Hans E Magnusson
CAPS LOCK
Krank, kommer du skriva egna äventyr?
Det är planen. Jag måste bara lära mig hur man gör först =) Alltså, just nu läser jag en hel del CoC/ToC-äventyr i förberedelse inför Gothcon, då jag troligen ska gästa en podcast och spelleda något. Jag har egentligen läst alldeles för lite sådant tidigare. Jag behöver lära mig se strukturerna - vad som funkar i de äventyr av det här slaget jag gillar, vad som inte funkar i de jag ogillar. Sedan renodla tekniker för att konstruera sådana äventyr, och i samband med det börja skriva egna.Hans E Magnusson;n225415 said:Krank, kommer du skriva egna äventyr?
Jag försökte gräva ner mig i ett resonemang kring Lovecraft och modernismen, men insåg snabbt att jag var ute på djupt vatten... Det jag kan säga är väl att 1920-och 30-talets england i mina ögon är mer intressant på grund av några olika faktorer:Peter;n225417 said:Som sagt var - England/Storbritannien under Imperiet är en grym setting och väl lämpad för lovecraftiansk skräck.
Det jag undrar är varför 1920 och inte 1890 a la Poe, Doyle etc. För mig känns 20-tal givet för New England, min inte alls lika ikoniskt för 'gamla' England.
Det här var något jag också tänkte på - och är ju bakgrund för mycket litterärt och cinematiskt som kan fungera som förebild.krank;n225423 said:Det stora kriget, alltså första världskriget ligger färskt i minnet. Det är svårt att vara speciellt optimistisk när så många nyss dött i senapsgasfyllda skyttegravar.
OK, fair enough. Jag tror att det är här någonstans jag slog in på ett annat spår - kanske för att USA på 20-talet syns som en tydligare ikon av modernism och framsteg - som sedan blir en kontrast mot den kosmiska meningslösheten i mythos. Med ditt upplägg känns det som att det blir mer blandat - du har två dynamiker - både modernism mot kosmisk fasa och modernism mot brittisk konservatism och "the high tower".krank;n225423 said:Vi har arbetarrörelse och kvinnorörelse och ett samhälle som är på väg att formas till det vi känner igen. De gamla traditionerna håller på att brytas upp; synen på sexualitet och giftemål och klass luckras upp. För vissa innebär det här ett samhälle som förfaller. För andra är det ett samhälle på väg att födas. Den dikonomin tycker jag är väldigt intressant, framför allt i ljuset av det lovecraftska perspektivet, där det gamla människocentrerade perspektivet i litteratur och tankevärld får en kontrast i de kosmiska perspektiven där människan är omöjligt liten.
I 1920-talets england finns de traditionella brittiska värderingarna, strukturerna etc kvar i någon mån - men de har konkurrens. Det moderna och det traditionella kolliderar.
Väldigt rimligt. Jag köper det. Hur kan jag stödja ditt spel?krank;n225423 said:Jag har alltså inte tittat på vad som är mest "ikoniskt" utan vad som passar den sorts berättelser jag vill ha.
Om man vill stödja med pengar kommer det att finnas en fysisk bok att köpa från och med Gothcon ungefär. Den kommer att ha hårt pärmomslag och vara på 72 sidor. Eller så kommer PDF:en att finnas att köpa för valfritt pris via DrivethruRPG.Peter;n225426 said:Hur kan jag stödja ditt spel?