Nekromanti [KUTULU] (f.d. Krank of Cthulhu) layout och design

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I den här tråden berättade jag om att jag hittat en gammal InDesignfil (2007!) som jag ursprungligen skapat som layoutmall till Call of Cthulhugrejer. Olyckligtvis hade jag länkat in bårdbilderna och inte bäddat in dem, och sen tydligen slängt bildfilerna. Samt alla PDF:er jag gjort.

Jag gillade min gamla layout, men kunde sålunda inte använda den. Så jag är nu tvungen att återskapa bilderna från scratch.

Nu har jag påbörjat arbetet med den högra bårdbilden. Tanken är att följa samma grundläggande stil och berättelse, men att 1) vara mer noga med att följa licenser och annat samt 2) öva på att arbeta ickedestruktivt i Photoshop, med masker och smart objects och så.

Jag kom en bit idag. Det jag framför allt känner saknas är en liten människa som står på klippan nere till höger. "Berättelsen" i bilderna är ju alltså att det står en människa där och observerar hur något stort och tentakligt reser sig ur havet på den vänstra bårdbilden (finns det något bättre ord än "bårdbild"?)

Jag tycker inte att det blev riktigt lika snyggt som min ursprungliga version från 2007, men det får la duga.

Här är originalet:

Jag ska nog finslipa lite mer överlag, kanske lägga till nån mer mysko text eller fläck eller så. Jag får rota lite bland bilder på gamla manuskript...

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det nya tycker jag blev ännu snyggare. Mer subtilt och suggestivt och bara väldigt, väldigt creepy. Med den där fonten du hittade så skulle jag säga att du har en sjuk bra bas för ett visuellt riktigt, riktigt bra Cthuluspel (Eller Ktuluspel).

krank

Också: ny variant av rollformuläret. Nu med ny logga:

Här funderar jag mest på hur jag ska göra med ordningen på saker. Ska t.ex. saker sorteras alfabetiskt eller efter hur ofta jag gissar att de kommer att användas?

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det där tycker jag är en bra ordning. I synnerhet som du gjrot på expertisområdena att du först grupperat dem i tre olika kategorier och sen i bokstavsordning. Det är sånt som gör det lätt för mig att hitta den färdighet jag är ute efter. Möjligen om du delade upp den första kategorin i två så det blir ännu mer överskådligt, typ

Antropologi
Arkeologi
Historia
Konst och hantverk
Språk

Ockultismt
Teologi

(Även fast den än mer ökade bristen på suymetri stör min OCD, kan du inte skriva om färdigheterna så du får fyra kategorier med fyra färdigheter i varje? Och hitta på en till passiv egenskap).

krank

Rymdhamster;n109331 said:
(Även fast den än mer ökade bristen på suymetri stör min OCD, kan du inte skriva om färdigheterna så du får fyra kategorier med fyra färdigheter i varje? Och hitta på en till passiv egenskap).
Tro mig, om jag kommer på en uppdelning som låter mig skapa den sortens symmetri så kommer jag att ge den lite extra vikt i beslutsprocessen =)

krank

Eftersom det finns så få bra upphovsrättsfria bilder på människor som står så som jag vill att de ska stå, så tog jag och öppnade DAZ Studio (som Poser, fast gratis) och renderade en enkel humanoid.

Det jag funderar på just nu är om figuren ska ha armarna uppåt som på bilden ovan eller armarna längs sidorna (mer passivt tittande). Eller kanske armarna mot huvudet för att hen blir vansinnig? Det lär iofs bli svårt att se...

Armarna upp som på bilden kan ju både vara "Agh! Hjälp!" eller "IÄ IÖ CTHULHU FTAGHN! RISE MY MASTER, RISE".

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Okej, du får dubbeltummen upp i kvadrat! Jag gillar armarna uppåt. Men lägg inte in tentakler är du snäll! Det fick den gamla bilden att kännas lite cheesy, tyckte jag.

krank

Rymdhamster;n109350 said:
Okej, du får dubbeltummen upp i kvadrat! Jag gillar armarna uppåt. Men lägg inte in tentakler är du snäll! Det fick den gamla bilden att kännas lite cheesy, tyckte jag.

