nu har han, vildögd och desperat, kontaktat klubbens ledarskap – Margaret är död under mystiska omständigheter. Polisen är på plats, men verkar inte särskilt kompetent. Han vill att RP ska genomföra en egen utredning. (Polisen figurerar inte så mycket i äventyret, men det kändes som att det behövde förklaras varför RP, och inte de, utreder det hela).
Så. Margaret är död av drunkning. Det finns inget vatten i närheten, utom precis i sängen där hon ligger. Hennes kläder är också blöta. Det finns tecken på inbrott.
I närheten finns ett saltvattenbad, där rika människor betalar en massa pengar för att få bada i riktigt havsvatten. Jag tänker att det här utspelar sig en bra bit från havet (så inte i London). Margaret har dock inte varit där (det är ett villospår).
Saker RP kan hitta i huset:
Kistan i källaren är en vattenskadad koffert fylld med likaledes skadade böcker. Det är uppenbart att en saknas. Det går att hitta ett kvitto från en känd bok-restaurerare som specialiserar sig på just vattenskadade böcker. Det finns också dokumentation om vilka som bärgat kistan och att den kommer från ett vrak på internationellt vatten. Dykarna kan inte ge så mycket mer information, annat än att hytten kofferten bärgades från, till skillnad från de andra på skeppet, var tom.
Restaureraren lyckades inte fixa den vattenskadade boken helt, men till kanske hälften. Han har också mött den mystiske mannen, som försökte få honom att sälja boken istället för att ge tillbaka den till lady Margaret.
Vattnet i Margarets lungor kommer från någonstans i södra Stilla Havet.
Med ledning av ovanstående är tanken att rollpersonerna ska kunna räkna ut:
Har man väl tjuvens namn så… Well, vill man att boken ska hamna i rollpersonernas händer kan man ha en konfrontation – eller låta dem hitta boken i ett tomt hem, då dess nye ägare helt sonika teleporterat sig därifrån. Eller så har han flytt över till t.ex. Amerika och inte lämnat någon exakt adress – boken är helt enkelt borta. Kanske kan man låta det finnas en tidskomponent här; om RP är snabba nog kanske de kan få tag på boken, annars inte.
I alla fall, det är typ så jag tänker.
Såhär ser strukturen ut just nu.
Vad tycker ni? Är det för enkelt, för kort? Jag tänker ju mig det som en enkvällare, i princip. Ett litet bite-sized mysterium.
Är det väldigt likt något existerande äventyr till något spel? Vilket isf?
Jag är inte helt nöjd med namnet. Dels är det på engelska, dels är det lite av en spoiler. Så förslag där uppskattas.
Nästa steg är väl annars att börja hitta på lite namn och så… Och som sagt, skapa handouts. Jag tror både korrespondensen mellan ladyn och hennes väninna och experiment-bokföringarna bör kunna funka som utmärkta sådana.
Så jag har nu på ett par dagar av (för mig) frenetisk kreativitet klottrat ihop en grundintrig med några sidospår; allt som egentligen återstår är att ta in lite åsikter utifrån innan jag börjar skapa lite handouts och gör ett försök att spelleda det.
Om du är i min spelgrupp, läs alltså INTE det här.
Så, det här är grejen, i grova drag:
Hearts in R'Lyeh
Lady Margaret har inte varit på klubben på länge. Man vet att hon varit sjuk, sängbunden, i två år. Hennes make har fortsatt gå, och fört anteckningar från möten och föreläsningar.
Nu har han, vildögd och desperat, kontaktat klubbens ledarskap – Margaret är död under mystiska omständigheter. Polisen är på plats, men verkar inte särskilt kompetent. Han vill att RP ska genomföra en egen utredning. (Polisen figurerar inte så mycket i äventyret, men det kändes som att det behövde förklaras varför RP, och inte de, utreder det hela).
Så. Margaret är död av drunkning. Det finns inget vatten i närheten, utom precis i sängen där hon ligger. Hennes kläder är också blöta. Det finns tecken på inbrott.
I närheten finns ett saltvattenbad, där rika människor betalar en massa pengar för att få bada i riktigt havsvatten. Jag tänker att det här utspelar sig en bra bit från havet (så inte i London). Margaret har dock inte varit där (det är ett villospår).