Vad tycker du att jag ska ha där istället? Vad är det kultisten tillber eller investigatorn blir rädd för? Jag tyckte att tentakler var en ikonisk och hyfsat passande symbol för just CoC's monster, men jag kan ha fel. Något vill jag iaf ha. Helst något som understryker den lilla människans litenhet inför de stora kosmiska fasorna och monstren och universum i stort (det är lite därför göbben är liten och tentaklerna stora btw).

krank

Ett test av en idé jag hade till framsida:

Jag vet inte hur bra idé det är med en helt svartvit framsida, men jag tyckte inte att det blev helt kattskit för nåt som - om det ges ut alls - borde landa på kanske 32 sidor eller så...

Attachments

kloptok

Pensionerad astrolog
Ser väldigt snyggt ut! Jag tror att jag skulle föredra ett annat typsnitt på den där "stjärnorna står rätt"-texten längst ned, men jag är för inkompetent när det gäller typsnitt för att ge ett bra förslag. Det enda jag vet är att papyrus och comic sans är dåliga.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
En variant skulle kunna vara att köra samma stuk på texten som på loggan. Och göra så för rubrikerna också, även om det blir lite jobb men om det bara är 32 sidor kan det inte vara allt för många stora rubriker:

Attachments

krank

pappa;n109379 said:
En variant skulle kunna vara att köra samma stuk på texten som på loggan. Och göra så för rubrikerna också, även om det blir lite jobb men om det bara är 32 sidor kan det inte vara allt för många stora rubriker:
Hmmm... Nackdelen blir att jag isf skulle behöva be dig skriva nya rubriker varje gång jag får för mig att ändra nån rubrik...

Kanske man skulle ta och lära sig att göra typsnitt? Nackdelen blir väl att t.ex. varje a ser likadant ut, dvs mindre slump, men fördelen skulle vara att kunna göra nya grejer närsomhelst och allt som behövs är en initial uppsättning A-Ö, a-ö, .,!?-, 0-9. Eller nåt sånt.

Jag får fundera lite. Jag gillar ju när flera typsnitt används, framför allt när något av dem är handstilsaktigt. Då känns det bra med ett "normalt" typsnitt som liksom balanserar upp och ger stabilitet. Om man nu vill ha stabilitet... =)

EDIT: Jag tänker att rubrikerna ändå skulle behöva fixas i allra sista sekund om de skulle handgöras, och isf behöver beslutet inte tas just nu =)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Framsidan är nice! Ett förvridet träd hade passat bra in nånstans också.

Och vad sägs om att låta Cthulhu själv kika upp över kanten? Så att man bara ser typ pannan och ögonen på hen.

Angående bårdbilderna tycker jag du kan ha EN tentakel på vänstersidan. De gamla såg plastiga ut på nåt sätt.

krank

Jag tycker jätte-jätteilla om Cthulhu som varelse. Dels för att han är så uttjatad, men också för att det faktiskt inte finns något skrämmande alls över de bilder som finns av honom. Det är också anledningen till att jag funderade på andra namn på systemet...

Nedanstående är ett (misslyckat) experiment. Observera att jag lagt vänster och höger bård på en och samma A5; egentligen skulle de ligga längre ifrån varandra. Min tanke var att se om jag kunde härma "the many-angled ones" i den fantastiska serien Zenith, som ju har just lovecraftiska monster i sig.

Och här är en utan ögonen:

Eftersom jag har svårt att hitta bra bilder på tentakler som är antingen licensierade via CC-BY eller public domain (eller motsvarande; BY-SA duger inte) så är jag just nu inne på att hitta något annat än tentakler.

Eller rita egna tentakelliknande former som sväljs i det svarta molnet, kanske.

Attachments

micke_p

Veteran
krank;n109338 said:
Armarna upp som på bilden kan ju både vara "Agh! Hjälp!" eller "IÄ IÖ CTHULHU FTAGHN! RISE MY MASTER, RISE".
Perfa! Och så lite tentakler också.