Saker RP kan hitta i huset:
- Dokumentation om "experiment" Margaret genomfört de senaste månaderna. De flesta är "misslyckade", några är lyckade och har mystiska anteckningar (namn på mediciner och mått, snirkliga symboler, siffror) bredvid sig.
- Ett hyfsat antal små mystiska artefakter från hela världen – som hennes make inte sett (eller lagt märke till när de dykt upp). De kommer från jordens alla hörn, och minst en av dem kommer från något ställe dit det är ökänt omöjligt att ta sig.
- En stor blöt fläck på nattduksbordet.
- Inbrottet har skett via fönstret, som brutits upp, och en stege.
- Inget verkar ha stulits.
- Diverse brevväxlingar.
- En tjänare, som man kan fråga om saker.
- Han har drömt mardrömmar senaste månaden, om någon frågar. Om att drunkna och om städer under vattnet. Han har påbrå från Innsmouth om RP rotar i hans bakgrund, men det är också ett villospår. Han har (troligen) inget mer i blodet än en något förhöjd känslighet för mystiska saker.
- Ladyn fick en stor vattenskadad koffert levererad till sig får några månader sedan. Den står i källaren.
- En mystisk person har sett speja på huset genom kikare. Och jo, nu när de säger det så började det nog samtidigt som kofferten dök upp.
Kistan i källaren är en vattenskadad koffert fylld med likaledes skadade böcker. Det är uppenbart att en saknas. Det går att hitta ett kvitto från en känd bok-restaurerare som specialiserar sig på just vattenskadade böcker. Det finns också dokumentation om vilka som bärgat kistan och att den kommer från ett vrak på internationellt vatten. Dykarna kan inte ge så mycket mer information, annat än att hytten kofferten bärgades från, till skillnad från de andra på skeppet, var tom.
Restaureraren lyckades inte fixa den vattenskadade boken helt, men till kanske hälften. Han har också mött den mystiske mannen, som försökte få honom att sälja boken istället för att ge tillbaka den till lady Margaret.
Vattnet i Margarets lungor kommer från någonstans i södra Stilla Havet.
Med ledning av ovanstående är tanken att rollpersonerna ska kunna räkna ut:
- Boken innehåller något slags ritual (i själva verket en meditations-teknik) för att projicera sitt medvetande. Jag ska kolla upp vilken Lovecraftsk karaktär det var som höll på och projicera sig runt i universum, och stoppa in en referens eller två.
- Lady Margaret har alltså testat sig fram och använt boken för att "resa" till olika platser. Hon har också lyckats resa, tja, på riktigt – och fått med sig grejer hem.
- Hennes senaste och sista resa gick snett, och hon råkade projicera sig, och resa efter med kroppen, till R'Lyeh där hon helt sonika drunknade innan hennes kropp återvände hem.
- Tjuven är en av intressenterna, som hållit ett öga på huset – han känner till bokens innehåll och när Margaret dog så utnyttjade han tillfället, bröt sig in genom fönstret och stal boken.
Har man väl tjuvens namn så… Well, vill man att boken ska hamna i rollpersonernas händer kan man ha en konfrontation – eller låta dem hitta boken i ett tomt hem, då dess nye ägare helt sonika teleporterat sig därifrån. Eller så har han flytt över till t.ex. Amerika och inte lämnat någon exakt adress – boken är helt enkelt borta. Kanske kan man låta det finnas en tidskomponent här; om RP är snabba nog kanske de kan få tag på boken, annars inte.
I alla fall, det är typ så jag tänker.
Såhär ser strukturen ut just nu.
Vad tycker ni? Är det för enkelt, för kort? Jag tänker ju mig det som en enkvällare, i princip. Ett litet bite-sized mysterium.
Är det väldigt likt något existerande äventyr till något spel? Vilket isf?
Jag är inte helt nöjd med namnet. Dels är det på engelska, dels är det lite av en spoiler. Så förslag där uppskattas.
Nästa steg är väl annars att börja hitta på lite namn och så… Och som sagt, skapa handouts. Jag tror både korrespondensen mellan ladyn och hennes väninna och experiment-bokföringarna bör kunna funka som utmärkta sådana.